Η μαύρη μάζα μπορεί να περιλαμβάνει λίθιο, κοβάλτιο και νικέλιο.
Φινλανδία: Ανακύκλωση «μαύρης μάζας» από μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Shutterstock
Shutterstock

Φινλανδία: Ανακύκλωση «μαύρης μάζας» από μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων

Η μαύρη μάζα μπορεί να περιλαμβάνει λίθιο, κοβάλτιο και νικέλιο.

Η φινλανδική εταιρεία κοινής ωφέλειας Fortum δήλωσε την Τρίτη ότι άρχισε να ανακτά πρώτες ύλες από τη «μαύρη μάζα» των μπαταριών από ηλεκτρικά οχήματα, στη νέα της εγκατάσταση ανακύκλωσης στη Φινλανδία.

Η μαύρη μάζα είναι το τεμαχισμένο υλικό που προέρχεται από χρησιμοποιημένες μπαταρίες, το οποίο μπορεί να περιλαμβάνει λίθιο, κοβάλτιο και νικέλιο. Αυτά τα μέταλλα μπορούν στη συνέχεια να εξαχθούν και να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή νέων μπαταριών.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Tesla, η Volkswagen και η Stellantis επιταχύνουν την προσπάθειά τους να εξασφαλίσουν αυτές τις σπάνιες πρώτες ύλες των μπαταριών, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση αυστηροποιεί τους κανονισμούς της για την ανακύκλωσή τους.

Η Fortum δήλωσε ότι επένδυσε περίπου 27 εκατομμύρια ευρώ (30 εκατομμύρια δολάρια) στη νέα εγκατάσταση, την οποία χαρακτήρισε ως την πρώτη του είδους της στην Ευρώπη. Είπε ότι θα είναι σε θέση να ανακτήσει το 95% των πρώτων υλών που περιέχονται στη μαύρη μάζα των μπαταριών ιόντων λιθίου, για την παραγωγή ενός θειικού άλατος νικελίου και κοβαλτίου για επαναχρησιμοποίηση σε μπαταρίες αυτοκινήτων.

Η εταιρεία ερευνών MarketsandMarkets εκτιμά ότι η αγορά ανακύκλωσης μπαταριών ιόντων λιθίου θα αυξηθεί σε 35,1 δισ. δολάρια έως το 2031, από 6,5 δισ. δολάρια το 2022. Οι τιμές των πρώτων υλών για τα υλικά των μπαταριών έχουν πέσει φέτος μετά την κορύφωσή τους τα τελευταία δύο χρόνια, αλλά η Fortum δήλωσε ότι η προσδοκία είναι ότι η ζήτηση θα εκραγεί μακροπρόθεσμα.

Σύμφωνα με δηλώσεις, η ανάγκη για υλικά μπαταριών είναι τεράστια και η Ευρώπη έχει πολύ περιορισμένη δική της παραγωγή πρώτων υλών. Αρκετές ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν ανακοινώσει σχέδια για εγκαταστάσεις ανακύκλωσης μπαταριών, αλλά λίγες βρίσκονται σε εμπορική παραγωγή.

Στους Ευρωπαίους ανταγωνιστές της Fortum περιλαμβάνεται η κατασκευάστρια μπαταριών Northvolt, η οποία αναπτύσσει παρόμοιο εργοστάσιο στη Σουηδία για την ανάκτηση πρώτων υλών από τη μαύρη μάζα, την οποία ήδη παράγει μαζί με τη Norsk Hydro στη Νορβηγία.

Η Umicore με έδρα το Βέλγιο σχεδιάζει να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο ανακύκλωσης μπαταριών στην Ευρώπη έως το 2026, ενώ η γερμανική BASF ανεβάζει ταχύτητα σε ένα εργοστάσιο μπαταριών, όπου σχεδιάζει επίσης να ανακυκλώνει τα χρησιμοποιημένα υλικά.

Η Fortum δήλωσε ότι σχεδιάζει να επεκτείνει τη νέα εγκατάσταση έως το 2025 για να ανακτήσει επίσης το λίθιο.