Σταϊκούρας για ΟΛΠ: Καταστρώνουμε σαφή οδικό χάρτη ολοκλήρωσης της επένδυσης

Σταϊκούρας για ΟΛΠ: Καταστρώνουμε σαφή οδικό χάρτη ολοκλήρωσης της επένδυσης

«Καταστρώνουμε σαφή οδικό χάρτη ολοκλήρωσης της επένδυσης», τόνισε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στη Βουλή για την κύρωση της τροποποίησης της σύμβασης μεταξύ του Δημοσίου και της ΟΛΠ ΑΕ.

Ο κ. Σταϊκούρας έκανε λόγο για σύγκρουση δύο κόσμων, καθώς όπως υπογράμμισε, από τη μία «είναι η αντίληψη της συνέπειας και της υπευθυνότητας που εκφράζει η ΝΔ και αποτυπώνεται με την στάση της ως κυβέρνηση αλλά και ως αντιπολίτευσης με την διαχρονική της στήριξη το 2008, το 2014, το 2016 και σήμερα το 2021, σε μια επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά. Από την άλλη, είναι η αντίληψη της ασυνέπειας και την ανευθυνότητας που εκφράζει ο ΣΥΡΙΖΑ όπως αυτή αποτυπώνεται μέσα από τις οβιδιακές μεταμορφώσεις του στην πορεία του χρόνου, που ως αντιπολίτευση το 2014 και το 2021 άλλα έλεγε και λέει, αλλά το 2016 άλλα υπέγραψε ως κυβέρνηση, βεβαίως 'με πόνο ψυχής'».

Όπως υπογράμμισε, ο ΣΥΡΙΖΑ «με θράσος κάνει και πάλι μια νέα κυβίστηση και μας κουνάει το δάκτυλο, χωρίς αιδώ» και αναρωτήθηκε «πόση υποκρισία ακόμη» συμπληρώνοντας: «Τελικά οι δείκτες του ΣΥΡΙΖαϊκού ρολογιού επιστρέφουν σήμερα και πάλι πίσω στο 2014. Αγκυλωμένοι στο παρελθόν, εκφράζουν πολιτικά την οπισθοδρόμηση και τον τυχοδιωκτισμό». 

 Παράλληλα, παρατήρησε πως «από το 2016, όταν κυρώθηκε η Σύμβαση για τον λιμένα του Πειραιά, προέκυψαν σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των πρώτων υποχρεωτικών επενδύσεων». Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, είπε ο κ. Σταϊκούρας, από το 2016 μέχρι τον Ιούλιο του 2019, μέσα σε χρονικό διάστημα τριών ετών, είχαν εκτελεστεί επενδύσεις ύψους 51 εκατ ευρώ και δεν έφταιγε το ΕΣΠΑ αλλά οι αντιθέσεις πολλών υπουργών της, που ήταν αντίθετοι με την επένδυση και σήμερα είναι εδώ. Αντιθέτως, την διετία καλοκαίρι 2019-καλοκαίρι 2021, επί κυβέρνησης της ΝΔ εκτελέστηκαν επενδύσεις ύψους 48 εκατ. ευρώ».

Το σημαντικότερο κατά τον υπουργό, είναι πως αυτή την διετία εγκρίθηκε από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Διαχείρισης Λιμένα (Master Plan) που καθυστέρησε δύο χρόνια επί ΣΥΡΙΖΑ και το οποίο αποτελεί διεθνή πρακτική, που υπαγορεύεται επίσης και από το ενωσιακό δίκαιο. Εγκρίθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την αδειοδότηση των έργων και συνακόλουθα, για την εκτέλεσή τους. Ορίστηκε το ΤΑΙΠΕΔ, με τον Νόμο 4635/2019, ως Αρχή Σχεδιασμού της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), και υποβλήθηκε η ΣΜΠΕ στις αρμόδιες αρχές προς έγκριση. 

