Τζ. Κουτσολιούτσος: «Εμμένουμε Ελληνικά και αναπτυσσόμαστε παγκόσμια»

Τζ. Κουτσολιούτσος: «Εμμένουμε Ελληνικά και αναπτυσσόμαστε παγκόσμια»

Λίγες μέρες πριν φτιάξει τη βαλίτσα του για Μόντε Κάρλο, ως «Επιχειρηματίας της Χρονιάς», ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Folli-Follie, Τζώρτζης Κουτσολιούτσος θέτει στόχο πωλήσεις 1,5 δισ. ευρώ στην τριετία, εξακολουθεί να «εμμένει ελληνικά» και αναλύει στο Liberal.gr γιατί η οικονομία της Κίνας έχει ακόμη «πολλά να δώσει».

Συνέντευξη στην Αντιόπη Σχοινά

Ο όμιλος FF Group, ξεκίνησε το 2016 δυναμικά με σημαντικές αυξήσεις μεγεθών. Αποτελεί αυτό ένδειξη για το σύνολο της χρήσης;

Η τρέχουσα χρονιά έχει ξεκινήσει καλά, ωστόσο η αστάθεια σε παγκόσμιο επίπεδο, δεν επιτρέπει προβλέψεις για απόλυτα μεγέθη. Εμείς θεωρούμε ότι θα είναι μια νέα χρονιά ρεκόρ για τον όμιλο, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουμε μια σταθερή ανάπτυξη. Μπορεί η Ελλάδα να παραμένει «κινούμενη άμμος» ωστόσο σαν αγορά στον όμιλο έχει δώσει πολλά και εξακολουθεί να αποτελεί «άγκυρα» για μας.

Πολύς λόγος γίνεται τελευταία για εταιρείες που φεύγουν στο εξωτερικό με εισαγωγές σε άλλες χρηματαγορές ή αλλαγή έδρας. Είναι κάτι τέτοιο στο σχεδιασμό σας;

Σε καμία περίπτωση. Είμαστε ελληνική εταιρεία, ελληνικός όμιλος και «Επιμένουμε Ελληνικά». Άλλωστε δεν θεωρούμε ότι μια εισαγωγή σε άλλη χρηματαγορά έχει να μας δώσει κάτι στην παρούσα φάση και είμαστε θιασώτες του ρητού που λέει «καλύτερα να είσαι πρώτος στο χωριό παρά τελευταίος στην πόλη». Επιπρόσθετα η ελληνική μας παρουσία είναι αυτή που μας έφθασε εδώ και σχεδόν όλες οι επεκτατικές κινήσεις μας τουλάχιστον σε επίπεδο εισόδου σε άλλους κλάδους στην Ελλάδα έγιναν και απέδωσαν.

Θεωρώ ότι η ελληνική οικονομία έχει άμεση ανάγκη από ένα συνολικό οικονομικό πρόγραµµα που θα ενθαρρύνει τις προσοδοφόρες και βιώσιμες επενδύσεις, ώστε να επανέλθει, επιτέλους, σε συνθήκες ανάπτυξης. Άλλωστε οι προκλήσεις υπάρχουν για να κινητοποιούν τις δυνάμεις του ομίλου.

Οι προκλήσεις στο επιχειρηματικό περιβάλλον είναι πολλές το τελευταίο διάστημα. Πόσο αυτό σας απασχολεί;

Επιχειρηµατικότητα σηµαίνει πρόκληση. Δεν µπορεί παρά να είναι συνδεδεµένη µε διαχειριστικές και διοικητικές προκλήσεις. Για πάνω από τρεις δεκαετίες, η επιχειρηµατική ιστορία µας είναι γεµάτη από απαντήσεις σε τέτοιες προκλήσεις, που κληθήκαµε µε επιτυχία, τελικά από ότι αποδείχθηκε να αντιµετωπίσουµε. Κάθε νέο βήμα ενέχει την έννοια της πρόκλησης σε όποιο περιβάλλον και αν επιχειρείς. Οι μεγάλες προκλήσεις φέρνουν και μεγάλες νίκες.

