H Google «βολτάρει» στους δρόμους του Los Angeles

H Google «βολτάρει» στους δρόμους του Los Angeles

Στόλοι robotaxi που διαχειρίζονται εταιρείες όπως η Waymo, η GM Cruise ή η Baidu έχουν πάρει την έγκριση από τις ρυθμιστικές αρχές να εξυπηρετούν όποιον θέλει να τα δοκιμάσει, σε λίγα μέρη όπως το Σαν Φρανσίσκο, το Φοίνιξ, το Πεκίνο και τη Σαγκάη.

Πρόκειται όμως για μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά που αν και το μέγεθος της αποτιμήθηκε σε 0,4 δις δολάρια το 2023, αναμένεται να φτάσει τα 45,7 δις δολάρια έως το 2030, με CAGR 91,8% από το 2023 έως το 2030.

Ανοίγοντας το εύρος της αγοράς, η McKinsey εκτιμά ότι η αυτόνομη οδήγηση γενικά θα μπορούσε να δημιουργήσει έσοδα 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2035.

Δεν είναι περίεργο λοιπόν που πολλές εταιρείες, από νεοσύστατες επιχειρήσεις έως κολοσσούς αυτοκινήτων όπως η Ford, η GM ή η Toyota αλλά και τεχνολογικούς κολοσσούς όπως η Alphabet, έχουν αρχίσει να επικεντρώνονται στην αυτόνομη οδήγηση.

Τα πλεονεκτήματα της αυτόνομης οδήγησης

Μερικά από τα βασικά πλεονεκτήματα των αυτόνομων οχημάτων είναι:

-Βελτιωμένη ασφάλεια: Τα αυτόνομα οχήματα έχουν τη δυνατότητα να μειώσουν σημαντικά τα τροχαία ατυχήματα που προκαλούνται από ανθρώπινο λάθος, το οποίο είναι η κύρια αιτία ατυχημάτων σήμερα.

Τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα μπορούν να «παρακολουθούν» συνεχώς το περιβάλλον τους, να λαμβάνουν αποφάσεις σε κλάσματα δευτερολέπτου και να αντιδρούν πιο γρήγορα από τους ανθρώπους - οδηγούς.

-Μειωμένη κυκλοφοριακή συμφόρηση: Τα αυτόνομα οχήματα μπορούν να «επικοινωνούν» μεταξύ τους και με την κυκλοφοριακή υποδομή, βελτιστοποιώντας τη ροή της κυκλοφορίας και μειώνοντας τη συμφόρηση. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μικρότερους χρόνους μετακίνησης και μειωμένο άγχος για όσους τα χρησιμοποιούν.

-Αυξημένη προσβασιμότητα: Τα αυτόνομα αυτοκίνητα μπορούν να προσφέρουν μεγαλύτερη κινητικότητα σε άτομα που δεν μπορούν να οδηγήσουν λόγω ηλικίας, αναπηρίας ή και άλλων λόγων. Αυτό μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα ζωής για όσους βασίζονται στα μέσα μαζικής μεταφοράς ή τη βοήθεια άλλων.

-Ενεργειακή απόδοση: Τα αυτόνομα οχήματα μπορούν να προγραμματιστούν να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά, μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Αυτό μπορεί να συμβάλει στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα και στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

-Παραγωγικότητα: Οι μετακινούμενοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν τον χρόνο μεταφοράς τους πιο παραγωγικά, αντί να εστιάζουν στην οδήγηση. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη παραγωγικότητα και ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.

Τα robotaxi της Waymo κατακτούν την «Πόλη των Αγγέλων»

Την 1η Μαρτίου, οι κρατικές ρυθμιστικές αρχές έδωσαν στη Waymo, την εταιρεία αυτόνομων ταξί που ανήκει στη μητρική της Google, Alphabet, το πράσινο φως για να επεκτείνει την υπηρεσία robotaxi στην κομητεία του Λος Άντζελες, ανοίγοντας τον δρόμο για την επέκταση της εταιρείας σε μία από τις μεγαλύτερες αγορές της χώρας.

Η εταιρεία που ξεκίνησε ως έργο εσωτερικού αυτοοδηγούμενου οχήματος της Google, δημιουργήθηκε το 2009 ως επιχείρηση για να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ των αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων και του robotaxi.

Tον Μάρτιο του 2023, ξεκίνησε να δοκιμάζει ένα από τα αυτόνομα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα στους δρόμους του Ώστιν του Τέξας, για να παρουσιάσει το πρώτο πρωτότυπο Waymo Driver, το Firefly.

