Τα σιδηροδρομικά έργα ύψους 1,7 δισ. που αναβαθμίζουν τη Β. Ελλάδα

Τα σιδηροδρομικά έργα ύψους 1,7 δισ. που αναβαθμίζουν τη Β. Ελλάδα

Έργα ύψους άνω των 1,7 δισ. ευρώ έχουν δρομολογηθεί για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας, με στόχο να δημιουργηθεί ένας άξονας που θα συνδέει τα τρία μεγάλα λιμάνια, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, αλλά και την συμπρωτεύουσα με τις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων. Πρόσφατα, μάλιστα, έγινε και η παρουσίαση από την ΕΡΓΟΣΕ των μελετών κατασκευής των δυο μεγάλων έργων στους τοπικούς φορείς της Βόρειας Ελλάδας.

Το πρώτο μεγάλο έργο αφορά τη νέα σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τους Τοξότες. Ακόμη, παρουσιάστηκε το έργο της σύνδεσης του προβλήτα 6 με το σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και το έργο της κατασκευής του city train, του προαστιακού σιδηροδρόμου δυτικής Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με τα όσα είχε αναφέρει η ΕΡΓΟΣΕ, οι προπαρασκευαστικές εργασίες για αυτά τα έργα που έχουν ως επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη προχωρούν με ταχείς ρυθμούς.

Ο προϋπολογισμός δημοπράτησης των έργων αυτών ανέρχεται σε σχεδόν 1,7 δισ. ευρώ και με την ολοκλήρωσή τους θα δώσουν, σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, την απαιτούμενη αναπτυξιακή ώθηση στη Θεσσαλονίκη.

Οι τεχνικές μελέτες περιλαμβάνουν την περιγραφή των έργων υποδομής και επιδομής, όπως επίσης και τα συμπληρωματικά έργα που θα απαιτηθούν για την αποτελεσματική υλοποίησή τους.

Η νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη - Τοξότες, θα αποτελεί ένα σημαντικό τμήμα της Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατία, η οποία θα συνδέει την Θεσσαλονίκη με το λιμάνι της Καβάλας, την Ξάνθη, την Αλεξανδρούπολη και πιό βόρεια το Ορμένιο.

Ο ρόλος της γραμμής αυτής θα είναι και στρατηγικός καθώς, παράλληλα, θα εξυπηρετήσει την υλοποίηση της σύνδεσης των λιμένων της Βορείου Ελλάδας με τα λιμάνια της Βουλγαρίας, στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας (Μπουργκάς – Βάρνα – Ρούσσε).

Με την ολοκλήρωση του έργου θα παραδοθούν σε λειτουργία 206 χιλιομέτρων νέας σιδηροδρομικής γραμμής, με σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση, και υπολογίζεται, σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, ότι θα μειωθεί κατά τρεις τουλάχιστον ώρες η διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αλεξανδρούπολη.

Βέβαια, όπως επισημαίνει η ΕΡΓΟΣΕ και τα υπόλοιπα δύο έργα που έχουν μεγάλη σημασία για τη Θεσσαλονίκη και τη Βόρεια Ελλάδα επισπεύδονται. Το έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης της 6ης προβλήτα Θεσσαλονίκης, είναι μεγάλης και κρίσιμης σημασίας καθώς θα ενισχύσει τις εμπορευματικές μεταφορές από και προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναβαθμίζοντας τον ρόλο του στις εμπορευματικές μεταφορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και καθιστώντας το ως ένα σύγχρονο διαμετακομιστικό κέντρο.

Ακόμη, το έργο κατασκευής του προαστιακού σιδηροδρόμου δυτικής Θεσσαλονίκης (city train) θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς το δίκτυο του υπό κατασκευή μετρό Θεσσαλονίκης και σε συνέργεια με τα δίκτυα αστικών μεταφορών, θα συμβάλει στην αύξηση της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς και στην ελάφρυνση της οδικής κυκλοφορίας της πόλης.

Μάλιστα όπως επεσήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Χρήστος Βίνης, η Θεσσαλονίκη βρίσκεται στον πυρήνα του σχεδιασμού μιας σειράς έργων, που θα διασυνδέσουν τις λεγόμενες κρίσιμες υποδομές -λιμάνια, εμπορευματικούς σταθμούς και βιομηχανικές περιοχές- με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Όλες αυτές οι υποδομές, συνιστούν μεγαλόπνοα έργα, που δημιουργούν ένα εντελώς νέο τοπίο στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές και δίνουν την αναπτυξιακή ώθηση που χρειάζεται η Θεσσαλονίκη.

Εκτός από τα παραπάνω έργα, εδώ και ένα τετράμηνο έχουν αρχίσει οι εργασίες στη γραμμή «Θεσσαλονίκη – Ειδομένη». όπου εξελίσσονται εργασίες εγκατάστασης σύγχρονων σιδηροδρομικών συστημάτων για τον πλήρη εκσυγχρονισμό της.

Μετά την ολοκλήρωση του έργου η γραμμή θα είναι ηλεκτροκίνητη, αυξάνοντας τη μεταφορική ικανότητα του δικτύου. Οι εργασίες αυτές αφορούν παρεμβάσεις που θα εκσυγχρονίσουν τα σιδηροδρομικά συστήματα μεγιστοποιώντας την ασφάλεια και προσφέροντας άνεση στο ταξίδι. Το δίκτυο θα είναι εφάμιλλο των υπολοίπων Ευρωπαϊκών Δικτύων και αυτό θα ανοίξει τον δρόμο για διεθνή επιβατικά δρομολόγια που εδώ και χρόνια είναι σχεδόν ανύπαρκτα.

Παράλληλα, όπως είχε αναφέρει σε δηλώσεις του ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιώργος Καραγιάννης, στο τέλος του 2022 θα υπάρχουν δύο νέες σιδηροδρομικές γέφυρες, στην άνοδο και την κάθοδο, στη γραμμή Θεσσαλονίκης – Φλώρινας που θα αντικαταστήσουν τις παλαιές, στο πλαίσιο της μεγιστοποίησης της ασφάλειας των μεταφορών.