Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκε επί της Αρχής το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και λοιπές διατάξεις» από τις αρμόδιες Επιτροπές.
«Υπέρ» του σχεδίου νόμου ψήφισε η ΝΔ, καταψήφισε το ΚΚΕ, ενώ όλα τα υπόλοιπα κόμματα δήλωσαν επιφύλαξη για την συζήτηση και ψήφιση του σχεδίου νόμου στην Ολομέλεια.
Νωρίτερα, κατά την ακρόαση φορών ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κωνσταντίνος Κυρανάκης απαντώντας σε παρατηρήσεις επισήμανε ότι στην σχετική διάταξη που αφορά τα αλκοτέστ έχουν συμπεριληφθεί και η δυνατότητα της Τροχαίας να προμηθευτεί τεστ και εξοπλισμό για την διεξαγωγή ναρκω-τέστ. Απευθυνόμενος στους δήμους είπε πως προφανώς θα έχουν την δυνατότητα να ορίζουν και εκείνοι -που γνωρίζουν καλύτερα το οδικό τους δίκτυο- το ανώτατο όριο ταχύτητας οχημάτων, είτε στα 30 χιλιόμετρα, είτε στα 50 χιλιόμετρα, σύμφωνα με τις γενικές οδηγίες του ΚΟΚ.
Δεσμεύτηκε προς την ΚΕΔΕ ότι μόλις τεθεί σε λειτουργία το ηλεκτρονικό σύστημα μετάδοσης εικόνας από τις κάμερες των δρόμων και την επιβολή ηλεκτρονικών προστίμων, θα έχουν και οι ΟΤΑ την δυνατότητα να εγκαταστήσουν δικές τους κάμερες στο οδικό τους δίκτυο και μάλιστα να έχουν και μέρος των εσόδων από αυτές τις κλήσεις που θα βεβαιώνεται από τις δικές τους κάμερες.
Στο αίτημα του Συλλόγου Επαγγελματιών Αυτοκινούμενων και Ρυμουλκούμενων Τροχόσπιτων Ελλάδος να επεκταθεί το μήκος στάθμευσης από τα 6 μέτρα στα 7,5 ζήτησε να του κατατεθεί μια τεκμηριωμένη άποψη για να υπάρξει η σχετική νομοθετική βελτίωση. Στο θέμα της διήθησης των μηχανών που έθεσαν πολλοί φορείς είπε πως «είμαστε θετικοί να δούμε την ρύθμιση πιο ρεαλιστικά». Δήλωσε ανοικτός να υιοθετηθεί και το μηδενικό όριο αλκοόλ κατόπιν μελέτης των στοιχείων από την ΕΛΑΣ.
Στην ένταση που επικράτησε με τις τοποθέτησης των φορέων των αυτοκινητιστών ΤΑΞΙ σχετικά με τις απαγορεύσεις κίνησης στις λεωφορειολωρίδες και το χρονικό όριο των 30 δευτερολέπτων που θα μπορούν να έχουν για επιβίβασης και αποβιβάσεις επιβατών σε χώρους όπου δεν υπάρχει εσοχή, ο κ. Κυρανάκης απαντώντας στους εκπροσώπους του ΣΑΤΑ και της Πανελλήνιας Ομοσπονδία είπε ότι αυτά δεν ελήφθησαν στο κενό, αλλά μετά από εισηγήσεις συγκοινωνιολόγων, η οποίοι τα επιχειρήματα τους τα επανέλαβαν νωρίτερα και στην συνεδρίαση της Επιτροπής.
Ο αναπληρωτής υπουργός τόνισε πως «εμείς, ακολουθούμε τη μέση λύση. Δεν πάμε στην πλήρη απαγόρευση όπως υπάρχει σε τέσσερις χώρες της ΕΕ. Σημείωσε ότι σε 6 ευρωπαϊκές πρωτεύουσες που επιτρέπεται η κίνηση ΤΑΞΙ σε λεωφορειολωρίδες εκεί απαγορεύεται όμως η οποιαδήποτε στάση τους. Εμείς πάμε σε κάτι ευνοϊκότερο να απαγορεύεται η διέλευση, αλλά να επιτρέπεται η σύντομη στάση για επιβίβαση και αποβίβαση, ώστε να διευκολύνονται οι έχοντες κινητικά προβλήματα επιβάτες». Ο υπουργός, υπογράμμισε ότι μετά από προτάσεις της Ομοσπονδίας των οδηγών ΤΑΞΙ έχουν προστεθεί διευκρινήσεις ότι στις προβλεπόμενες εσοχές η στάθμευση δεν θα έχει όριο στάσης για επιβίβαση και αποβίβαση.
Επίσης, συμπεριλήφθηκε στο νέο ΚΟΚ και η πρόταση της Ομοσπονδίας να μην αφαιρείται η άδεια οδήγησης επειδή εισήλθαν σε λεωφορειολωρίδα και μην στερούνται την επόμενη ημέρα το μεροκάματό τους». Δήλωσε ότι συμφωνεί με την πρόταση για εξαίρεση του χρονικού ορίου και για τα ΤΑΞΙ που μεταφέρουν ανθρώπους με κινητικά προβλήματα.
