Mobility, η οικονομία του ενός τρισεκατομμυρίου

Mobility, η οικονομία του ενός τρισεκατομμυρίου

Του Γιάννη Παλιούρη

Πριν από περίπου μια δεκαετία δεν υπήρχε ούτε καν σαν ιδέα. Εμφανίστηκε ξαφνικά σαν κομήτης και άλλαξε τον τρόπο εργασίας, διασκέδασης και επικοινωνίας. Η οικονομία του mobility και πιο συγκεκριμένα η οικονομία του mobility που συνδέεται αποκλειστικά με τα smartphones ανέρχεται σήμερα στο 1 τρισεκατομμύριο δολάρια, έχοντας δημιουργήσει ένα στιβαρό οικοσύστημα από συσκευές, εφαρμογές και διαφημίσεις, που διαρκώς εξελίσσεται και εξελίσσει τον κόσμο γύρω του.

Κατά την τελευταία δεκαετία, η αγορά των smartphones έχει δει πρωτοφανή ανάπτυξη, με αποτέλεσμα εκατοντάδες εκατομμύρια πωλήσεις ετησίως. Τα smartphones έχουν μετατρέψει την Apple στον κολοσσό των τρισεκατομμυρίων δολαρίων που είναι σήμερα και έχουν καταστήσει εταιρείες όπως η Huawei και η Xiaomi σε παγκόσμια brands. Αλλά πίσω από αυτή την αγορά κρύβονται πολλά περισσότερα, από «απλές» πωλήσεις συσκευών.

Όπως επισημαίνει η Deloitte στην έκθεση «TMT Predictions 2020», η ανάδυση των smartphones επέτρεψε σε πολλές βιομηχανίες να παράγουν δισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις κάθε χρόνο. Ο λεγόμενος «πολλαπλασιαστής smartphone», δηλαδή τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που εξαπλώνονται γύρω από τις συσκευές, αναμένεται να φτάσει τα 459 δισεκατομμύρια δολάρια το επόμενο έτος. Δηλαδή, ελαφρώς χαμηλότερα από τα 484 δισεκατομμύρια δολάρια των πωλήσεων smartphones.

Σύμφωνα με την Deloitte, ο «πολλαπλασιαστής smartphone» περιλαμβάνει μια μεγάλη γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων των συσκευών, του περιεχομένου (π.χ. διαφημίσεις για κινητά, συνδρομές και κυρίως εφαρμογές) και θα μπορούσε σύντομα να ξεπεράσει τις πωλήσεις συσκευών κινητής τηλεφωνίας, ως ο μεγαλύτερος δημιουργός εσόδων στην οικονομία του mobility.

Το οικοσύστημα των apps για κινητά, το οποίο ήταν πρακτικά ανύπαρκτο πριν δέκα χρόνια, συνιστά σήμερα μια ανθηρή και διαρκώς αναπτυσσόμενη βιομηχανία. Η οποία, όπως όλα δείχνουν, θα συνεχίσει να μεγαλώνει και να γίνεται πιο κερδοφόρα. Η λεγόμενη app economy έχει εξελιχθεί σε ένα νέο Ελ Ντοράντο, με ετήσιο τζίρο δισεκατομμύρια ή τρισεκατομμύρια δολάρια, ανάλογα τη σκοπιά που το εξετάζει κανείς.

Συγκεκριμένα, οι εφαρμογές που «κατέβασαν» μόνο οι απλοί χρήστες το 2018 από τo App Store και το Google Play Store αυξήθηκαν κατά 10% φτάνοντας τον αριθμό των 113 δισεκατομμυρίων downloads. O δε τζίρος για την απόκτησή τους αυξήθηκε με το «γενναίο» ποσοστό του 20%.

Αν, όμως, κάποιος εξετάσει την αγορά των κινητών εφαρμογών σφαιρικά, συνυπολογίζοντας τις in-app διαφημίσεις και το m-commerce (mobile commerce) που προκύπτει μέσα από αυτές, το ποσό αυξάνεται κατακόρυφα. Ειδικότερα, τα πιο πρόσφατα στοιχεία τα οποία αφορούν το 2016, υπολογίζουν το συνολικό μέγεθος του οικοσυστήματος γύρω από τις κινητές εφαρμογές στα 1,3 τρισεκατομμύρια δολάρια, με προοπτική να ανέλθει στα 6,3 τρισεκατομμύρια δολάρια έως το 2021.

Η άποψη που ταυτίζει τις mobile εφαρμογές με το gaming πρέπει να θεωρείται πια ξεπερασμένη. Οι κινητές εφαρμογές ήδη έχουν οικοδομήσει ένα πολύμορφο οικοσύστημα και θα αποτελέσουν ένα ισχυρό επιχειρηματικό εργαλείο τα επόμενα χρόνια.