Κρυμμένος Βαν Γκογκ αποκαλύπτεται

Κρυμμένος Βαν Γκογκ αποκαλύπτεται

Το έργο με τίτλο «κεφάλι χωρικής με άσπρο κάλυμμα» έκρυβε μια άγνωστη αυτοπροσωπογραφία του Βίνσεντ Βαν Γκογκ. Με τη βοήθεια της τεχνολογίας των ακτίνων X, έρχεται στο φως το πορτρέτο, κρυμμένο κάτω από στρώματα κόλλας και χαρτονιού. Η επικεφαλής συντηρήτριας της Εθνικής Πινακοθήκης στη Σκωτία, Λέσλι Στίβενσον, περιγράφει πως ένιωσε «σοκ» καθώς είδε ξαφνικά τον καλλιτέχνη να την κοιτάει.

«Όταν είδαμε την ακτινογραφία για πρώτη φορά, νιώσαμε τεράστιο ενθουσιασμό. Είναι σημαντική ανακάλυψη γιατί προσθέτει κάτι στα όσα ήδη ξέρουμε για τη ζωή του Βαν Γκογκ», δηλώνει. Το «κρυφό» έργο δείχνει τον διάσημο ζωγράφο να φοράει καπέλο και μαντήλι στο λαιμό. To βλέμμα του είναι έντονο, όπως το συνήθιζε, η δεξιά πλευρά του προσώπου του είναι σκοτεινή και το αριστερό του αυτί – εκείνο που κατόπιν έκοψε – είναι ανέπαφο. Θεωρείται ότι ο διάσημος καλλιτέχνης ζωγράφισε την προσωπογραφία του στην άλλη πλευρά του πίνακα όταν είχε μετακομίσει στο Παρίσι και επηρεάστηκε από τους Γάλλους ιμπρεσιονιστές.

Δεκαπέντε χρόνια μετά τον θάνατό του, ο πίνακας «Κεφάλι χωρικής με άσπρο κάλυμμα» δανείστηκε στο Μουσείο Stedelijk του Άμστερνταμ. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι τότε ήταν που οι άνθρωποι του μουσείου κόλλησαν τον καμβά πάνω στο καδρόνι και μετά τον τοποθέτησαν σε κάδρο, θεωρώντας ότι η χωρική ήταν πιο «τελειωμένο» έργο από την αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη. Στη συνέχεια, ο πίνακας άλλαξε χέρια αρκετές φορές και το 1923 αποκτήθηκε από την Έβελιν Σεν Κρουά Φλέμινγκ, μητέρα του δημιουργού του Τζέιμς Μποντ. Το 1951 αποκτήθηκε από ένα ζευγάρι Σκωτσέζων, οι οποίοι εννιά χρόνια μετά δώρισαν τον πίνακα στην Εθνική Πινακοθήκη της Σκωτίας.

Οι άνθρωποι της Πινακοθήκης εκτιμούν ότι θα χρειαστεί χρονοβόρα και προσεκτική δουλειά για να αφαιρέσουν την κόλλα και το χαρτόνι – χωρίς να πάθει ζημιά ο πίνακας – για να αποκαλυφθεί η αυτοπροσωπογραφία του Βαν Γκογκ. Ωστόσο, οι επισκέπτες στην Πινακοθήκη που βρίσκεται στο Έντινμπουργκ θα μπορούν να δουν την αυτοπροσωπογραφία με ειδικό μηχάνημα ακτίνων Χ.

Ο Ολλανδός καλλιτέχνης συχνά χρησιμοποιούσε τους ίδιους καμβάδες για να γλιτώσει χρήματα, ζωγραφίζοντας και από τις δύο πλευρές τους. Δυστυχώς, δεν κατάφερε να πουλήσει κανέναν από τους πίνακές του όσο ζούσε, παρά μόνο στον αγαπημένο του αδελφό Τεό, που τον συντηρούσε.