To business plan για μείωση ανθρακικού αποτυπώματος και βιώσιμη ανάπτυξη
Tomas Dahlman (Electrolux)

To business plan για μείωση ανθρακικού αποτυπώματος και βιώσιμη ανάπτυξη

Η Electrolux θα συνεχίσει το στρατηγικό της πλάνο για την βιωσιμότητα γνωρίζοντας ότι αρκετές επιχειρήσεις στην Ευρώπη έχουν κάνει πίσω μετά από όσα έχουν ανακοινωθεί από την κυβέρνηση των ΗΠΑ. 

Αυτό είναι απόρροια της πίστης του Ομίλου, αλλά και όλων των εργαζομένων της Electrolux στην πράσινη ανάπτυξη, όπως μας είπε ο Tomas Dahlman, Επικεφαλής Κλίματος και Πράσινης Χρηματοδότησης του Ομίλου Electrolux.  

Ο κ. Dahlman μιλάει για πρώτη φορά σε ελληνικό μέσο για τους στόχους του Ομίλου αναφορικά με την βιωσιμότητα και για τις ενέργειες που πραγματοποιούνται ώστε να είναι carbon free μέχρι το 2050. 

Επισημαίνει ότι εκτός από τα βήματα που ακολουθεί ο Όμιλος για να φτάσει τους στόχους του, τεράστια σημασία έχει η ενημέρωση του κόσμου. Αυτός είναι και ο λόγος που πραγματοποιείται αυτή την περίοδο καμπάνια στην Σουηδία, που θέλει να ενημερώσει το καταναλωτικό κοινό για την σημαντικότητα του net zero. «Είναι πάρα πολύ σημαντική η χαμηλή κατανάλωση στις συσκευές και αυτό είναι κάτι που πρέπει να γνωρίζει και ο κόσμος», υπογράμμισε ο κ. Dahlman.

Συνέντευξη στην Μαρία Γεωργιάδου

Μπορείτε να μας πείτε για την στρατηγική βιωσιμότητας του Ομίλου; 

Η στρατηγική βιωσιμότητας του Ομίλου Electrolux περιλαμβάνει τρεις τομείς: Καλύτερη Εταιρεία, Καλύτερες Λύσεις και Καλύτερη Ζωή και όλα αυτά συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών άνθρακα στις λειτουργίες και τα προϊόντα μας.

Με έξυπνες λύσεις εργαζόμαστε για να βελτιώσουμε τα προϊόντα μας, ώστε να χρησιμοποιούν λιγότερη ενέργεια και πόρους όπως νερό ή απορρυπαντικό. Αυτό είναι ένα win-win για εμάς και τους καταναλωτές μας. Για παράδειγμα, μερικά από τα τελευταία μας πλυντήρια ρούχων στην Ευρώπη ξεπερνούν την ενεργειακή ετικέτα A έως και 60% και ο υγραντήρας καθαρισμού αέρα Electrolux 900 / AEG 9000 καταναλώνει έως και 53% λιγότερη ενέργεια σε έξυπνη λειτουργία από την κανονική λειτουργία.

Η βιωσιμότητα είναι θεμελιώδης για τη μακροπρόθεσμη επιτυχία μας, όχι μόνο όσον αφορά στο να κάνουμε τις δραστηριότητές μας πιο αποτελεσματικές και ηθικές, αλλά και όσον αφορά την ικανοποίηση των απαιτήσεων των καταναλωτών για προϊόντα που τους βοηθούν να ζουν πιο βιώσιμα.

Νωρίτερα φέτος ο Όμιλος Electrolux ανακοίνωσε έναν νέο φιλόδοξο στόχο ανακυκλωμένων υλικών, ο οποίος στοχεύει να αυξήσει το μερίδιο ανακυκλωμένου χάλυβα και πλαστικού κατά βάρος που χρησιμοποιούνται στα προϊόντα που κατασκευάζει ο Όμιλος σε 35% έως το 2030. Αυτό σχεδόν διπλασιάζει το βάρος των ανακυκλωμένων υλικών, σε σύγκριση με τον προηγούμενο στόχο της εταιρείας.