Στη συνέχεια η υπηρεσία Waymo One ride-hail έγινε διαθέσιμη στο Φοίνιξ της Αριζόνα και στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνια

Η Επιτροπή Δημοσίων Υπηρεσιών της Καλιφόρνια που επιβλέπει τη ρύθμιση των οχημάτων χωρίς οδηγό σε όλη την Πολιτεία, αντικαθιστώντας τις τοπικές κυβερνήσεις, έδωσε πρόσφατα έγκριση στη Waymo για τις περιοχές του Λος Άντζελες, της Σάντα Μόνικα, του Μπέβερλι Χιλς, του Ίνγκλγουντ, του Κόμπτον και πολλές άλλες τοποθεσίες.

Μη φανταστείτε όμως ότι σε όλες αυτές τις περιοχές κυκλοφορεί ήδη ένας μεγάλος στόλος αυτόνομων ταξί. Προς το παρόν, μια «χούφτα» robotaxi της Waymo λειτουργούν στην κομητεία, συμπεριλαμβανομένης της πανεπιστημιούπολης του USC, ενώ η εταιρεία αναμένεται να αποκαλύψει πολύ σύντομα το χρονοδιάγραμμα που απαιτείται για να γίνει ευρέως διαθέσιμη η υπηρεσία της.

Το σημαντικό είναι ότι σύμφωνα με τη συμφωνία έγκρισης, ο στόλος χωρίς οδηγό της Waymo μπορεί να λειτουργεί ακριβώς όπως η Lyft ή η Uber. Το Waymo One είναι μια υπηρεσία μεταφοράς, με τιμές που βασίζονται στην απόσταση, όπως σε κάθε άλλη εταιρεία ταξί.

Η μόνη διαφορά είναι ότι όταν θα επιβιβαστείτε μέσα σε ένα όχημα της Waymo One, δεν θα υπάρχει κανένας με τον οποίο θα μπορείτε να συζητάτε, επειδή ακριβώς τα οχήματα ελέγχονται από λογισμικό υπολογιστή.

Οι επιβάτες εισάγουν τον προορισμό τους μέσω μιας εφαρμογής και μπορούν να κάθονται στο μπροστινό ή στο πίσω κάθισμα, αλλά όχι στη θέση του οδηγού.

Η εταιρεία χρησιμοποιεί επί του παρόντος το πλήρως ηλεκτρικό SUV Jaguar I-Pace ως μέρος του στόλου της το οποίο είναι εξοπλισμένο με κάμερες, ραντάρ και μια πλατφόρμα AI για ασφαλή ελιγμό στην κυκλοφορία.

Επιτρέπεται να αναπτύσσει τον στόλο της όλες τις ώρες της ημέρας στους καθορισμένους τομείς της, ενώ τα οχήματα μπορούν να λειτουργήσουν σε κακές καιρικές συνθήκες, ακόμα και με βροχή και ομίχλη, με ταχύτητες έως και 65 χλμ/ώρα.

Αν και υπάρχει μεγάλος ενθουσιασμός γύρω από την κυκλοφορία οχημάτων χωρίς οδηγό, την ίδια στιγμή εγείρονται πολλά ερωτήματα σχετικά με το πώς οι υφιστάμενοι νόμοι θα προσαρμοστούν στα νέα «ήθη και έθιμα» των δρόμων.

Τι γίνεται για παράδειγμα αν ένα όχημα Waymo χτυπήσει έναν πεζό, ή έναν ποδηλάτη ή προκαλέσει ζημιά σε ένα άλλο αυτοκίνητο;

Ποιος θα έχει την ευθύνη; Tο όχημα, το λογισμικό που εκπαίδευσε τις εφαρμογές AI ή όλα τα παραπάνω;

Σύμφωνα με τους νομικούς κύκλους μπαίνουμε σε ένα «νέο έδαφος». Ο χειριστής του οχήματος, όπως η Waymo ή η GM- κυκλοφορεί επίσης αυτόνομα οχήματα στο Σαν Φρανσίσκο- θα πρέπει λογικά να είναι υπεύθυνοι.

Επειδή τα οχήματα της Waymo είναι εξοπλισμένα με κάμερες, όλα τα γεγονότα που οδηγούν σε οποιονδήποτε τύπο σύγκρουσης θα καταγράφονται από το όχημα. Οι αρχές επιβολής του νόμου θα μπορούσαν να προμηθευτούν αυτό το υλικό ως μέρος μιας έρευνας, όπως και οι δικηγόροι ως μέρος μιας αγωγής. Επίσης, πρόσβαση θα μπορεί να έχει μια κρατική υπηρεσία που θα επιβλέπει το πρόγραμμα.

