Περισσότερα από 100 χρόνια από τον θάνατό του, ο Λευκάδιος Χερν, ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς της Ιαπωνίας, εμπνέει τους σύγχρονους δημιουργούς. Ο λόγος για το βιβλίο «Ο Ονειροφάγος» – εμπνεόμενοι από αυτό, 21 δημιουργοί του εργαστηρίου Χαρακτικής και Εικαστικών Εκτυπώσεων του ΑΠΘ επιχείρησαν να αποκωδικοποιήσουν τη σφαίρα του ονείρου φιλοτεχνώντας 21 δίχρωμες ξυλογραφίες οι οποίες αποτέλεσαν μέρος μιας μοναδικής δίγλωσσης έκδοσης (ελληνικά και ιαπωνικά) βιβλιοδετημένης από τον ιδρυτή της GALLERY13, Δημήτρη Γούδα, σε συνολικά 39 αυθεντικά αντίτυπα.
Πρόκειται για ένα μοναδικό συνεργατικό εικαστικό εγχείρημα του εργαστηρίου Χαρακτικής και Εικαστικών Εκτυπώσεων του ΑΠΘ και της GALLERY13, το οποίο παρουσιάζεται στον χώρο της GALLERY13 στο ιστορικό κέντρο της Δράμας, έως τις 20 Ιουλίου.
Φοιτητές αλλά και καθηγητές του εργαστηρίου Χαρακτικής της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, μεταξύ των οποίων δύο ομότιμοι καθηγητές του ΑΠΘ (Μανόλης Γιανναδάκης και Ξενής Σαχίνης), καθώς και ο διευθυντής του τμήματος, Επίκουρος καθηγητής Ιωάννης Μπελιμπασάκης, συμμετείχαν σε αυτό το εικαστικό πρότζεκτ της GALLERY13. Στόχος, η υλοποίηση και η προώθηση ενός χειροποίητου καλλιτεχνικού βιβλίου, βιβλιοδετημένου με την παραδοσιακή ιαπωνική τεχνική και τυπωμένο σε παραδοσιακό ιαπωνικό χαρτί.
«Η συνεργασία αυτή», υπογραμμίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Γούδας, «ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2024 με μια σειρά ομιλιών και παρουσιάσεων γύρω από τον διδακτικό ιαπωνικό μύθο του "Μπακού", έτσι όπως καταγράφηκε από τον ιρλανδοελληνικής καταγωγής Λευκάδιο Χερν. Η σειρά ομιλιών και παρουσιάσεων ολοκληρώθηκε με την πραγματοποίηση ενός καλλιτεχνικού εργαστηρίου ιαπωνικής βιβλιοδεσίας, με τη συμμετοχή φοιτητών και φοιτητριών του τμήματος, στο πλαίσιο του έτους Πολιτισμού και Τουρισμού Ιαπωνίας - Ελλάδας 2024. Αυτό το διάστημα έχουμε τη μεγάλη χαρά και ικανοποίηση να παρουσιάζουμε ολοκληρωμένο το καλλιτεχνικό βιβλίο ΟΝΕΙΡΟΦΑΓΟΣ, αναδεικνύοντας το βιβλίο ως ένα σύγχρονο μέσο εικαστικής έκφρασης».
Το Μπακού(獏), είναι ένα ιαπωνικό μυθολογικό πλάσμα που, όπως λέγεται, καταβροχθίζει εφιάλτες. Σύμφωνα με το μύθο, αυτή η ιαπωνική χίμαιρα δημιουργήθηκε από τα μέλη ζώων που είχαν απομείνει, αμέσως μετά την ολοκλήρωση της δημιουργίας του κόσμου από τους αρχαίους θεούς της Ιαπωνίας. Ο θρύλος λέει ότι ένα άτομο που ξυπνά από ένα κακό όνειρο μπορεί να καλέσει ένα Μπακού επαναλαμβάνοντας τρεις φορές τη φράση: «Μπακού-σαν, έλα να φας το όνειρό μου». Ωστόσο, το κάλεσμα του Μπακού πρέπει να γίνεται με φειδώ καθώς, αν παραμείνει πεινασμένο αφού φάει τον εφιάλτη κάποιου, μπορεί επίσης να καταβροχθίσει τις ελπίδες και τις επιθυμίες του, αφήνοντας τον να ζήσει μια κενή ζωή.
Η έκθεση τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού, της πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Ελλάδα, ενώ πραγματοποιείται με τη χορηγία της εταιρείας υψηλής τεχνολογίας RAYCAP που εδρεύει στην Δράμα και θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό μέχρι και την Κυριακή 20 Ιουλίου.
Ο μορφωτικός ακόλουθος της πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Ελλάδα Shiratori Κο, προλογίζοντας το εντυπωσιακό αυτό εικαστικό βιβλίο υπογραμμίζει: «Ο Λευκάδιος Χερν, στην προσπάθειά του να διεισδύσει διερευνητικά στον ιαπωνικό τρόπο ζωής, συγκέντρωσε μύθους, θρύλους, λαϊκά αφηγήματα καταφέρνοντας να διασώσει μελέτες και ιστορίες της ιαπωνικής λαογραφίας, να τα καταγράψει, δίνοντας την ευκαιρία στη Δύση να αφουγκραστεί την άγνωστη τότε και μακρινή Ιαπωνία. Γι' αυτό, άλλωστε, θεωρείται εθνικός συγγραφέας της χώρας. Υπήρξε βαθύς μελετητής του ιαπωνικού γίγνεσθαι και πρόδρομος των πνευματικών δεσμών μεταξύ Ιαπωνίας και Δύσης».
Οι επιμελητές του εικαστικού βιβλίου, Δημήτριος Γούδας και Ιωάννης Μπελημπασάκης, στο εισαγωγικό τους σημείωμα τονίζουν –μεταξύ άλλων– ότι «o Μπακού (獏), η αρχέγονα κοσμολογική αυτή χίμαιρα που κατ' επίκληση κατασπαράσσει τα κακά όνειρα και τους εφιάλτες μας, υποδεικνύει έναν εναλλακτικό δρόμο. Μας ενθαρρύνει να επαναξιολογήσουμε το κακώς ή το καλώς εννοούμενο διά μέσου του ονείρου και μέσα από τις διαθλάσεις του Εγώ και της Φιλαυτίας. Το καλλιτεχνικό αυτό βιβλίο είναι αποτέλεσμα ενός τέτοιου στοχασμού, καθώς αποτέλεσε σημείο συνάντησης και σύγκλισης, παραχωρώντας το ατομικό στο συλλογικό. Οι δίχρωμες ξυλογραφίες σε παραδοσιακό χαρτί kozo, σε έντονο κόκκινο και μαύρο συνομολογούν ακριβώς αυτή μας τη διάθεση, δηλαδή την ανάγκη ανάδειξης του οράματος σε ομαδική χειρόνακτη υπόθεση».