Σούπερ μάρκετ: Οι προκλήσεις, η έλλειψη προσωπικού η μείωση στον πληθωρισμό τροφίμων και η επόμενη μέρα
Shutterstock
Shutterstock

Σούπερ μάρκετ: Οι προκλήσεις, η έλλειψη προσωπικού η μείωση στον πληθωρισμό τροφίμων και η επόμενη μέρα

Τις προκλήσεις αλλά και την επίδραση του κλάδου του οργανωμένου λιανεμπορίου στην οικονομία, ενός κλάδου που τα τελευταία 15 χρόνια έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου, σύμφωνα με τα στελέχη της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΕΣΕ), ανέλυσαν χθες σε συνέντευξη τύπου τόσο ο πρόεδρος της κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, όσο και ο γενικός της διευθυντής κ. Απόστολος Πεταλάς, μιλώντας παράλληλα για ομαλοποίηση της κατάστασης στην αγορά, στο μέτωπο των ανατιμήσεων στα βασικά αγαθά.

Κατά την διάρκεια της συνέντευξης κατέστη σαφές ότι οι τιμές των καταναλωτικών προϊόντων δεν πρόκειται να μειωθούν και να επανέλθουν στα επίπεδα που ήταν πριν από δύο χρόνια, ωστόσο προέβλεψαν ότι ο «πληθωρισμός των τροφίμων» στους επόμενους μήνες θα μειωθεί και μάλιστα σημαντικά.  

«Στον πληθωρισμό των τροφίμων τα πράγματα πάνε καλύτερα. Εδώ και δύο μήνες έρχονται μικρότερες ανατιμήσεις. Η κατάσταση ομαλοποιείται», δήλωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), Αριστοτέλης Παντελιάδης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου. 

«Υπάρχουν ανατιμήσεις και υποτιμήσεις, αλλά οι ανατιμήσεις βαίνουν μειούμενες. Οι ανατιμήσεις δεν θα μηδενιστούν αλλά επιτέλους βαίνουμε προς ομαλοποίηση», εξήγησε επίσης, κάνοντας λόγο για καλές προοπτικές τους επόμενους μήνες. «Να είμαστε ξεκάθαροι. Οι τιμές δεν θα επιστρέψουν στα επίπεδα που ήταν πριν από δύο χρόνια. Ο πληθωρισμός εκλογικεύεται, αλλά οι τιμές δεν πέφτουν. Πιο συγκεκριμένα, οι τιμές θα σταματήσουν να ανεβαίνουν αλλά δεν θα πέσουν», έσπευσε να ξεκαθαρίσει. 

«Τα τρόφιμα επηρεάζονται πάρα πολύ από την κλιματική αλλαγή και αυτός είναι ένας λόγος που ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι πιο υψηλός από τον γενικό πληθωρισμό», ανέφερε από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, Απόστολος Πεταλάς, εξηγώντας πως τόσο το κόστος ενέργειας όσο και τα μεταφορικά κόστη έχουν εισέλθει σε τροχιά ομαλοποίησης. 

Σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς των σούπερ μάρκετ ο κλάδος  το 2022  εμφανίζει υψηλό δανεισμό και καθαρό περιθώριο προ φόρων κερδών της τάξης του 1,47% όταν στο διεθνές λιανεμπόριο η κερδοφορία φτάνει το 4-5%. 

Όσο για το 2023, δεν αναμένεται ουσιαστική βελτίωση σύμφωνα με την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (EΣE).  

Ειδικότερα, όπως αναφέρθηκε  το μέσο μικτό περιθώριο κέρδους των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, με βάση τα στοιχεία του 2022, ανέρχεται στο 1,47% και σύμφωνα με τον κ. Α. Πεταλά, φέτος αν δεν είναι στα περσινά επίπεδα θα είναι ελαφρώς μειωμένο. Υποστήριξαν ωστόσο ότι, σύμφωνα με τις έρευνες του ΙΕΛΚΑ, η Ελλάδα δεν είναι η ακριβότερη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αντιθέτως το μέσο καλάθι είναι χαμηλότερου κόστους κατά 15% - 20% από την Ιταλία, την Γαλλία και τη Γερμανία. 

Τα στοιχεία που παρουσίασε χθες, δείχνουν ότι ο κλάδος έχει ένα αποτύπωμα στο ΑΕΠ 4% και προσφέρει πάνω από 2 δισ. ευρώ σε μισθούς για τους περίπου 100.000-120.000 εργαζόμενους. Μόνο ο ΦΠΑ από τον κλάδο, φτάνει τα 2,5 δισ. ευρώ. Λειτουργούν σχεδόν 1.800 καταστήματα και ο ανταγωνισμός είναι έντονος μεταξύ των παικτών. Επίσης δεν υπάρχει εταιρεία με δεσπόζουσα θέση, τέτοια που να επηρεάζει με τη συμπεριφορά της το σύνολο του κλάδου. 