Μιλώντας για προκλήσεις, στις 8 Ιουνίου θα εκπροσωπήσετε την Ελλάδα στο θεσμό της EY (Ernst and Young) «Επιχειρηματίας της Χρονιάς» στο διεθνή διαγωνισμό στο Μόντε Κάρλο. Ποιες οι προσδοκίες σας;

Αρχικά να πω ότι είναι μεγάλη τιμή αυτή η βράβευση για μένα και βέβαια ξεκινώ για τον διεθνή διαγωνισμό με στόχο να δώσω τον καλύτερο εαυτό μου και να αποδείξω αν μη τι άλλο ότι η Ελλάδα της κρίσης εξακολουθεί να επιχειρεί με μεγάλη επιτυχία. Το αν θα τα καταφέρω δεν το γνωρίζω καθώς τα κριτήρια που θέτουν η επιτροπή δεν τα γνωρίζω και θα ήταν τουλάχιστον επισφαλές να κάνω πρόβλεψη. Γνωρίζω ωστόσο ότι το μοναδικό story στο retail είναι το δικό μας καθώς εκεί είναι επιχειρηματίες από ενέργεια, και τεχνολογία που έχουν διαφορετική αντίδραση στην παγκόσμια κρίση. Άρα σίγουρα από εμάς θα ακούσουν κάτι διαφορετικό.

Σαν όμιλος έχετε μεγάλη δραστηριότητα στην αγορά της Κίνας. Πολλοί λένε ότι είναι μια οικονομία σε κρίσιμη καμπή. Ποια η δική σας αίσθηση μιας και έχετε περάσει τη μισή σας ζωή εκεί;

Μπορώ να πω ότι υπάρχει μια τάση υπερβολής ως προς την ανησυχία των αγορών για την Κίνα. Αντιθέτως, η Κίνα αυτή τη στιγμή είναι η 2η οικονομία στον πλανήτη και σε αντίθεση με τα όσα λέγονται όταν μια τέτοια σε μέγεθος οικονομία έχει 6,3% ανάπτυξη είναι τεράστιο επίτευγμα.

Υπάρχει σαφής και ξεκάθαρη κατεύθυνση προς τη βιώσιμη ανάπτυξη της εν λόγω αγοράς καθώς η κινεζική κυβέρνηση αναπροσαρμόζει τον τρόπο λειτουργίας του οικονομικού της µμοντέλου και, αντί για τις δημόσιες επενδύσεις, προσανατολίζεται στο να δώσει µμεγαλύτερη έμφαση στις υπηρεσίες και στην εσωτερική της κατανάλωση, θεωρώντας αυτές τις παραμέτρους ως βασικούς κινητήριους µμοχλούς για την οικονομία της. Η κινεζική κυβέρνηση έχει στη διάθεσή της τα μέσα να ενδυναμώσει την εγχώρια οικονομία και να «ανοιχτεί» ακόμα περισσότερο σε ξένες επενδύσεις, έχοντας πάρει ήδη τα απαραίτητα μέτρα, συµπεριλαµβανοµένων και των φορολογικών κινήτρων. Στόχος της Κίνας είναι αυτή τη στιγμή η εσωτερική κατανάλωση να φθάσει το 2020 τα επίπεδα της Αμερικής και προς αυτή την κατεύθυνση με τον πληθυσμό της πόλης να ξεπερνά πλέον τον αγροτικό θεωρούμε ότι έχουμε μεγάλη δυνατότητα ανάπτυξης.

Δηλαδή θα εξακολουθήσετε να επεκτείνεστε στην συγκεκριμένη αγορά;

Στόχος μας είναι να ανοίγουμε 20 με 30 καταστήματα το χρόνο στην συγκεκριμένη αγορά. Η διαφορά των 10 καταστημάτων έχει να κάνει με το γεγονός ότι πλέον αλλάζουμε το μοντέλο των καταστημάτων μας σε όλο τον κόσμο και πλέον κάνουμε μεγαλύτερα καταστήματα με περισσότερες υπηρεσίες και έμφαση στην εμπειρία του πελάτη, όπως ακριβώς είναι το νέο μας κατάστημα στην Ερμού.