Επίσης, η προσθήκη χάλυβα στον στόχο αυξάνει το εύρος υλικών σε περισσότερο από το 40% του συνόλου που αγοράζεται από τον Όμιλο. 

Σήμερα, το 90% της ενέργειας που καταναλώνει η Electrolux προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ). Πώς το πέτυχε αυτό η εταιρεία;

Στο τέλος του 2024, το ποσοστό της συνολικής ενέργειας και ηλεκτρικής ενέργειας του Ομίλου που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ήταν 64% (60% το 2023) και 94% (96%), αντίστοιχα. Στόχος του Ομίλου είναι να αυξήσει το ποσοστό ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για τις δραστηριότητές του στο 65% έως το 2025. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, ο Όμιλος σχεδιάζει να συνεχίσει να ενισχύει το ποσοστό της ενέργειας που προέρχεται από πιστοποιημένες ανανεώσιμες πηγές και να διερευνά καινοτόμες λύσεις, όπως η πιλοτική εφαρμογή βιοκαυσίμων και περαιτέρω ευκαιρίες για συμφωνίες αγοράς ηλιακής ενέργειας (PPAs). 

Σημειωτέον, ότι το 90% αναφέρεται στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας και ο στόχος του ομίλου είναι στην πραγματικότητα να επιτευχθεί στη συνολική ενέργεια 65% έως το 2025.

Ποιες ενέργειες θα κάνει η εταιρεία για να πετύχει τον επιθυμητό καθαρό μηδενικό στόχο έως το 2050; 

Ο Όμιλος Electrolux ήταν μία από τις πρώτες 100 εταιρείες παγκοσμίως που έθεσε έναν επιστημονικό στόχο για το κλίμα και εγκρίθηκε από την πρωτοβουλία Science Based Targets το 2018. Ο πρώτος στόχος που τέθηκε για το 2025 ήταν να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στο Πεδίο 1 και στο Πεδίο 2 από τις δικές μας δραστηριότητές μας κατά 80% από τα επίπεδα εκπομπών του 2015 και να μειώσουμε τα επίπεδα εκπομπής στο Πεδίο 3 κατά 15%. 

Ήδη μέχρι το 2022, είχαμε μειώσει τις εκπομπές στο Πεδίο 1 και στο Πεδίο 2 κατά 82% και στο Πεδίο 3 κατά >25%. Έχοντας επιτύχει τον πρώτο επιστημονικό στόχο (SBT) μας τρία χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα, το 2023 ορίσαμε ένα νέο SBT, το οποίο μέχρι το 2030 θα μας οδηγήσει σε περαιτέρω σημαντική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στις δραστηριότητές μας και από την αλυσίδα αξίας, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης των προϊόντων μας. Διευρύναμε επίσης τον στόχο μας για το 2030, ώστε να συμπεριλάβει ένα ακόμη μεγαλύτερο ποσοστό της αλυσίδας αξίας από πριν, με τη μακροπρόθεσμη φιλοδοξία να διασφαλίσουμε καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα σε όλη την αλυσίδα αξίας μας έως το 2050.

Μπορείτε να μας πείτε αναλυτικά τα βήματα του Ομίλου;

 Οι εκπομπές του Πεδίου 1 και 2 στοχεύουν να μειωθούν κατά 85% έως το 2030 σε σύγκριση με το έτος βάσης 2021. Στις δραστηριότητές μας, στοχεύουμε να φτάσουμε σε μηδενικές εκπομπές έως το 2033.

• Στις εγκαταστάσεις παραγωγής μας, συνεχίζονται οι προσπάθειες για την ελαχιστοποίηση της χρήσης ενέργειας.

• Κάνουμε περαιτέρω βήματα για να αυξήσουμε το ποσοστό της ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές που χρησιμοποιείται στα εργοστάσιά μας από το ήδη υψηλό 96%.