Αναφερόμενος στις τροποποιήσεις της σύμβασης, ανέφερε πως εάν δεν υπήρχε διαπραγμάτευση και φιλικός διακανονισμός, αναμφίβολα θα οδηγούμασταν σε διαιτησία με αμφίβολη έκβαση, ανεπιθύμητες πρόσθετες καθυστερήσεις, αναπόφευκτη διασάλευση των συμβατικών σχέσεων και άδηλες οικονομικές συνέπειες. Οι τροποποιήσεις τις οποίες φέρνουμε στη Βουλή, τόνισε ο υπουργός, «είναι οι απολύτως αναγκαίες και βαδίζουν στις 'ράγες' του βασικού συμβατικού κειμένου που ψηφίστηκε το 2016. Και αυτό το επιβεβαιώνει το Ελεγκτικό Συνέδριο, επιλαμβανόμενο με αποκλειστική αρμοδιότητα στο πλαίσιο προσυμβατικού ελέγχου».

Ειδικότερα, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε πως το Ελεγκτικό Συνέδριο έκρινε πως οι τροποποιήσεις δεν είναι ουσιώδεις, η επιμήκυνση του χρόνου της επενδυτικής περιόδου δεν μεταβάλλει ουσιωδώς το κύριο αντικείμενο της συμφωνίας. Δεν επέρχεται μεταβολή του οικονομικού αντικειμένου των υφιστάμενων συμβάσεων. Δεν επεκτείνεται ανεπίτρεπτα το φυσικό αντικείμενο των αρχικών συμβάσεων, καθώς οι όροι που τροποποιούνται είχαν προβλεφθεί στις αρχικές συμβάσεις. Δεν προκύπτει βούληση των μερών για επαναδιαπραγμάτευση ουσιωδών όρων των τροποποιούμενων συμβάσεων με στόχο τη νόθευση του ανταγωνισμού, αλλά εισάγονται τροποποιήσεις που άπτονται ζητημάτων εκτέλεσης, και ότι ο αγοραστής των μετοχών δεν αποκτά πλεονεκτήματα που ανατρέπουν δραματικά την οικονομική ισορροπία της σύμβασης, αφού η παροχή - σε αυτόν - της δυνατότητας να αποκτήσει άμεσα το υπόλοιπο 16% των μετοχών, αφενός μεν είχε προβλεφθεί για το χρονικό σημείο που θα λάβει χώρα, αφετέρου δε, η άρση των αναβλητικών αιρέσεων αντισταθμίζεται με τη θέσπιση διαλυτικής αίρεσης επί αθέτησης των συμφωνηθέντων, αναστροφής της πώλησης και μεταβίβασης των μετοχών, με τη ρητή συμφωνία περί διατήρησης των ρητρών αποζημίωσης και κατάθεσης 2 επιπλέον εγγυητικών επιστολών.

Σκοπός της τροποποίησης, είπε ο υπουργός «είναι η διασφάλιση της ομαλής εκτέλεσής της, ιδίως δε η πλήρης εκτέλεση των έργων των υποχρεωτικών επενδύσεων, με θεμελιώδη στόχο τη βιώσιμη ανάπτυξη του λιμένα Πειραιά».

Ο κ. Σταϊκούρας, αφού ανέλυσε τους όρους της τροποποίησης, υπογράμμισε πως η κυβέρνηση προχώρησε σε αυτές, «αξιοποιώντας τη γνώση και την εμπειρία που προέκυψε στην πράξη από την εκτέλεση της σύμβασης. Εντοπίζοντας τα κενά και αρρύθμιστα σημεία της υφιστάμενης σύμβασης που δυσχεραίνουν και επηρεάζουν την ομαλή εκτέλεσή της και επιδιώκοντας να αποτυπωθεί ένα αντικειμενικό και εκ των προτέρων καθορισμένο και προσδιορισμένο πλαίσιο, δίχως ερμηνευτικά κενά και αμφισβητούμενα σημεία, με απώτερο στόχο την πλήρη εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων και την αναβάθμιση του λιμένα». Καταστρώνουμε είπε, «έναν σαφή οδικό χάρτη υλοποίησης και ολοκλήρωσης των συμβατικών υποχρεώσεων του επενδυτή».