Ωστόσο, θα πρέπει να τονίσω ότι η παρουσία του ομίλου στην Κίνα είναι µμέρος µόνο μιας προσπάθειας, ώστε το brand της Folli Follie να καταστεί αναγνωρίσιμο διεθνώς. Η στρατηγική µας είναι να αναπτυσσόμαστε σε νέες αγορές, δίνοντας παράλληλα πολύ µμεγάλη προσοχή και έμφαση στις αγορές όπου ήδη δραστηριοποιούμαστε. Άλλωστε έχουμε παρουσία σε περισσότερες από 30 χώρες και αριθμούμε περισσότερα από 980 σημεία πώλησης και απασχολούμε περίπου 5.000 άτομα ανά τον κόσμο.

Κάνατε λόγο για νέο τύπο καταστημάτων, όπως της Ερμού. Τι προβλέπεται για την αγοραστική εμπειρία στο άμεσο μέλλον;

Είναι σαφές ότι η αγορά αλλάζει με την έννοια ότι ο καινούργιος καταναλωτής είναι ενημερωμένος και έχει μεγάλη εμπλοκή με την τεχνολογία. Το on line Shopping είναι μέσα στη ζωή τους και αυτός ο τύπος καταναλωτή θέλει μια άλλου τύπου εξυπηρέτηση και εμπειρία. Αν με ρωτούσαν ποιο είναι το μότο για την επόμενη μέρα θα έλεγα «Go Digital». Για αυτό και εμείς προωθούμε επενδύσεις για την δημιουργία ενός υποδειγματικού omni channel και εισάγουμε σε όλο τον κόσμο όπου έχουμε παρουσία το νέο τύπο καταστημάτων. Σε αυτή την κατεύθυνση ήταν και η τελευταία επένδυση μας στη Ρουμανία. Μπορεί να κάνουμε λιγότερα αλλά μεγαλύτερα καταστήματα αλλά αυτό αποδίδει καθώς έχουμε μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων over all.

Θεωρώ δε ότι το μέλλον είναι στο on line,καθώς το 2015 στην Ελλάδα των capital control οι πωλήσεις έφθασαν τα 4,4 δισ. ευρώ. Στην πενταετία θεωρούμε ότι μπορεί να είναι το 30% του τζίρου μας παγκοσμίως από 5% που είναι σήμερα. Αυτό στηρίζεται στην τάση που βλέπουμε από τις ώριμα τεχνολογικά αγορές όπως η Αγγλία, όπου η Links έχει πωλήσεις 25% από αυτό το κανάλι και συνολικά η αγορά των δώρων στην Αγγλία το 28% γίνεται για όλους on line.

Έχετε μεγάλη παρουσία σε πολλές αγορές. Ποια η στρατηγική σας και από πού περιμένετε μεγαλύτερη ανάπτυξη;

Έχουμε παρουσία στην υπόλοιπη Ασία, στην Ευρώπη, αλλά και στις ΗΠΑ, όπου έκανε διπλή είσοδο, εισάγοντας και το brand της Links Of London, στο Ντουμπάι και σε όλα τα ΗΑΕ. Στην Ευρώπη, έμφαση δίνουμε στην αγορά της Αγγλίας, της Ισπανίας και της Γαλλίας, ενώ διαβλέπουμε και μεγάλη ανάπτυξη στην αγορά των Βαλκανίων.

Σε αυτό το πλαίσιο ήταν και η επένδυση στη Ρουμανία, την οποία θεωρούμε μια σημαντική αγορά,που στο πρώτο τρίμηνο της χρήσης έγραψε ανάπτυξη 4,4%. Είναι μια αγορά που παρά τις δύσκολες εποχές που έχει βιώσει η χώρα, κατάφερε να ορθοποδήσει και να αναπτυχθεί, και η παρουσία μας σε αυτή με την επένδυση που κάναμε επιβεβαιώνουν τα στρατηγικά πλάνα του Ομίλου σχετικά για την περαιτέρω ανάπτυξή μας στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Επόμενες αγορές που είναι σημαντικές για μας είναι του Καναδά και της Βορείου Αμερικής, αλλά προχωράμε με μικρά και σταθερά βήματα.