Από την στιγμή που υπάρχει μητρώο νεφροπαθών να δούμε να προστεθεί στις εξαιρέσεις και αυτή η ευπαθής ομάδα και επισήμαινε ότι πάντως στην διάταξη του νέου ΚΟΚ έχει προβλεφθεί και δεν ισχύουν τα χρονικά όρια σύντομης στάσης εκτός εσοχών για τα ειδικά ΤΑΞΙ για ΑμΕΑ που έχουν τις ειδικές ράμπες.
Απαντώντας σε όσους εισηγούνται να γίνουν μελέτες για τα ΤΑΞΙ και τις λεωφορειολωρίδες, ο κ. Κυρανάκης αντέτεινε ότι «οι μελέτες γίνονται στην βάση, είτε υποθετικών στοιχείων, είτε από πιλοτικά στοιχεία.
Από τον Ιούλιο, όμως, θα τοποθετηθούν οι κάμερες στα λεωφορεία του ΟΑΣΑ και θα έχουμε πραγματικά στοιχεία, όχι υποθετικά και θα μπορούμε να μετρήσουμε πάρα πολύ άμεσα την βελτίωση των δρομολογίων των λεωφορείων σε επίπεδο χρόνου και αξιοπιστίας με βάση τα νέα μέτρα» και πρόσθεσε πως εάν από την πράξη αποδειχθεί ότι το μέτρο δεν επιφέρει βελτίωση στην κίνηση των λεωφορείων τότε είμαστε εδώ για να το επανεξετάσουμε».
Απαντώντας επί όσων προσωπικά του καταλόγισε κατά την ακρόαση ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ Ευθύμιος Λυμπερόπουλος είπε ότι έχετε δημόσιο βήμα και στην Βουλή αλλά και στα ΜΜΕ «και σας ακούμε αυτά που λέτε». Απέρριψε τις κατηγορίες που του απέδωσε ότι κάνει «ντιλ» με την UBER και του ζήτησε να του κατονομάσει «τι από όσα προβλέπονται στο νομοσχέδιο έχει να κάνει με αυτή την εταιρεία». Του επισήμανε ότι η εν λόγω εταιρεία λειτουργεί «σε Αθήνα και σε όλη την χώρα με Νόμο του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη και τον νόμο αυτό τον είχατε χαρακτηρίσει ως τον καλύτερο Νόμο για τα ΤΑΞΙ που υπήρξε ποτέ».
Στην παρατήρηση του κ. Λυμπερόπουλου ότι «ο Νόμος αυτός δεν λειτουργεί στην πράξη γιατί λέει ότι δεν επιτρέπεται να πληρώνεται ως τρίτος, να βγάζει τα χρήματά έξω και πρέπει να έχει φορολογικό μητρώο στην χώρα μας», ο κ. Κυρανάκης του είπε «κάντε μας συγκεκριμένες καταγγελίες οδηγών της UBER που παρανομούν και θα επιληφθούμε» «γιατί εμείς έχουμε αντικρουόμενη πληροφόρηση από αυτή που λέτε εσείς, αλλά σε κάθε περίπτωση η λειτουργία μιας εταιρείας δεν αφορά τον ΚΟΚ».
Ο κ. Κυρανάκης κατά την ολοκλήρωση και την συζήτησης επί των άρθρων είπε πως κάνουμε το πρώτο βήμα με την ψήφιση του ΚΟΚ και την ενσωμάτωση στην επόπτευση και τεχνικών μέσων όπως οι κάμερες για την επιβολή των κυρώσεων.
Οι ποινές διαδραματίζουν ρόλο όχι μόνο ως μέσω για να συναίσθησης του ο οδηγός αλλά και ως προστασίας των άλλων οδηγών, επιβατών και πεζών. Απάντησε ότι συμφωνεί με τις προτάσεις για περαιτέρω επιβράβευση των καλών οδηγών και με άλλα τεχνικά μέσα (πχ τηλεμετρικής) που θα μπορούσαν να νομοθετηθούν αργότερα, όπως και αυτά τα μέσα να χρησιμοποιηθούν για την επιβολή ποινών σε παραβάτες. Ή με την πρόταση του Blok της μηχανής του αυτοκίνητου εάν ο οδηγός έχει καταναλώσει αλκοόλ πάνω του ορίου.
Τα μέτρα είπε στοχεύουν στην μείωση των παραβάσεων, όχι στην αύξηση των εσόδων και μια εισπρακτική λογική. Επικαλούμενος την λογική, είπε ότι είναι βέβαιος ότι αδειάζοντας τις λεωφορειολωρίδες από τα ΤΑΞΙ θα έχουμε πολύ καλύτερα αποτελέσματα της ταχύτητας κίνησης και αξιοπιστίας των δρομολογίων των λεωφορείων. Απέρριψε την κριτική σε ότι αφορά την κίνηση των ηλεκτρικών ΤΑΞΙ στις λεωφορειολωρίδες λέγοντας «πως είναι ένα μέτρο για να προωθηθεί η ηλεκτροκίνηση».
Ο κ. Κυρανάκης δεσμεύτηκε ότι πολύ σύντομα θα υπάρξει η λειτουργία των ΜΜΜ κατά τις νυχτερινές ώρες του Σαββατοκύριακου, ήδη έχει την μελέτη του ΜΕΤΡΟ, γιατί ένα τέτοιο μέτρο θα μπορούσε να σώσει ζωές.
Την Παρασκευή θα γίνει η δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου στις Επιτροπές της Βουλής.