Χρηματοδότηση πανεπιστημίων μέσω κριτηρίων επίδοσης

Χρηματοδότηση πανεπιστημίων μέσω κριτηρίων επίδοσης

Αλλαγές στον τρόπο χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με τη θεσμοθέτηση κριτηρίων επίδοσης πέραν των αντικειμενικών που ισχύουν σήμερα (αριθμός φοιτητών και διδασκόντων, χωροταξική διασπορά) προανήγγειλε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως κατά την ομιλία της στη 92η Σύνοδο των Πρυτάνεων που ολοκληρώθηκε το βράδυ του Σαββάτου.

Η υπουργός Παιδείας ανέφερε ακόμη ότι θα δοθεί πρόσθετη χρηματοδότηση 7 εκατομμυρίων ευρώ από τον τακτικό προϋπολογισμό του 2019 με δυνατότητα μεταφοράς στο επόμενο οικονομικό έτος, ενώ έκανε γνωστό πως στο νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί εντός της εβδομάδας προβλέπεται η θεσμοθέτηση Ανεξάρτητης Αρχής για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και η απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας των ειδικών λογαριασμών των κονδυλίων έρευνας (ΕΛΚΕ) ώστε να διευκολυνθεί το ερευνητικό έργο των ανώτατων ιδρυμάτων. Επίσης εκφράστηκε η πρόθεση να αποκτήσει θεσμικά η Σύνοδος των Πρυτάνεων χαρακτήρα συμβουλευτικού οργάνου της Πολιτείας.

 

Στη σύνοδο συμφωνήθηκε επίσης πως είναι αναγκαία η ενίσχυση της διοικητικής ανεξαρτησίας και ο περιορισμός της γραφειοκρατίας στα πανεπιστήμια. Κρίθηκε επίσης επιτακτική η ανάγκη να αυξηθεί η τακτική χρηματοδότηση από τον τακτικό προϋπολογισμό, καθώς όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά αυτή παραμένει μειωμένη κατά 45% σε σχέση με το 2012. «Για να καλυφθούν οι βασικές ανάγκες η τακτική χρηματοδότηση για το 2020 πρέπει να είναι αυξημένη τουλάχιστον κατά 30% σε σχέση με το 2019» αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση της συνόδου. Τα πανεπιστήμια ζητούν ακόμη να ενισχυθούν και με προσωπικό τόσο σε ακαδημαϊκό όσο και διοικητικό επίπεδο.

Οι πρυτάνεις χαρακτηρίζουν «πετυχημένο θεσμό» αυτόν της πρακτικής άσκησης, καθώς «αποδεδειγμένα συμβάλλει στη διασύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας», ενώ ως προς τον αριθμό των εισακτέων ζητούν αυτός να καθορίζεται σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια και να βασίζεται σε σαφή και τεκμηριωμένα κριτήρια. Απαραίτητη κρίνεται και η αναθεώρηση του καθεστώτος των μετεγγραφών.

Στα αιτήματά τους περιλαμβάνονται ακόμη η επικαιροποίηση των προγραμμάτων σπουδών ώστε να διασφαλίζεται η ανταγωνιστικότητα των πτυχίων, η διεύρυνση πιλοτικών δράσεων όπως ο θεσμός της κινητικότητας ή η απόδοση πρωτεύοντος/δευτερεύοντος πτυχίου (major/minor) που ενισχύουν τη συνεργασία ανάμεσα σε διαφορετικά Τμήματα, η απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου για την παροχή ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών σε όλα τα επίπεδα ώστε να ενισχυθεί η διεθνοποίησή τους.