Τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα: Θέμα χρόνου η κατάθεση της διάταξης
Shutterstock
Shutterstock

Τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα: Θέμα χρόνου η κατάθεση της διάταξης

Η διάταξη για τα τέλη κυκλοφορίας με το μήνα, κατατίθεται εντός των ημερών στη Βουλή, η οποία θα δώσει τη δυνατότητα σε κατόχους οχημάτων που τα έχουν θέσει σε ακινησία, να πάρουν πίσω τις πινακίδες καταβάλλοντας τέλη ανάλογα με το χρονικό διάστημα επανεκκίνησης.

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, η πλατφόρμα myCar ανοίγει τον Απρίλιο, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να προλάβουν να κάνουν χρήση της δυνατότητας που τους παρέχεται πριν το Πάσχα.

Το διάστημα που μπορεί κάποιος να πάρει πίσω τις πινακίδες, μπορεί να είναι μικρότερο από ένα μήνα. Ενώ, το ύψος των τελών υπολογίζεται αναλογικά με βάση τους μήνες κυκλοφορίας. Έτσι αν κάποιος επανακυκλοφορήσει το αυτοκίνητό του για ένα μήνα θα πληρώσει το 1/12 των τελών κυκλοφορίας, για δύο μήνες τα 2/12, για 3 μήνες τα 3/12 για 4 μήνες τα 4/12 και ούτω καθεξής.

Για παράδειγμα, αν ιδιοκτήτης αυτοκινήτου 2.000 κυβικών εκατοστών με τέλη κυκλοφορίας ύψους 615 ευρώ προχωρήσει σε άρση ακινησίας για 4 μήνες θα πληρώσει 205 ευρώ ενώ αν επανακυκλοφορήσει το αυτοκίνητο για 7 μήνες θα καταβάλλει 358,75 ευρώ.

Άλλος ιδιοκτήτης αυτοκινήτου με ετήσια τέλη κυκλοφορίας ύψους 300 ευρώ που επιθυμεί να άρει την ακινησία του οχήματος του για διάστημα τεσσάρων μηνών θα πληρώσει τέλη που αντιστοιχούν σε 4/12 δηλαδή 100 ευρώ.

Για ετήσια τέλη 500 ευρώ και επανακυκλοφορία του οχήματος για διάστημα τριών μηνών το ποσό διαμορφώνεται σε 125 ευρώ ενώ για τέλη ύψους 900 ευρώ και κυκλοφορία για διάστημα 6 μηνών η οφειλή ανέρχεται σε 450 ευρώ.

Σε περίπτωση που ένας οδηγός πληρώσει για δύο μήνες τέλη κυκλοφορίας μπορεί να επιλέξει οποιοδήποτε χρονικό διάστημα επιθυμεί, για την άρση ακινησίας, ωστόσο τμήμα μηνός, ακόμα και μία μέρα, λογίζεται ως ολόκληρος μήνας.

Το δικαίωμα άρσης ακινησίας χορηγείται μόνο μία φορά εντός του έτους ενώ όταν λήξει το διάστημα κίνησης για το οποίο έχουν καταβληθεί αναλογικά τέλη κυκλοφορίας το όχημα θα πρέπει να τεθεί άμεσα σε ψηφιακή ακινησία αλλιώς θα κληθεί να πληρώσει τσουχτερά πρόστιμα.

Έτσι αν κάτοχος αυτοκινήτου με ετήσια τέλη κυκλοφορίας 720 ευρώ καταβάλει 60 ευρώ για να χρησιμοποιήσει το αυτοκίνητό του τον Μάιο θα πρέπει στις 31 Μαΐου στην πλατφόρμα MyCAR της ΑΑΔΕ να θέσει εκ νέου το αυτοκίνητό του σε ακινησία δηλώνοντας και το σημείο στο οποίο έχει παρκάρει το όχημα. Αν δεν το πράξει από την 1η Ιουνίου τρέχει ο χρόνος για τη βεβαίωση του προστίμου που ανέρχεται σε 1.320 ευρώ (720Χ2 μείον 120 ευρώ).

Στο μεταξύ, από το 2025, θα εφαρμοστεί τελικώς το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, για την επιβολή κλιμακωτού προστίμου ανάλογα με τον χρόνο καθυστέρησης πληρωμής των τελών. Δηλαδή, όσο νωρίτερα μετά τη λήξη της προθεσμίας εξοφληθούν τα τέλη κυκλοφορίας τόσο μικρότερο θα είναι το πρόστιμο.

Σημειώνεται, ότι βάση το σημερινό καθεστώς το πρόστιμο ανέρχεται στο διπλάσιο της αξίας των ετήσιων τελών ακόμα και εάν η πληρωμή τους καθυστερήσει κατά μια ημέρα.

Στο συρτάρι θα παραμείνουν και τα σενάρια για την επιβολή τελών κυκλοφορίας και για τα υβριδικά Ι.Χ ακόμα και εάν εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους.

Τα υβριδικά θα συνεχίζουν να πληρώνουν τέλη όπως και σήμερα, εφόσον υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο όριο εκπομπών ρύπων. Σήμερα δεν πληρώνουν τέλη, τα καινούργια υβριδικά με ταξινόμηση μετά την 1/1/2021, εφόσον εκπέμπουν λιγότερα από 122 gr/Km. Πλήρη απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας έχουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ενώ με υψηλά τέλη κυκλοφορίας συνεχίζουν να επιβαρύνονται τα παλιά Ι.Χ (πριν τον Οκτώβριο του 2010) σε συνάρτηση με τον κυβισμό τους.