Κίνα: Τα εργοστάσια ηλεκτρικών αυτοκινήτων γίνονται αξιοθέατα
Shutterstock
Shutterstock
Wired

Κίνα: Τα εργοστάσια ηλεκτρικών αυτοκινήτων γίνονται αξιοθέατα

Οι ξεναγήσεις σε εργοστάσια ηλεκτρικών οχημάτων έχουν αναδειχθεί ταχύτατα στο πιο περιζήτητο «εισιτήριο» στο Πεκίνο, με δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους να δηλώνουν συμμετοχή κάθε μήνα για να κερδίσουν μια δωρεάν επίσκεψη.

Ο κινεζικός γίγαντας των smartphones, Xiaomi, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει επαναπροσδιοριστεί ως κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ξεκίνησε από τον Ιανουάριο να προσφέρει ωριαίες ξεναγήσεις στο εργοστάσιό της, δίνοντας στους επισκέπτες την ευκαιρία να δουν από κοντά τη μονάδα παραγωγής και να βιώσουν μια εμπειρία αγωνιστικού αυτοκινήτου με ηλεκτρικό μοντέλο της Xiaomi, σύμφωνα με όσα αναφέρει το Wired.

Καθώς οι κινεζικές μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων μεταβαίνουν από τον ανταγωνισμό στις χαμηλές τιμές στην προώθηση premium χαρακτηριστικών και κομψού σχεδιασμού, όλο και περισσότερο δίνουν έμφαση στην προβολή των εργοστασίων τους. Τουλάχιστον δύο κινεζικές εταιρείες EV, η Xiaomi και η Nio, προσφέρουν φέτος τακτικές ξεναγήσεις για το ευρύ κοινό, ενώ άλλοι τρεις κατασκευαστές έχουν ανακοινώσει σχέδια να ακολουθήσουν το ίδιο παράδειγμα.

«Όλο και περισσότερες κινεζικές εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων χρησιμοποιούν τις ξεναγήσεις στα εργοστάσια ως ένα σημαντικό κανάλι επικοινωνίας με τον έξω κόσμο. Δίνεται η δυνατότητα όχι μόνο να δει κανείς από κοντά τη γραμμή παραγωγής, αλλά και να γνωρίσει την ανθρώπινη πλευρά της εταιρείας», λέει η Φρέγια Ζανγκ, αναλύτρια στην επενδυτική συμβουλευτική εταιρεία Tech Buzz China.

Όσοι επισκέφτηκαν το εργοστάσιο της Xiaomi λένε πως εντυπωσιάστηκαν από τον βαθμό αυτοματοποίησης. Η εταιρεία αναφέρει ότι το συνολικό ποσοστό αυτοματοποίησης στο εργοστάσιο έχει φτάσει το 91%, με ορισμένες γραμμές παραγωγής, όπως η χύτευση, να είναι πλήρως αυτοματοποιημένες.

«Το εργοστάσιο είναι τεράστιο, με ελάχιστους εργάτες. Όσο στεκόμουν και παρατηρούσα, ήταν όλα ρομποτικοί βραχίονες που δούλευαν. Τα ρομπότ εκτελούσαν προγραμματισμένες κινήσεις – μετέφεραν εξαρτήματα από το ένα σημείο στο άλλο με απόλυτη ακρίβεια», λέει η Γιουανγιουάν, κάτοικος Πεκίνου. Η ίδια αναφέρει πως προσπαθούσε να κλείσει εισιτήρια από τον Ιανουάριο, αλλά επειδή οι θέσεις διατίθενται με κλήρωση, κατάφερε τελικά να πάει τον Μάιο.

Βέβαια, η τάση των ξεναγήσεων σε εργοστάσια EV δεν είναι εντελώς καινούρια: Οι κινεζικές εταιρείες εδώ και χρόνια άνοιγαν τις εγκαταστάσεις τους σε επενδυτές, επιχειρηματίες και μαθητές, αλλά μόλις πρόσφατα έγιναν τουριστικό αξιοθέατο.

Το εργοστάσιο της Xiaomi είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα της μετάβασης των κινεζικών επιχειρήσεων από την εντατική εργασία στη βιομηχανική αυτοματοποίηση, χάρη στις εξελίξεις στη ρομποτική και την Τεχνητή Νοημοσύνη. Τα τελευταία χρόνια, η κινεζική κυβέρνηση προωθεί έντονα την ιδέα των «σκοτεινών εργοστασίων» – εργοστάσια που δεν χρειάζονται καθόλου ανθρώπινο προσωπικό, όπου τα μηχανήματα δουλεύουν στο σκοτάδι χωρίς να χρειάζεται κανείς να ανάψει τα φώτα.