Οι εκπρόσωποι του κλάδου των σούπερ μάρκετ τάχθηκαν απέναντι στη μονιμοποίηση των έκτακτων μέτρων, όπως η επιβολή πλαφόν στα περιθώριο κέρδους, τα οποία, όπως υποστηρίζουν, είναι ανώφελα και «δημιουργούν δυσλειτουργίες». Ανέφεραν ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» αρχικά είχε αποτέλεσμα, αλλά εκτονώθηκε στη συνέχεια, αλλά εκφράστηκαν θετικά για την πρωτοβουλία μόνιμης μείωσης τιμών κατά 5%», που εκτιμούν ότι θα έχει θετικά αποτελέσματα.  

Σημείωσαν δε ότι υπάρχει πιθανότητα να επηρεαστούν και οι πωλήσεις των αλυσίδων από τις μειώσεις, δεδομένου ότι αρκετά από τα περίπου 1.300 προϊόντα που έχουν ενταχθεί στην πρωτοβουλία αυτή είναι υψηλής κατανάλωσης. 

«Για το θέμα των προσφορών εμείς θα συνεχίσουμε τις επαφές με το υπουργείο Ανάπτυξης. Οι προσφορές είναι σημαντικό στοιχείο του λιανεμπορίου, είναι απαραίτητες. Εγώ προσωπικά θεωρώ ότι είναι μεγάλο πλεονέκτημα της ελληνικής αγοράς οι προσφορές. Αν χαθούν, θα χάσουμε και τους καταναλωτές», σημείωσε από την πλευρά του ο κ. Πεταλάς, αναγνωρίζοντας δε ότι πλαίσιο που να διέπει την πολιτική των προσφορών δεν υπάρχει. 

Απαντώντας σε σχετικό ερώτημα σημείωσαν τόσο ο κ. Παντελιάδης όσο και ο κ. Πεταλάς ότι στον κλάδο υπάρχει σοβαρό έλλειμμα εργαζομένων, σημειώνοντας ότι αυτό είναι ένα πρόβλημα όχι μόνο του κλάδου αλλά συναντάται σε μια σειρά από νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας. «Υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις εργαζομένων σε όλη την Ευρώπη και φυσικά και στην Ελλάδα, όπου το παράδοξο είναι ότι υπάρχει ακόμη ανεργία», εξήγησε ο κ. Παντελιάδης, αναφέροντας πως, σύμφωνα με εκτιμήσεις, περί τους 8.000 εργαζόμενοι λείπουν από το εγχώριο λιανεμπόριο. 

Σε ό,τι αφορά τις σημαντικές αυξήσεις μισθών που καταγράφονται τα τελευταία χρόνια στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, ο κ. Πεταλάς εξήγησε πως «όταν αυξάνεις τους μισθούς, είσαι σίγουρα πιο ελκυστικός εργοδότης. Οι αυξήσεις βοηθούν αλλά δεν είναι η λύση στο πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού». 

«Οι αυξήσεις μισθών στον κλάδο των σούπερ μάρκετ θα συνεχιστούν και τα επόμενα χρόνια. Όμως αυτό δεν γίνεται για την εύρεση εργαζομένων, αλλά για να αντισταθμιστεί το πρόβλημα των αυξήσεων στις τιμές και να βελτιωθεί το επίπεδο διαβίωσης των εργαζομένων», πρόσθεσε ο κ. Παντελιάδης, για να συμπληρώσει πως «οι αυξήσεις μισθών θα είναι μεγαλύτερες από τον πληθωρισμό της επόμενης χρονιάς άρα οι εργαζόμενοι θα έχουν πραγματική αύξηση μισθών». 

Τέλος, αναφορικά με το σχέδιο οδηγίας που συζητείται στους ευρωπαϊκούς θεσμούς, για τη μείωση του χρόνου αποπληρωμής των προμηθευτών στις 60 ημέρες, οι εκπρόσωποι του κλάδου επεσήμαναν ότι αν αυτό εφαρμοστεί άμεσα απαιτούνται κεφάλαια 2 δισ. ευρώ από τις επιχειρήσεις σημειώνοντας ότι αυτό θα οδηγήσει σε δεινή θέση αρκετές επιχειρήσεις.