Πως κινούνται οι υπόλοιπες δραστηριότητες με τα πολυκαταστήματα και την αντιπροσώπευση αθλητικών ειδών και την αγορά του καλλυντικού;

Κατά την περίοδο της ύφεσης δεν σταματήσαμε να αναπτυσσόμαστε τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και σε όλη την περιοχή των Βαλκανίων και πλέον, οι δραστηριότητες του Ομίλου FF Group εκτείνονται από αθλητικά είδη, καθώς διανέμει κατ' αποκλειστικότητα τα είδη της Nike στη Ρουµανία και τη Βουλγαρία, όπως και τις ολοκληρωμένες συλλογές της Converse στις αγορές της Ελλάδας, της Κύπρου, της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας, μέχρι και διεθνώς αναγνωρισμένα σήματα µμόδας (Ermenegildo Zegna, UGG Australia, Guess, Ted Baker, Franklin & Marshall, Calvin Klein Jeans, Converse, Scotch & Soda, G-Star Raw και πολλά άλλα).

Την ίδια στιγμή, ο όμιλος ξεκίνησε τη στρατηγική ανάπτυξη των δικών του multi brand concept stores, Collective και Kix. Δημιούργησε, επίσης, νέο ειδικό τμήμα καλλυντικών επιλεκτικής διανομής, αναλαμβάνοντας αρχικά την αντιπροσώπευση της φίρμας Dolce & Gabanna και μέσα στο 2015 της ιαπωνικής Shiseido.

Ακόμη και εντός του δύσκολου περιβάλλοντος το οποίο διαμορφώθηκε το 2015, o όμιλος έχει δημιουργήσει 12 σημεία πώλησης και έχει προσφέρει εργασία σε περισσότερους από 80 ανθρώπους.

Πλέον έχουμε την γνώση να αναλαμβάνουμε αποκλειστική αντιπροσώπευση για όλη την Ευρώπη και άλλες αγορές και προς αυτή την κατεύθυνση θα υπάρξουν αρκετές ανακοινώσεις στο άμεσο μέλλον.

Η περίπτωση της Juicy Couture, που έχουμε αναλάβει την αντιπροσώπευση τόσο για την Ελλάδα όσο και για την υπόλοιπη Ευρώπη, αποδεικνύοντας ότι μπορούμε να αποτελέσουμε τον στρατηγικό συνεργάτη τρίτων «παικτών». Πρέπει δε να αναφέρω ότι το συγκεκριμένο division από την στιγμή που πέρασε στον όμιλό μας έχει διπλασιάσει τις αποδόσεις του.

Τα πολυκαταστήματα, είχαν μια θεαματική πορεία και έδειξαν ότι δεν υπέφεραν από την κρίση με μεγάλη άνοδο εργασιών. Επόμενο βήμα για την ανάπτυξη μας σε αυτό κομμάτι είναι το άνοιγμά μας στα Νότια Προάστια. Ειδικότερα, αναζητούμε πρόσβαση στην αγορά της Γλυφάδας, ωστόσο τόσο οι απαιτήσεις σε κτήριο όσο και το Location δεν είναι εύκολο να βρεθούν και δεν μπορώ να κάνω χρονικές προβλέψεις.

Στην αγορά των καλλυντικών πήραμε και την Max Factor πρόσφατα και θεωρούμε ότι το 2017 το καλλυντικό θα ξεπεράσει τα 40 εκατ. ευρώ.

Ποια είναι η στόχευσή σας στο επόμενο διάστημα σε επίπεδο τζίρου και που βλέπετε αν βλέπετε ευκαιρίες;

Στόχος μας είναι την επόμενη τριετία να σπάσουμε το «φράγμα» του 1,5 δισ. πωλήσεων και βέβαια αυτό θα έρθει τόσο από την ανάπτυξη σε νέες αγορές και νέα καταστήματα, ενώ όπου βλέπουμε κενό σε brands τα οποία μπορούμε να προσαρτήσουμε στο χαρτοφυλάκιο μας το εξετάζουμε. Το συνολικό επενδυτικό πλάνο μέχρι το 2018 αναφέρει κατ' ελάχιστο επενδύσεις 60 εκατ. ευρώ οι οποίες θα γίνουν από επανεπένδυση κερδών και ίδια κεφάλαια και όχι από δανεισμό. Ευκαιρίες υπάρχουν σε όλους τους κλάδους δραστηριότητας μας και για αυτό το λόγο υποστηρίζουμε αναπτυξιακό πλάνο και συνεχίζουμε να επενδύουμε. Ήδη αναφέραμε υψηλές προσδοκίες από κατά τόπους αγορές αλλά και δραστηριότητες.