Ευ. Βενιζέλος: Στο Πανεπιστήμιο υπάρχει η οσμή και η ένταση της βίας

Ευ. Βενιζέλος: Στο Πανεπιστήμιο υπάρχει η οσμή και η ένταση της βίας

«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στο Πανεπιστήμιο υπάρχει η οσμή και η ένταση στην ατμόσφαιρα, της βίας», δήλωσε ο πρώην υπουργός Εξωτερικών, Ευάγγελος Βενιζέλος σχετικά με τη συζήτηση για την Παιδεία, τονίζοντας ότι «δεν νιώθεις ασφαλής, δεν προστατεύεται η ελευθερία του λόγου πάντα και η ακαδημαϊκή ελευθερία».

Σε συζήτησή του με τον δημοσιογράφο Παύλο Τσίπρα στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, ο κ. Βενιζέλος μίλησε μεταξύ άλλων για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, την πανδημία, την οικονομία και τις προοπτικές μετά τον κορονοϊό.

Αναφορικά με την συζήτηση για την Παιδεία, ο κ. Βενιζέλος δήλωσε συγκεκριμένα «παρότι έλειψα πολλά χρόνια λόγω της αναστολής των καθηκόντων μου, ήμουν αφοσιωμένος μεν στη Βουλή και την κυβέρνηση, αλλά πάντα και στην επιστήμη και πάντα έριχνα μία ματιά στο Πανεπιστήμιο. Λοιπόν να πω το εξής, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στο Πανεπιστήμιο υπάρχει η οσμή, και η ένταση στην ατμόσφαιρα, της βίας. Δεν νιώθεις ασφαλής, δεν προστατεύεται η ελευθερία του λόγου πάντα και η ακαδημαϊκή ελευθερία». 

«Θα επικαλεσθώ ένα παράδειγμα μόνο, μεγάλα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα καταφεύγουν σε χώρους εκτός Πανεπιστημίου για να οργανώσουν με ασφάλεια μεγάλες εμβληματικές ακαδημαϊκές δραστηριότητες. Όταν ο εορτασμός για τη μεγάλη επέτειο από την ίδρυση του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου οργανώνεται στο Μέγαρο Μουσικής για λόγους ασφάλειας, όταν η αναγόρευση σε Επίτιμο Διδάκτορα της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης οργανώνεται επίσης στο Μέγαρο Μουσικής, με τον Jean-Claude Juncker, επίσης για λόγους ασφάλειας, γιατί δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις την αίθουσα τελετών ή το μεγάλο αμφιθέατρο, τότε υπάρχει ένα θέμα. Μπορώ να σας πω παραδείγματα τέτοια και από μικρότερα Πανεπιστήμια, περιφερειακά Πανεπιστήμια, και τα έχω ζήσει προσωπικά τα παραδείγματα αυτά», συνέχισε.

«Άρα, δεν μπορείς να πεις ότι υπάρχει ελευθερία του λόγου εγγυημένη λόγω πανεπιστημιακού ασύλου, επειδή απουσιάζει η Αστυνομία από το Πανεπιστήμιο. Και φθάσαμε στο καταλυτικό περιστατικό της βαθιάς προσβολής του Πρύτανη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, της διαπόμπευσης, αυτής όλης της φασιστικής ως αντίληψη και ως αισθητική εικόνας που είδαμε όλοι».

Αναφερόμενος στις διερευνητικές επαφές οι οποίες ξεκινούν στις 25 Ιανουαρίου με την Τουρκία πως: «Όλες οι συζητήσεις, λίγο-πολύ, από το 1974, από την τουρκική εισβολή, μέχρι το 2013 ήταν εστιασμένες στο Αιγαίο. Αυτό δημιουργεί και ένα πρόβλημα ερμηνείας διαφόρων κειμένων τα οποία έχουν κατά καιρούς υπογραφεί, είτε με τη μορφή moratorium είτε με τη μορφή μέτρων οικοδόμησης εμπιστοσύνης, γιατί γίνεται συνήθως αναφορά στο Αιγαίο, ενώ εμάς μας ενδιαφέρει βεβαίως και η Ανατολική Μεσόγειος, όπου έχουμε νησιά, όπου έχουμε χωρικά ύδατα, όπου έχουμε θαλάσσιες ζώνες άσκησης κυριαρχικών δικαιωμάτων, όπου έχουμε έναν πλούτο τον οποίον πρέπει να αξιοποιήσουμε».

Είπε επίσης:  «Εμείς δεν πρέπει να έχουμε καμία αφέλεια και πρέπει να έχουμε μία συνολική εικόνα της κατάστασης και των προοπτικών της. Άρα, βεβαίως, χρειαζόμαστε μία πολύ σοβαρή ανάλυση για την Τουρκία, χρειαζόμαστε μία εις βάθος εκτίμηση για το πώς μπορούν να εξελιχθούν τα πράγματα στην Τουρκία, ποια θα είναι η σχέση Τουρκίας και Δύσης, πώς θα επηρεάσει η νέα διακυβέρνηση Biden στις Ηνωμένες Πολιτείες τη σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και εάν θα ανασυγκροτηθεί η γεωπολιτική και η στρατηγική οντότητα που λέγεται Δύση και εάν η Τουρκία θα απαντήσει θετικά ή αρνητικά στο δίλημμα «είναι θεμελιωδώς δυτική χώρα, έστω με ιδιορρυθμίες, έστω με εξαιρετισμούς, ή θέλει να αλλάξει ριζικά τη σχέση της αυτή;». Βεβαίως πρέπει να μας απασχολούν όλα τα θέματα εσωτερικής και εξωτερικής ασφάλειας, όμως ως προς το συγκεκριμένο ζήτημα των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων, ως προς το ζήτημα που λέγεται υφαλοκρηπίδα, ΑΟΖ, αξιοποίηση πόρων στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, εάν δεν κάνουμε διαπραγματεύσεις με την Τουρκία, δεν εφαρμόζουμε το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας και δεν θα καταλήξουμε σε πλήρη τίτλο αξιοποίησης αυτών των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων».