Η Barclays εκτιμά ότι η Κίνα θα μπορούσε να έχει έως και 500.000 ρομποταξί στους δρόμους έως το 2030, από μόλις 2.000 σήμερα, με μια φιλόδοξη επέκταση σε μια αγορά 500 εκατ. χρηστών υπηρεσιών ride-hailing.
Παρότι η οικονομία μονάδας ενδέχεται να πλησιάζει το σημείο ισορροπίας, το χαμηλό εργατικό κόστος και η υπάρχουσα προσφορά οδηγών στην Κίνα σημαίνουν ότι τα ρομποταξί έχουν πιο δύσκολο έργο σε σύγκριση με τις ΗΠΑ, όπου οι διαδρομές είναι πολύ ακριβότερες.
Η αγορά των ρομποταξί στοχεύει σε διείσδυση 5-10% στον στόλο των 4,5 - 5 εκατ. οχημάτων ride-hailing στις πόλεις υψηλής κατηγορίας της Κίνας.
Σημειώνεται ότι η οικονομία μονάδας για τα ρομποταξί στην Κίνα μπορεί ήδη σήμερα να βρίσκεται κοντά ή και στο σημείο ισορροπίας, εξαιρουμένων των αρχικών εξόδων ανάπτυξης.
Η Barclays υπολογίζει το σημερινό κόστος κατασκευής ενός ρομποταξί στην Κίνα στα περίπου 35.000 - 40.000 δολάρια, με την πρόβλεψη ότι θα μειωθεί πάνω από 30% έως το 2030.
Αυτό ευθυγραμμίζεται σε γενικές γραμμές με την εκτίμηση του Ίλον Μασκ για το κόστος του Cybercab της Tesla.
Το κόστος των αισθητήρων lidar μόνο έχει μειωθεί κατά 99% μέσα σε πέντε χρόνια, από τις 100.000 δολάρια σε περίπου 300–500 δολάρια, αμφισβητώντας την προσέγγιση μόνο με κάμερες που ακολουθούν η Tesla και η Xpeng.
Οι περισσότεροι φορείς λειτουργίας ρομποταξί στην Κίνα δεν κατασκευάζουν τα δικά τους οχήματα, βασιζόμενοι σε αργούς και ακριβούς συνεργάτες χαμηλού όγκου παραγωγής. Η PonyAI σκοπεύει να προσθέσει 400 αυτοκίνητα φέτος, ενώ η DiDi στοχεύει έως και 2.000 μονάδες το 2026 σε συνεργασία με την GAC.
Η Barclays επισημαίνει πιθανή αλλαγή για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, καθώς η παραγωγή στα εργοστάσια ενδέχεται να ξεπεράσει τη ζήτηση έως το 2026. Τα ρομποταξί θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια νέα χρήση, εφόσον οι κατασκευαστές επενδύσουν για να καλύψουν το τεχνολογικό κενό στην αυτόνομη οδήγηση.
Με τιμές περίπου 0,30 δολάρια ανά μίλι, οι χρεώσεις ride-hailing στην Κίνα αφήνουν ελάχιστο περιθώριο για τα ρομποταξί να ανταγωνιστούν τους οδηγούς. Σε αντίθεση, στις ΗΠΑ μια τυπική διαδρομή κοστίζει περίπου 20 δολάρια.
Παρά τη δυναμική, η αντίσταση μεγαλώνει, καθώς έχουν ήδη σημειωθεί διαμαρτυρίες από οδηγούς ταξί, και οι τοπικές κυβερνήσεις μπορεί να κινηθούν προσεκτικά όσο αυξάνεται η κλίμακα λειτουργίας των ρομποταξί.