To 5G πιάνει το τιμόνι των αυτόνομων οχημάτων

To 5G πιάνει το τιμόνι των αυτόνομων οχημάτων

Του Γιάννη Παλιούρη

Με πωλήσεις σχεδόν 82 εκατομμυρίων επιβατικών οχημάτων ετησίως, η παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου δεν είναι απλά μια ακόμα βιομηχανία, αλλά ένας από τους βασικούς πυλώνες της παγκόσμιας οικονομίας. Παράλληλα είναι και μια βιομηχανία που αλλάζει με μεγαλύτερη ταχύτητα από αυτή που πιάνει το πιο γρήγορο roadster. Ηλεκτροκίνηση και αυτόνομα οχήματα αναμένεται να αναγεννήσουν το υφιστάμενο αυτοκινητιστικό σκηνικό, αναδεικνύοντας νέους ηγέτες και εκπαραθυρώνοντας όσους δεν προλάβουν τις εξελίξεις.

Η καλύτερη, έως τώρα, εικόνα για το μέλλον της αυτοκίνησης έρχεται από τη Νότια Κορέα. Εκεί, ο γίγαντας των τηλεπικοινωνιών, SK Telecom, αναπτύσσει εκ του μηδενός την ασύρματη αστική υποδομή που θα κάνει πραγματικότητα την αυτόνομη οδήγηση σε μεγάλη κλίμακα. Ειδικότερα, η κορεατική εταιρεία θα δημιουργήσει ένα πυκνό δίκτυο νέων συσκευών και επικοινωνιών, βασισμένο στην τεχνολογία 5G, και θα το ενσωματώσει στους δρόμους τριών περιοχών της χώρας.

Αρχικά η SK Telecom θα δημιουργήσει έναν χάρτη υψηλής ευκρίνειας, με ακρίβεια εκατοστών, που θα καλύπτει τις συγκεκριμένες περιοχές. Ο χάρτης θα είναι η «λίμνη δεδομένων» από την οποία συσκευές, δρόμοι και αυτοκίνητα θα «ψαρεύουν» τις πληροφορίες που χρειάζονται σε πραγματικό χρόνο. Ταυτόχρονα, ο χάρτης θα ενημερώνεται αυτόματα λαμβάνοντας δεδομένα από τους αισθητήρες των οχημάτων. Αυτή η αμφίδρομη ροή πληροφορίας θα γίνεται μέσω τεχνολογίας 5G.

Στη συνέχεια η SK Telecom θα εγκαταστήσει τεχνολογίες «επικοινωνίας» σε οχήματα δημόσιων μεταφορών και κυβερνητικά αυτοκίνητα. Τελικός στόχος είναι όλα τα οχήματα που θα κυκλοφορούν στις περιοχές Songdo, Yeongjong και Cheongna όχι μόνο να καταστούν «έξυπνα» αλλά και να πετύχουν βαθμό αυτονομίας 4. Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούν να είναι αυτόνομα, παρουσία, όμως, ανθρώπου πίσω από το τιμόνι. Ο βαθμός αυτονομίας 5, ο οποίος είναι και ο υψηλότερος στη σχετική κλίμακα, σημαίνει αυτοκίνητα που μπορούν να κινούνται οπουδήποτε χωρίς την παρουσία οδηγού.

Τίποτα από τα παραπάνω δεν θα ήταν εφικτό χωρίς το 5G, αφού προσφέρει πολύ υψηλότερες ταχύτητες διακίνησης δεδομένων, που ξεκινούν από 10 Gbps, τη στιγμή που τα ενσύρματα δίκτυα οπτικών ινών πιάνουν σήμερα ταχύτητες έως 1 Gbps. Ωστόσο η υψηλή  ταχύτητα διακίνησης δεδομένων δεν είναι παρά ένα από τα πολλά πλεονεκτήματα της τεχνολογίας 5G και ίσως όχι το σημαντικότερο.

Πιο συγκεκριμένα, το 5G θα μπορεί να υποστηρίξει χωρίς δυσκολία μεγάλο αριθμό διασυνδεδεμένων συσκευών σε μια μικρή γεωγραφικά περιοχή (π.χ. ένα στάδιο ή μια πλατεία) και υπόσχεται να μηδενίσει την καθυστέρηση – το λεγόμενο latency - που παρουσιάζουν τα σημερινά δίκτυα. Τα χαρακτηριστικά αυτά είναι απαραίτητα στην αυτόνομη οδήγηση, όπου κάθε εκατοστό στον δρόμο είναι το όριο μεταξύ ζωής και θανάτου.

«Εικάζω είναι ότι σε περίπου 10 χρόνια θα είναι πολύ ασυνήθιστο να κατασκευάζονται αυτοκίνητα που δεν θα είναι πλήρως αυτόνομα» είχε υποστηρίξει το ο Έλον Μασκ το 2017. Ευσεβείς πόθοι από το αφεντικό της Tesla ή διορατικότητα; Μια ματιά στη Νότια Κορέα θα μας βοηθήσει να καταλήξουμε σε συμπέρασμα. Και απ' ότι φαίνεται σχετικά σύντομα.