Άλλωστε, τροχαία ατυχήματα συμβαίνουν συνέχεια με τον «παραδοσιακό» τρόπο -πάνω από 40.000 άνθρωποι σκοτώνονται κάθε χρόνο σε τροχαία ατυχήματα στη συγκεκριμένη Κομητεία, σύμφωνα με ομοσπονδιακά διαθέσιμα στοιχεία- και η αυτόνομη οδήγηση θεωρητικά τουλάχιστον, μπορεί να μειώσει την έκταση αυτού του προβλήματος.

Τον Φεβρουάριο, ένας ποδηλάτης στο Σαν Φρανσίσκο χτυπήθηκε ελαφρά από όχημα Waymo, σύμφωνα με το Reuters. Η Waymo ανέφερε ότι το αυτόνομο όχημά της βρισκόταν σε πλήρη στάση σε διασταύρωση τεσσάρων κατευθύνσεων όταν ένα μεγάλο φορτηγό διέσχισε τη διασταύρωση προς το όχημα Waymo. Όταν ήρθε η σειρά του οχήματος Waymo να προχωρήσει, το αυτοκίνητο κινήθηκε προς τα εμπρός, αλλά δεν εντόπισε τον ποδηλάτη που ακολουθούσε το φορτηγό.

Αν και το όχημα Waymo φρέναρε δυνατά, δεν κατάφερε να αποφύγει τη σύγκρουση, σύμφωνα με την εταιρεία. Αυτό όμως είναι κάτι που πιθανότατα θα συνέβαινε και με ένα όχημα με οδηγό. Μάλιστα πιθανότατα να μην είχε φρενάρει έγκαιρα και να είχε δημιουργήσει ακόμα και θανατηφόρο ατύχημα.

Όπως και να έχει, τα robotaxi έχουν ξεκινήσει ήδη τις «εμφανίσεις» τους στους δρόμους των ΗΠΑ και σε λίγους μήνες θα δούμε αν τα στατιστικά δεδομένα αυτής της κυκλοφορίας διευρύνουν περαιτέρω τη χρήση τους ή όχι. Βλέπετε, θα έχουμε μια πρώτη ρεαλιστική εικόνα κατά πόσον ικανοποιούν την αυξανόμενη ανάγκη για άνετη και ασφαλή μεταφορά.

Μπαίνει και η Ford στο «παιχνίδι»

Οι AutoX, Baidu , GM Cruise, Tesla, BMW, Daimler και Hyundai είναι μερικά μόνο από τα ονόματα που έχουν μπει στην κούρσα της αυτόνομης οδήγησης.

Η Ford ετοιμάζεται για δυναμική παρουσία, αναθέτοντας στην ομάδα «skunkworks», που δουλεύει χωριστά από τη μητρική εταιρεία, το project της δημιουργίας μιας ευέλικτης αρχιτεκτονικής EV, που θα της επιτρέψει να λανσάρει ένα ηλεκτρικό όχημα χαμηλού κόστους, που θα ανταγωνιστεί την Tesla και τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Πρόκειται για μια μεγάλη αλλαγή από την προηγούμενη στρατηγική της Ford, που επικεντρωνόταν στα μεγάλα EV όπως το F-150 Lightning ή το Bronco Lightning.

Η αμερικανική εταιρεία αποφάσισε να συντονιστεί με την τάση της αγοράς για πιο προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα, με την πλατφόρμα EV Gen-2 να δημιουργεί τις προϋποθέσεις για σημαντικές οικονομίες κλίμακας ώστε να καταστούν τα καινούργια μοντέλα κερδοφόρα εντός ενός έτους από την έναρξη της παραγωγής.

Μια νεότερη αναφορά του Bloomberg, υποστηρίζει ότι η Ford θα χρησιμοποιήσει τη νέα πλατφόρμα για να κατασκευάσει ένα συμπαγές SUV, ένα μικρό pick-up και ένα άλλο μοντέλο EV, που θα μπορούσε τελικά να χρησιμοποιηθεί ως ρομποταξί.

Τα πρώτα οχήματα αναμένεται να κυκλοφορήσουν το 2026, με αρχική τιμή περίπου 25.000 ευρώ και να αντιπαρατεθούν, κατά πρώτο λόγο, με τα επερχόμενα μοντέλα της Tesla.

 

Aποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.