• Αρχίσαμε να καταργούμε σταδιακά τη χρήση ορυκτών καυσίμων, προχωρώντας προς την χρήση ηλεκτρισμού τόσο στον εξοπλισμό, όσο και στις διαδικασίες.

Το Πεδίο 3 (άλλες έμμεσες εκπομπές) στοχεύει να μειωθεί κατά 42% των επιπέδων του 2021 έως το 2030. Ο στόχος του Πεδίου 3 διευρύνθηκε προσθέτοντας τις κατηγορίες Αγορασμένα αγαθά και υπηρεσίες, Μεταφορές και διανομή και Επαγγελματικά ταξίδια στην κατηγορία Χρήση πωληθέντων προϊόντων, η οποία έχει επίσης επεκταθεί.

1. Χρήση πωλούμενων προϊόντων

· Δεδομένου ότι η πλειονότητα των εκπομπών, ~85%, συμβαίνει στη φάση χρήσης των προϊόντων μας, το πιο σημαντικό πράγμα που μπορούμε να κάνουμε στο Πεδίο 3 είναι να κάνουμε τα προϊόντα μας ακόμα πιο ενεργειακά, αποδοτικά και να δημιουργήσουμε τις συνθήκες ώστε οι καταναλωτές να μπορούν –και να θέλουν– να τα χρησιμοποιούν με τρόπους που ελαχιστοποιούν τις κλιματικές επιπτώσεις.

· Εργαζόμαστε επίσης ενεργά για να αλλάξουμε το μείγμα προϊόντων μας, ώστε τα προϊόντα υψηλής ενεργειακής απόδοσης να αποτελούν ένα αυξανόμενο ποσοστό των συνολικών πωλήσεων, γεγονός που συμβάλλει επίσης θετικά στην κερδοφορία.

· Ο ρυθμός μείωσης των εκπομπών στη φάση χρήσης εξαρτάται επίσης από τον βαθμό στον οποίο οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση στην ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές στις χώρες όπου ζουν.

2. Αγορασμένα αγαθά και υπηρεσίες

· Προκειμένου να μειωθούν οι έμμεσες εκπομπές, είναι σημαντικό τα υλικά των προϊόντων μας να παράγονται με τρόπο αποδοτικό για το κλίμα και με όσο το δυνατόν υψηλότερο βαθμό κυκλικότητας.

· Φιλοδοξία μας είναι να δώσουμε προτεραιότητα στις συνεργασίες με προμηθευτές που έχουν την πιο αποδοτική παραγωγή χάλυβα σε διοξείδιο του άνθρακα και που χρησιμοποιούν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο ποσοστό ανακυκλωμένου μετάλλου, όσο το επιτρέπουν οι απαιτήσεις ποιότητας.

· Ομοίως, προσπαθούμε να αυξήσουμε το ποσοστό ανακυκλωμένου πλαστικού στα προϊόντα μας. Για παράδειγμα, η γκάμα μας περιλαμβάνει ψυγεία και καταψύκτες με εσωτερική επένδυση από 70% ανακυκλωμένο πλαστικό.

3. Μεταφορά και διανομή

· Η μεταφορά από και προς τις εγκαταστάσεις παραγωγής και τις αποθήκες μας είναι σημαντικό μέρος της αλυσίδας αξίας μας. Εργαζόμαστε ενεργά για να μεταφέρουμε τις χερσαίες μεταφορές από το δρόμο στο σιδηρόδρομο.

· Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη μια μετάβαση σε φορτηγά που τροφοδοτούνται είτε με ηλεκτρική ενέργεια είτε με βιοκαύσιμα και επί του παρόντος εγκαθιστούμε φορτιστές μπαταριών στις εγκαταστάσεις παραγωγής και στις αποθήκες μας.

· Μια αλλαγή βρίσκεται επίσης σε εξέλιξη στη ναυτιλία, όπου έχουμε συνεργασίες με ναυτιλιακές εταιρείες που προσφέρουν πλοία με χαμηλότερο αντίκτυπο στο κλίμα. Το 2023, το 34% των θαλάσσιων μεταφορών μας γινόταν με πλοία που κινούνταν με πιο βιώσιμα καύσιμα.

