Ξεμπλοκάρουν και τα... στοιχειωμένα υδατοδρόμια

Ξεμπλοκάρουν και τα... στοιχειωμένα υδατοδρόμια

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Ένα... στοιχειωμένο επί δεκαετίες project που πολεμήθηκε στη χώρα μας για πολλούς και διάφορους λόγους, δείχνει να ξεμπλοκάρει, επιβεβαιώνοντας – στην πράξη – ότι η νέα κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να ρίξει όλα τα εμπόδια που κωλυσιεργούν τις επενδύσεις στην Ελλάδα, καθιστώντας την ουραγό σε διεθνές επίπεδο.

Μια χώρα που έχει την... ευλογία να διαθέτει 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή (ευρισκόμενη στην 9η θέση παγκοσμίως), περίπου 6.000 νησιά και νησίδες, εκ των οποίων περίπου τα 117 κατοικημένα, φαινόμενο μοναδικό στην ευρωπαϊκή ήπειρο, δεν έχει υδατοδρόμια, παρ'' ότι τις δεκαετίες του 1920 και 1930 είχε!

Η... είδηση είναι ότι χθες Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2019, υπεγράφη η σύμβαση ανάδειξης αναδόχου για την αδειοδότηση 20 συνολικά υδατοδρομίων, σε 19 νησιά της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου! Η σύμβαση υπεγράφη μεταξύ του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου Γιώργου Χατζημάρκου και των τριών εκπροσώπων που συνθέτουν το ανάδοχο σχήμα με την επωνυμία «Υδατοδρόμια Νοτίου Αιγαίου», το οποίο προέκυψε μετά από διεθνή διαγωνισμό.

Στόχος είναι η δημιουργία του μεγαλύτερου δικτύου υδατοδρομίων στη χώρα και διεθνώς, ένα όραμα που μπαίνει σε στάδιο υλοποίησης, μετά από πολλά χρόνια αναβολών, παλινδρομήσεων, καθυστερήσεων, αντεγκλήσεων, διαφωνιών, ματαιώσεων αλλά και παρωχημένου θεσμικού πλαισίου.

Το επενδυτικό σχήμα αποτελείται από τις εταιρείες Ελληνικά Υδατοδρόμια με πρόεδρο τον Τάσο Γκόβα, Hellenic Seaplanes, που εκπροσωπείται από τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο, Νικόλα Χαραλάμπους και την εταιρεία συμβούλων επιχειρήσεων Optimum Value, που εκπροσωπείται από τον Θεοφάνη Καραγιάννη.

Αντικείμενο της σύμβασης ύψους 480.200 ευρώ είναι η ανάδειξη αναδόχου για την Αδειοδότηση Υδατοδρομίων ΠΝΑΙ, ο οποίος αναλαμβάνει την διαδικασία του Τεχνικού Φακέλου που θα υποβληθεί αρμοδίως για την αδειοδότηση είκοσι συνολικά υδατοδρομίων, τα 11 στα Δωδεκάνησα και τα 9 στις Κυκλάδες.

Δύο εξ αυτών θα γίνουν στη Ρόδο και από ένα θα δημιουργηθεί σε νησιά όπως Χάλκη, Σύμη, Τήλος, Κάρπαθος, Καστελλόριζο, Αγαθονήσι, Νίσυρος, Αστυπάλαια, Κάσος, Μύκονος, Σαντορίνη, Κύθνος, Κέα, Άνδρος, Σίκινος, Σέριφος, Δονούσα και Ανάφη. Όπως ανακοινώθηκε χθες, το ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα που τίθεται για την ολοκλήρωση της υποδομής των είκοσι υδατοδρομίων, είναι 18 μήνες.

Θυμίζουμε πως ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία για οκτώ ακόμη υδατοδρόμια στα νησιά Κάλυμνο, Λέρο, Λειψούς, Σύρο, Πάρο, Νάξο, Μήλο και Αμοργό, των οποίων οι μελέτες είναι προχωρημένες και αναμένεται να υποβληθούν προς αδειοδότηση μέχρι το τέλος του έτους. 

Επίσης, επιπλέον τέσσερα υδατοδρόμια έχουν προηγηθεί αυτοτελώς σε Ίο, Τήνο, Σίφνο και Πάτμο, ενώ στο δίκτυο θα προστεθεί προσεχώς και το υδατοδρόμιο της Κω, μετά από συνεννόηση του νέου Δημάρχου, Θεοδόση Νικηταρά με τον Περιφερειάρχη, δεδομένου ότι η προηγούμενη δημοτική αρχή της Κω δεν εξεδήλωσε σχετικό ενδιαφέρον.

Γ. Χατζημάρκου: Δεν θα επιτρέψω με τίποτα αυτή η ευκαιρία να χαθεί

Σε δηλώσεις του ο κ. Χατζημάρκου, μετά την υπογραφή του project, μεταξύ άλλων τόνισε πως «η σημερινή μέρα στέλνει το μήνυμα ότι τα πράγματα μπορούν να πάνε καλύτερα εάν με καθαρό μυαλό, πίστη και επιμονή υπηρετήσεις όλους τους στόχους. Χρειάστηκε να δουλέψουμε χρόνια, χρειάστηκε να ξεπεράσουμε απίθανα εμπόδια. Κάποια ήταν αναμενόμενα, κάποια ήταν εντελώς παράλογα.

