Το δημοσκοπικό βάρος επαναφέρει το «ή εμείς ή αυτοί»

Το δημοσκοπικό βάρος επαναφέρει το «ή εμείς ή αυτοί»

Να αποτινάξει το βάρος της δημοσκοπικής ανατροπής που δεν έρχεται ποντάροντας στα οφέλη της πόλωσης αλλά και στους πολιτικούς αυτοσχεδιασμούς, δείχνει η «ακτινογραφία» της τακτικής που εφαρμόζει ο ΣΥΡΙΖΑ. Τα σημάδια του προεκλογικού πανικού που διακατέχει  την ηγεσία της Κουμουνδούρου,  έχουν επιταθεί με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις που βγαίνουν στο φως της δημοσιότητας. Είναι ορατή δε, η επαναφορά του συνθήματος της προηγούμενης δεκαετίας, του διαβόητου «ή εμείς ή αυτοί».

Πλειοδοσία προς αυτήν την κατεύθυνση αναγνωρίζεται στην παρέμβαση Τσίπρα στη Βουλή στο νομοσχέδιο για τη δευτεροβάθμια περίθαλψη, με αναφορές «για επιστροφή της ιατρικής στη δεκαετία του 1950» ακόμη και με μνημονιακές συγκρίσεις: «Ξέρετε, κι εσείς δοκιμαστήκατε σε περιόδους μνημονίων, και εμείς δοκιμαστήκαμε. Εσείς βάζατε πεντάευρα στα εξωτερικά ιατρεία και αποκλείατε όσους δεν είχαν ασφαλιστική ενημερότητα από εξετάσεις και από επεμβάσεις, τους διώχνατε, ενώ εμείς ήρθαμε σε συνθήκες δημοσιονομικής ασφυξίας και δώσαμε ελεύθερη πρόσβαση σε όλους τους Έλληνες και στις Ελληνίδες, ανεξαρτήτως αν χρωστάνε ή όχι στα ασφαλιστικά ταμεία».

Για την παρουσία Τσίπρα στην Εθνική Αντιπροσωπεία, ακυρώθηκε ο δεύτερος γύρος της «Μακεδονικής Εκστρατείας», στην οποία αποδύεται εδώ και εβδομάδες ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ. Για την παρέμβαση – «μπλέντερ» στο νομοσχέδιο για τη δευτεροβάθμια υγεία, επαναπρογραμματίστηκε η επίσκεψη στο Κιλκίς. Το πρόσχημα είναι ότι οι εξορμήσεις στη Βόρεια Ελλάδα αποσκοπούν στην πολιτική διεμβόλιση των γαλάζιων κάστρων. Είναι ξεκάθαρο όμως ότι συνιστά μια απέλπιδα προσπάθεια για να αποτραπεί ο κατήφορος των εκλογικών δυνάμεων του σε ένα γεωγραφικό διαμέρισμα που τον αποστρέφεται πολιτικά, ιδίως μετά την υπογραφή της συμφωνίας των Πρεσπών.

Εξίσου εμφανής είναι η πλήρης αφομοίωση  του πολάκειου δόγματος περί μυστικών δημοσκοπήσεων. Από το «εμείς παρακολουθούμε τα γκάλοπ των καφενείων και της λαϊκής αγοράς», του Αλέξη Τσίπρα στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, στον ΣΥΡΙΖΑ αξιοποιούν ως προεκλογική ντόπα τα άγνωστα γκάλοπ που βρίσκονται στα προεδρικά συρτάρια και στα γραφεία της ηγετικής ομάδας και δήθεν καταγράφουν διαφορές στα όρια του στατιστικού λάθους. Οι φήμες μάλιστα θέλουν για τη χρήση τους να υπάρχει και εσωτερική οδηγία προς τα στελέχη που έχουν δημόσια παρουσία.

Στο αφήγημα για τις δημοσκοπήσεις δίνεται έμφαση στα ποιοτικά ευρήματα των δημοσκοπήσεων που αφορούν στη δυσαρέσκεια προς την κυβέρνηση. Προκαλεί αίσθηση όμως ότι στους επιτελείς του ΣΥΡΙΖΑ περνά απαρατήρητη η σταθερή τάση εμπιστοσύνης των ψηφοφόρων  στην ικανότητα της παρούσας πλειοψηφίας να διαχειριστεί τις κρίσεις.  Στην Κουμουνδούρου βλέπουν το ένα μετά το άλλο τα πονταρίσματα τους να μην τονώνουν την κοινωνική απήχηση της πολιτικής πρότασής τους.

Η περίπτωση του καλαθιού του νοικοκυριού είναι ενδεικτική. Η κυβέρνηση μπορεί να ισχυρίζεται ότι ήδη οι καταναλωτές καρπώνονται τα οφέλη της πρωτοβουλίας της και προετοιμάζει την εορταστική εκδοχή του προγράμματος που είναι δημοσιονομικά ουδέτερο. Στον ΣΥΡΙΖΑ από την άλλη δεν το αμφισβήτησαν απλώς αλλά το υπονόμευσαν και τώρα τα στελέχη του είναι εκτεθειμένα  απέναντι  στην ουσιαστική ανάσα που έχουν λάβει οι οικονομικά ευάλωτοι κάτι που φαίνεται ξεκάθαρα και από τη συγκράτηση των τιμών, αλλά και από τις μειώσεις σε μια σειρά βασικών αγαθών.