 4. Επαγγελματικά ταξίδια

· Ακόμα κι αν τα επαγγελματικά ταξίδια συνολικά έχουν σημαντικά μικρότερο αντίκτυπο στο κλίμα από άλλες κατηγορίες του Πεδίου 3, η συμπερίληψη των επαγγελματικών ταξιδιών στον επιστημονικό μας στόχο είναι ένα σημαντικό μήνυμα στον οργανισμό ότι όλοι μπορούν και πρέπει να συμμετέχουν για να διασφαλίσουμε ότι επιτυγχάνουμε τους κλιματικούς μας στόχους.

· Στόχος μας είναι να μειώσουμε τον αριθμό των πτήσεων κατά 50% έως το 2030 σε σύγκριση με το 2019, και συνεπώς οι υπάλληλοί μας ενθαρρύνονται να εξετάζουν ενεργά ποιες πτήσεις είναι πραγματικά απαραίτητες και να έχουν ψηφιακές συναντήσεις όπου είναι δυνατόν.

Συμπεριλαμβάνοντας αυτές τις πρόσθετες κατηγορίες στο Πεδίο 3, οικοδομούμε περαιτέρω τη δέσμευση σε μέρη της αλυσίδας αξίας όπου έχουμε τη μεγαλύτερη ευκαιρία να οδηγήσουμε την πρόοδο μαζί με τους συνεργάτες και τους προμηθευτές μας στο ταξίδι προς τον στόχο μιας αλυσίδας καθαρής αξίας μηδενικής αξίας. 

Πετύχατε τον πρώτο σας στόχο για το κλίμα τρία χρόνια πριν από το σχέδιό σας και η Ομάδα έθεσε έναν δεύτερο επιστημονικό στόχο για να βοηθήσει στη διατήρηση της παγκόσμιας αύξησης της θερμοκρασίας εντός 1,5°C. Ισχύει αυτό και πώς είναι δυνατόν να το πετύχετε;

Ναι, είναι αλήθεια. Ο πρώτος στόχος του Ομίλου για το κλίμα, ο οποίος εγκρίθηκε από το SBTi, ξεκίνησε το 2018. Στόχος ήταν η μείωση κατά 80% των απόλυτων εκπομπών στις λειτουργίες (πεδίο 1 και 2) και 25% των εκπομπών στη φάση χρήσης των πωλούμενων προϊόντων (πεδίο 3) έως το 2025 σε σχέση με το 2015. Μέσω επενδύσεων στην ενεργειακή απόδοση, τις προμήθειες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και την καινοτομία, ο Όμιλος Electrolux πέτυχε αυτόν τον στόχο το 2022, τρία χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα. 

Ο Όμιλος Electrolux υπέγραψε δάνειο 200 εκατομμυρίων ευρώ με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για την υποστήριξη της έρευνας, ανάπτυξης και καινοτομίας (RDI) σε πιο ενεργειακά αποδοτικές οικιακές συσκευές. Εξηγήστε μας αυτή την κίνηση.

Ο Όμιλος Electrolux εξασφάλισε δάνειο 200 εκατομμυρίων ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για τη στήριξη της έρευνας, της ανάπτυξης και της καινοτομίας σε ενεργειακά αποδοτικές οικιακές συσκευές. Η χρηματοδότηση θα βοηθήσει στην ανάπτυξη προηγμένων συσκευών με βελτιωμένη απόδοση, την εμπειρία χρήστη και μειωμένη κατανάλωση ενέργειας. Αυτή η πρωτοβουλία είναι το κλειδί για τους στόχους βιωσιμότητας του Ομίλου Electrolux, καθώς οι οικιακές συσκευές συμβάλλουν σημαντικά στις εκπομπές άνθρακα. Το δάνειο, μέρος του προγράμματος Invest EU της ΕΕ, ενισχύει τη μακροχρόνια συνεργασία μεταξύ της Electrolux και της ΕΤΕπ, η οποία ξεκίνησε το 1989.

