Η αποθέωση του Έρωτα στην τέχνη του Γιώργου Σταθόπουλου

Η αποθέωση του Έρωτα στην τέχνη του Γιώργου Σταθόπουλου

Το ατελιέ του Γιώργου Σταθόπουλου στον Άγιο Αρτέμιο (άλλοτε Γούβα) είναι ένα ηφαίστειο «ερωτικής επιθυμίας» που για δεκαετίες παραμένει ενεργό. Ο 77χρονος ζωγράφος, με την ίδια ορμή, την ίδια όρεξη για δουλειά, εξακολουθεί να δίνει καθημερινά στο τελάρο ζωή σε ερωτικά ζευγάρια, αγέραστα στη φθορά του χρόνου και φρέσκα στη ματιά κάθε γενιάς. Καθώς ο ίδιος πατά στέρεα στην παράδοση, παίρνοντας τη γραμμή του από τα αρχαία αγγεία, δίνει μορφές οικείες και γι’ αυτό αληθινές. Από την εποχή των κλασικών πια εξωφύλλων στους δίσκους του Χατζιδάκι, του Ξαρχάκου, του Μαμαγκάκη και του Κουγιουμτζή, ο ζωγράφος επιμένει στη διαύγεια των περιγραμμάτων τα οποία μοιάζουν να συντονίζονται με τα αρχαία επιγράμματα.

Στο έργο του Σταθόπουλου κυριαρχούν γυμνά ανθρώπινα σώματα, συχνά σε χώρο υπερβατικό ή μπροστά σε πολιτείες απαλλαγμένες από κάθε προοπτική. Αναγνωρίσιμα στους συλλέκτες και το ευρύ κοινό, τα έργα αυτά τον έχουν αναδείξει σε σύγχρονο «υμνογράφο» του έρωτα που διαλέγεται με τους ποιητές.

«Ο έρωτας ζει και θριαμβεύει πάντα. Δεν έχει ανάγκη από συνθήματα και διαδηλώσεις» λέει. «Ανθίζει μόνος του και δεν τον σταματά τίποτα. Οφείλουμε να τον δοξάζουμε στη ζωγραφική, στη μουσική. Αυτή είναι και η αγωνία του ζωγράφου, να κατορθώσει να τον εκφράσει». Τα ζευγάρια του Σταθόπουλου αποτελούν δυνατά σύμβολα ζωής που αποπνέουν ερωτισμό σε μια εποχή που η ανθρώπινη επαφή, το άγγιγμα έχουν πληγεί καίρια. Η ίδια η σχέση του ζωγράφου με την τέχνη του παραμένει βαθιά ερωτική, καθώς απαντά με ουσία στην ετυμολογία του ρήματος Εράω-ώ των αρχαίων ελληνικών που σημαίνει βαθύτατα επιθυμώ.

«Με ρωτάνε κατά καιρούς από πού έρχεται η έμπνευση. Δεν έχω ποτέ καμία έμπνευση. Τρώγοντας έρχεται η όρεξη! Και το μόνο για το οποίο είμαι βέβαιος είναι ότι μ’ αρέσει να δουλεύω. Η ευχαρίστησή μου, όταν κάθομαι στο γραφείο ή όρθιος, είναι όταν ζωγραφίζω κάτι. Δεν ξέρω το αποτέλεσμα, γιατί δεν το ελέγχω. Οι ιδέες γεννιούνται την ώρα που δουλεύεις, όχι εκ των προτέρων. Από κει και πέρα η μοίρα του έργου δεν μ’ ενδιαφέρει καθόλου. Ούτε να το υποστηρίξω, ούτε να το διαφημίσω, ούτε τίποτα. Ό,τι έγινε, ήρθε από μόνο του. Αλλά η μεγάλη μου χαρά είναι να δουλεύω στο εργαστήριο. Η δουλειά μου είναι η ζωή μου».

Ένα αντιπροσωπευτικό σύνολο από 18 ερωτικά έργα παρουσιάζεται στην γκαλερί CONTEMPORARY ATHENS (Λεβέντη 1, Κολωνάκι). Τα ηδονικά, όπως τιτλοφορείται η έκθεση, είναι εμπνευσμένα από το ομότιτλο βιβλίο της Αγαθής Δημητρούκα (εκδόσεις Πατάκη) και περιλαμβάνει δεκαοκτώ ποιητικά τραγούδια βασισμένα σε ερωτικά επιγράμματα από την Παλατινή Ανθολογία αντικατοπτρίζοντας όλο το φάσμα του έρωτα.

Γράφει η Α. Δημητρούκα για το έργο του ζωγράφου: «Κατά τον Σολομώντα πρώτα, κι έπειτα κατά τον Άγιο Επιφάνιο, τρία είναι τα ακατάληπτα: ίχνος αετού πετομένου, οδός όφεως επί πέτρας και τρίβος νεός ποντεπορευούσης. Βεβαίως, ούτε ο Βασιλεύς ούτε ο Άγιος υπήρξαν ζωγράφοι ώστε να καταφύγουν στην αποτύπωση των ακατάληπτων ιχνών διά της τέχνης. Κι ούτε απευθύνθηκαν στους εικαστικούς της εποχής τους, φοβούμενοι προφανώς ο πρώτος την επιστροφή στην αμαρτία κι ο δεύτερος τον πειρασμό να καταλύσει θέσφατα.

Ο Σταθόπουλος, όμως, ο οποίος ουδέποτε υπήρξε Βασιλεύς ούτε και Άγιος, αλλά ζωγράφος από τα γεννοφάσκια του, δε χαμπαριάζει από κινδύνους και πειρασμούς. Εξάλλου, αρέσκεται να κινείται σε προχριστιανικούς αιώνες, ανασύροντας σύμβολα που οριοθετούν την τέχνη μέσα στον χρόνο και τη συμφιλιώνουν μ’ αυτόν.

Έτσι, λοιπόν, αντιλήφθηκε πολύ νωρίς πως την πλέον συμφιλιωτική δύναμη την κατέχει ένας μικρός θεός, ο έρωτας, εμπνέοντας τον θαυμασμό προς το υποκειμενικά ή και γενικά ωραίο, και ακριβώς σ’ αυτό εστίασε τους χρωστήρες του: στο να συναποδίδει το υποκειμενικά με το γενικά ωραίο, αποτέλεσμα που μόνο οι γνήσιοι καλλιτέχνες κατορθώνουν. Τα Ηδονικά, οικείος τόπος για τον ζωγράφο μας και πρόσφορο έδαφος για τη ζωγραφική του, μοιάζουν να ελευθερώνουν την επίγεια σάρκα για ν’ αναδειχθεί η επουράνια ψυχή μέσα από άυλες γραμμές».

Μαθητής του Μόραλη, ο Γιώργος Σταθόπουλος ανήκει στη γενιά των κλασικών πια δημιουργών. Το έργο του συνδυάζει υπερρεαλιστικά και εξπρεσιονιστικά στοιχεία σε μια προσωπική κι αναγνωρίσιμη γραφή.

Η έκθεση έχει διάρκεια έως 12/03/2022. CONTEMPORARY ATHENS , Λεβέντη 1, Κολωνάκι, +30 6980306941   

Διαβάστε Περισσότερα