Ξεκλειδώνουν επενδύσεις 44 δισ. ευρώ στην ενέργεια μέχρι το 2030

Ξεκλειδώνουν επενδύσεις 44 δισ. ευρώ στην ενέργεια μέχρι το 2030

Του Γιώργου Φιντικάκη

Επενδύσεις 43,8 δισ. ευρώ στην ενέργεια φέρνουν μέχρι το 2030 η πράσινη βιομηχανική επανάσταση, η απολιγνιτοποίηση και η μετάβαση της Ελλάδας σε μια νέα πιο καθαρή εποχή. Τα φιλόδοξα αυτά ποσά για τις ενεργειακές επενδύσεις της επόμενης δεκαετίας προβλέπει το νέο Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) του 2030, που παρουσίασε ο Κωστής Χατζηδάκης και βγαίνει άμεσα σε διαβούλευση, προκειμένου μέχρι το τέλος του έτους να έχει σταλεί προς έγκριση στην Κομισιόν.

Κινούμενο στη λογική της πράσινης ατζέντας του Κυριάκου Μητσοτάκη, το σχέδιο διακρίνεται από εξαιρετικά επιθετική προσέγγιση σε όλους τους στόχους, θέτοντας τον πήχη υψηλότερα σε σχέση με αρκετές ευρωπαϊκές χώρες.

Σύμφωνα με τις βασικές παραδοχές του νέου ΕΣΕΚ, προβλέπονται τα παρακάτω:

- 35% το μερίδιο ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας το 2030 (έναντι 32% στο προηγούμενο σχέδιο επί ΣΥΡΙΖΑ).

- 61%-65% το μερίδιο των ΑΠΕ στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας (έναντι 56% στο προηγούμενο σχέδιο)

- 0% το ποσοστό του λιγνίτη (έναντι 16,5% στο προηγούμενο σχέδιο).

- Μερίδιο λιγνίτη 0%, έναντι 16,5%

- 35% η εξοικονόμηση ενέργειας έναντι 32% του παλαιότερου σχεδίου

- 42% η μείωση αερίων θερμοκηπίου έναντι του 1990.

Στην ίδια επιθετική λογική θα κινείται και η στρατηγική για την ηλεκτροκίνηση, όπου παρά τις αρχικές επιφυλάξεις, εξετάζεται σύμφωνα με τις ίδιες πηγές να διατηρηθεί ο στόχος, ποσοστό 10% όσων επιβατικών ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2030, να είναι ηλεκτροκίνητα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως ποσοστό των νέων ταξινομήσεων θα είναι το 24% το 2030, ωστόσο σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΕΣΕΚ οι στόχοι μπαίνουν ακόμη πιο ψηλά, και συγκεκριμένα στο 30%. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι 1 στα 3 νέα αυτοκίνητα που θα πουληθούν στην Ελλάδα το 2020, θα είναι ηλεκτρικά. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η Γ.Γ. Ενέργειας Αλ. Σδούκου, το 2030 οι καινούργιες ταξινομήσεις αυτοκινήτων στο σύνολο της αγοράς θα είναι 275.133 καινούργια αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 82.422 θα είναι ηλεκτρικά. Η μεγαλύτερη μάλιστα εκτίναξη θα αρχίσει από το 2024-2025 και μετά.

Οι στόχοι του νέου ΕΣΕΚ είναι πιο φιλόδοξοι σε σχέση με εκείνους που περιλαμβάνει το σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης και σε ορισμένες περιπτώσεις υπερβαίνουν και τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκειμένου, όπως ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης παρουσιάζοντας το ΕΣΕΚ, η Ελλάδα όχι μόνο να μην υστερεί στις πολιτικές αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής αλλά και να βρεθεί στην πρωτοπορία.

«Το νέο ΕΣΕΚ είναι πράσινο. Αποτυπώνει την πράσινη ατζέντα της κυβέρνησης, απηχεί τους προβληματισμούς της πλειονότητας των πολιτών και ιδιαίτερα των νέων και ενσωματώνει το στόχο της συμφωνίας των Παρισίων για περιορισμό της αύξησης της θερμοκρασίας στον 1,5 βαθμό», τόνισε ο υπουργός. «Υιοθετούμε, πρόσθεσε, το όραμα για κλιματικά ουδέτερη οικονομία ως το 2050».

Όσον αφορά τη μετάβαση στη νέα εποχή της ενέργειας και της περιβαλλοντικής προστασίας, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας τόνισε πως αυτή οφείλει «να είναι δίκαιη για τις περιοχές που επηρεάζονται. Για αυτό και στα μέσα του 2020 στοχεύουμε να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο Δίκαιης Μετάβασης που θα αποτελεί τον αναπτυξιακό οδικό χάρτη στη μετά-λιγνίτη εποχή».

Όπως σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, «αυτό θα περιλαμβάνει ένα πλέγμα μέτρων και προβλέψεων που θα αφορούν, μεταξύ άλλων: επενδυτικά και φορολογικά κίνητρα, νέες υποδομές, αξιοποίηση των τοπικών φυσικών πόρων, τη στήριξη της αγροτικής παραγωγής και του τουρισμού, τη μετεκπαίδευση των εργαζομένων, την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας και τη δημιουργία νέων μέσω ενός ευέλικτου αναπτυξιακού μετασχηματισμού και της ανάπτυξης όλων των τομέων της παραγωγής».