Ποια είναι τα πιο ενεργειακά αποδοτικά προϊόντα σας αυτή τη στιγμή;

Το μαγείρεμα με λειτουργία ατμού στους φούρνους μας με πλήρη ατμό Electrolux / AEG EcoLine μπορεί να καταναλώσει έως και 20% λιγότερη ενέργεια. Η Electrolux EcoLine περιλαμβάνει την υψηλότερη ενεργειακή κατηγορία συσκευών όπως η σειρά πλυντηρίων ρούχων της Electrolux, με επιλεγμένα μοντέλα να έχουν ενεργειακή βαθμολογία καλύτερη από Α στην ενεργειακή κλάση της ΕΕ

 Η χρήση αποδοτικών λειτουργιών προθέρμανσης και υπολειπόμενης θερμότητας στους φούρνους CookSmart Touch μπορεί να καταναλώσει έως και 28% λιγότερη ενέργεια. ενεργειακή βαθμολογία καλύτερη από το Α στην ενεργειακή κλάση της ΕΕ.4)

Τα βιώσιμα προϊόντα μας δεν είναι μόνο καλά για το περιβάλλον, αλλά συμβάλλουν επίσης καλά στην απόδοση της επιχείρησής μας. Το 2024, τα πιο αποδοτικά προϊόντα μας αντιπροσώπευαν το 24% των συνολικών πωληθέντων μονάδων και το μικτό κέρδος του 33%. 

Πιστεύετε ότι είστε «ηγέτης» στον κλάδο σας, όσον αφορά τη βιωσιμότητα;

Το ταξίδι του να σε αναγνωρίζουν ως ηγέτη στην βιομηχανία μας έχει επιτευχθεί μέσω της απόδοσής μας, η οποία συμβάλλει στην ενίσχυση των σχέσεων με τους καταναλωτές, τους πελάτες, τους υπαλλήλους μας και νέους και υπάρχοντες επενδυτές. Το 2024, η δέσμευσή μας για τη βιωσιμότητα αναγνωρίστηκε μεταξύ άλλων από τους δείκτες EcovadisGold, CDP, Down Jones Sustainability Indices.

Πρόσφατα ολοκληρώσατε τη νέα έκθεση βιωσιμότητας. Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας τα πιο σημαντικά ορόσημα αυτού;

Κάποια τα έχουμε ήδη αναφέρει και έχουν να κάνουν με τις επιδόσεις μας στη μείωση του άνθρακα και στο συνολικό αντίκτυπο των πράξεων μας, συμπεριλαμβανομένων από την αλλαγή του στόλου φορτηγών σε ηλεκτρικά, μέχρι και την μείωση των επαγγελματικών ταξιδιών με αεροπλάνο. 

Μερικά ακόμη στο σύνολο του ESG είναι:

• Κορυφαίες επιδόσεις υγείας και ασφάλειας στον κλάδο με συνολικό ποσοστό περιστατικών 0,37

• Μερικά από τα πιο πρόσφατα πλυντήρια του Ομίλου στην Ευρώπη ξεπερνούν την κορυφαία ενεργειακή ετικέτα A έως και 60%.

• Η έξυπνη λειτουργία του νέου Electrolux Pure 900 Air Purifier Humidifier προσαρμόζει έξυπνα την ταχύτητα του ανεμιστήρα με βάση τα επίπεδα ρύπων στον αέρα για να χρησιμοποιεί 53% λιγότερη ενέργεια από την κανονική λειτουργία.

• Στις αυτόματες λειτουργίες των πιο πρόσφατων ηλεκτρικών σκουπών μας, η ισχύς αναρρόφησης προσαρμόζεται αυτόματα για να καταναλώνει έως και 52% λιγότερη ενέργεια στα μοντέλα με σακούλα με καλώδιο και έως και 47% λιγότερη στα μοντέλα μπαταρίας, ενώ παράλληλα παρατείνει τη διάρκεια λειτουργίας.

• Οι φούρνοι Electrolux / AEG με CookSmart Touch μπορούν να καταναλώνουν έως και 28% λιγότερη ενέργεια.