Τα υδροπλάνα που πετούσαν κάποτε στα νησιά μας, τις δεκαετίες του 1920 και του 1930, ξένων αεροπορικών εταιρειών τότε, θα πετάξουν ξανά στο Νότιο Αιγαίο. Το δίκτυο των υδατοδρομίων που ονειρευτήκαμε θα υλοποιηθεί και μέσα σε αυτή τη θητεία θα μπορέσουμε και εμείς και οι νησιώτες και η χώρα ολόκληρη να απολαύσει μια νέα προοπτική, που για μας, στα μεγάλα νησιά, μπορεί να αποτελεί μια πρόσθετη δυνατότητα μετακίνησης, αλλά για ορισμένα νησιά είναι κάτι που θα ανατρέψει τα δεδομένα τους.

Δεν θα επιτρέψω με τίποτα αυτή η ευκαιρία να χαθεί. Τα υδροπλάνα θα πετάξουν στα νησιά μας το συντομότερο δυνατόν. Εύχομαι όλοι να ζήσουν την ικανοποίηση αυτού που τήρησε την υπόσχεση του, αυτή που εγώ αισθάνομαι σήμερα».

Ν. Χαραλάμπους: Το νότιο Αιγαίο μπορεί να γίνει Μαλδίβες της Ευρώπης

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Seaplanes Νίκος Χαραλάμπους, ο άνθρωπος που έχει πιστέψει στο όραμα των υδατοδρομίων ίσως περισσότερο από κάθε άλλων στη χώρα μας, τόνισε με τη σειρά του πως «με την υπογραφή της σύμβασης η δημιουργία των υδατοδρομίων περνά στο στάδιο της υλοποίησης.

Σήμερα βρισκόμαστε εδώ γιατί η επιμονή του Περιφερειάρχη, Γιώργου Χατζημάρκου, έφερε τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου ένα βήμα πιο κοντά στο να γίνουν οι Μαλδίβες της Ευρώπης. Κατάφερε να ξεκινήσει η υλοποίηση ενός οράματος το οποίο πιστεύουμε πως αν δεν υπήρχαν άνθρωποι όπως ο κ. Χατζημάρκος, δεν θα μπορούσε ποτέ να υλοποιηθεί. Η Ελλάδα έχει ένα περιβάλλον το οποίο μπορεί να αναπτύξει το μεγαλύτερο δίκτυο υδροπλάνων στον κόσμο, όχι μόνο για την εξυπηρέτηση των κατοίκων αλλά    και για τη δημιουργία ενός καινούργιου τουριστικού προϊόντος».

Τ. Γκόβας: Πολλές θέσεις εργασίας

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της εταιρείας Ελληνικά Υδατοδρόμια, Τάσος Γκόβας, δήλωσε μεταξύ άλλων πως «είμαστε ευτυχείς γιατί σήμερα είναι μια από τις πιο σημαντικές μέρες για το όλο εγχείρημα των υδροπλάνων στην Ελλάδα, καθώς στην καρδιά του Αιγαίου ξεκινάει η δημιουργία του μεγαλύτερου δικτύου υδατοδρομίων στη χώρα μας, με 33 υδατοδρόμια στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, αριθμός που διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του όλου εγχειρήματος».
Ο κ. Γκόβας τόνισε επίσης ότι στο δίκτυο των 33 υδατοδρομίων θα δημιουργηθεί ένας μεγάλος αριθμός νέων θέσεων εργασίας που θα καλυφθούν αποκλειστικά από μονίμους κατοίκους των νησιών, οι οποίοι θα εκπαιδευτούν καταλλήλως.

Ο συνολικός σχεδιασμός και οι δυνατότητες

Ο σχεδιασμός, αν... περπατήσει το εγχείρημα είναι να δημιουργηθούν τουλάχιστον 150 υδατοδρόμια σ'' όλη την Ελλάδα. Αν γίνει αυτό, μόνο στα υδατοδρόμια υπολογίζεται ότι θα απασχοληθούν 1.000 άτομα. Ο σχεδιασμός είναι το μεγαλύτερο υδατοδρόμιο (μητροπολιτικό) να δημιουργηθεί στην Ελευσίνα, το οποίο θα συνδέει την Αττική με την Πάτρα και τα Επτάνησα, τις Κυκλάδες και το βόρειο Αιγαίο μέσω Χαλκίδας που θα αποτελεί ενδιάμεσο σταθμό.

Πρόκειται για πτήσεις που θα διαρκούν από 15 έως 45 λεπτά με μέσο όρο διαδρομής τη μισή ώρα, ενώ όπως έχει δηλώσει παλαιότερα ο πρόεδρος της Υδροπλάνα Ελλάδας Α.Ε. Νικόλας Χαραλάμπους, το κόστος της κάθε τέτοιας πτήσης δε θα ξεπερνά τα 70-75 ευρώ.

Μητροπολιτικό υδατοδρόμιο σημαίνει να διαθέτει τουλάχιστον 15 θέσεις στάθμευσης υδροπλάνων, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως τα υδροπλάνα κάνουν μια διαδρομή οχτώ φορές πιο γρήγορα συγκριτικά με το καράβι.

Φωτογραφία αρχείου