Σαράντης: Ο πολυεθνικός όμιλος με τη συνεπή ανάπτυξη

Σαράντης: Ο πολυεθνικός όμιλος με τη συνεπή ανάπτυξη

Αξιοσημείωτη επιχειρηματική συνέπεια που σε τέτοια μεγέθη δεν είναι κάτι σύνηθες αλλά και ανθεκτική χρηματιστηριακή συμπεριφορά επιδεικνύει διαρκώς τα τελευταία χρόνια η εταιρεία Σαράντης. Το πρώτο εξάμηνο του 2020, μέσα στην κρίση, πέτυχε αύξηση κερδών κατά 14,39%, ενώ μαζί με την Τέρνα Ενεργειακή είναι οι μοναδικές μετοχές του FTSE 25 που κινούνται θετικά το 2020.

Η Σαράντης έχει εξελιχτεί σ’ έναν πολυεθνικό όμιλο με θυγατρικές σε 12 χώρες, εξάγει σε περίπου 50 χώρες, φέρνοντας το 63% των πωλήσεων από τις διεθνείς δραστηριότητες, ενώ είναι μια επιχείρηση που εκμεταλλεύτηκε άριστα το θεσμό του χρηματιστηρίου.

Την τελευταία 20ετία έχει πραγματοποιήσει πάνω από 20 εξαγορές, που τη βοήθησαν να αλλάξει επίπεδο και να μετεξελιχτεί από τοπικό παίκτη σε πολυεθνική εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων, που απευθύνεται πλέον σε μια αγορά 250 εκατ. καταναλωτών, ενώ διαθέτει πάνω από 80 εμπορικά σήματα. Αξίζει να σημειωθεί πως περίπου το 75% των πωλήσεων του ομίλου προέρχεται από τα ιδιοπαραγόμενα προϊόντα, ενώ σήμερα έχει φτάσει να απασχολεί – σε Ελλάδα και εξωτερικό - περίπου 2.600 εργαζόμενους.

Εισήχθη ως μια εταιρεία μικρής κεφαλαιοποίησης στην Παράλληλη Αγορά του Χ.Α. το 1994, κατόπιν αποτέλεσε μέλος των Small και Mid Caps, ενώ από τις 2 Νοεμβρίου του 2016, ανήκει πλέον στην ελίτ της αγοράς, ως μέλος του FTSE 25. Αποτελεί μια από τις πλέον αξιοσημείωτες σταθερής και ορθολογικής ανάπτυξης σε επιχειρηματικό επίπεδο, με συνεπές management και διαχρονικά καλή μερισματική πολιτική.

Η μετοχή έχει ιστορικό υψηλό στα 9,20 ευρώ από τις 24 του περασμένου Ιανουαρίου, ενώ χθες έκλεισε όχι μακριά από αυτή την τιμή, στα 8,82 ευρώ, με την κεφαλαιοποίηση του ομίλου στα 616 εκατ. ευρώ.

Αύξηση καθαρών κερδών κατά 14,39% το πρώτο εξάμηνο του 2020

Στα αποτελέσματα 1ου εξαμήνου 2020 που ανακοίνωσε η εταιρεία, παρουσίασε για ακόμη μια φορά ισχυρή κερδοφορία, καλή ανάπτυξη μεγεθών, χαμηλό δανεισμό αλλά και ισχυρές ταμιακές ροές, που αποτελούν «ασπίδα» για τυχόν περαιτέρω αρνητικές επιπτώσεις από τον κορονοϊό.

Βεβαίως, το προϊοντικό της χαρτοφυλάκιο σχετίζεται σημαντικά με την προσωπική υγιεινή και την οικιακή φροντίδα, κάτι που λόγω του Covid-19 ανέβασε τις πωλήσεις, ενώ θυμίζουμε πως μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020 εισήλθε και στην αγορά των αντισηπτικών.

Σύμφωνα με τη διοίκηση, η αύξηση της κερδοφορίας ήρθε λόγω της προσαρμογής και της ευελιξίας στις νέες συνθήκες με τη μερική αλλαγή του μοντέλου λιανικής, αλλά και μέσω της βελτιστοποίησης του λειτουργικού κόστους και ιδιαιτέρως λόγω χαμηλότερων εξόδων διαφήμισης και προώθησης.

Οι ενοποιημένες πωλήσεις του ομίλου το 1ο εξάμηνο διαμορφώθηκαν στα 183,69 εκατ. ευρώ έναντι 172,19 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, σημειώνοντας αύξηση 6,7%.

Οι πωλήσεις στην Ελλάδα, παρουσίασαν αύξηση κατά 13,7% συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο και διαμορφώθηκαν σε 67,64 εκατ. ευρώ έναντι 59,50 εκατ. το 2019. Οι χώρες του εξωτερικού που αντιπροσωπεύουν το 63,2% του συνόλου των πωλήσεων του ομίλου (έναντι άνω του 66% το 2019), σημείωσαν άνοδο κατά 2,98% στα 116,05 εκατ. ευρώ, έναντι 112,69 εκατ. ευρώ το 1ο εξάμηνο του 2019.

Πιο αναλυτικά, τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 15,62 εκατ. ευρώ από 13,65 εκατ. ευρώ πέρυσι, καταγράφοντας αύξηση κατά 14,39%, ενώ το περιθώριο καθαρού κέρδους ανήλθε σε 8,50% από 7,93% το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο.

Κατά την διάρκεια του 1ου εξαμήνου 2020, η Σαράντης προέβη σε πληρωμή μερίσματος για την χρήση του 2019 ποσού 11,2 εκατ. ευρώ (0,16701 ευρώ ανά μετοχή). Ο καθαρός δανεισμός του ομίλου στο τέλος του εξαμήνου παρέμενε χαμηλός συγκριτικά με τα μεγέθη του, διαμορφούμενος στα 29,16 εκατ. ευρώ (καθαρός δανεισμός προς EBITDA κάτω του 0,5x).

Οι επενδύσεις σε Πολωνία και Ουκρανία και η επέκταση στα Οινόφυτα

Στα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου ολοκληρώθηκε η εξαγορά της πολωνικής εταιρείας LUKSJA, ενισχύοντας την παρουσία του ομίλου στην πολωνική αγορά προϊόντων προσωπικής φροντίδας.

Ο όμιλος διαθέτει στην Πολωνία και την παραγωγική Polipack, με τη χώρα να είναι η δεύτερη μετά την Ελλάδα σε δυναμική, καθώς εισφέρει περίπου το 17% των συνολικών πωλήσεων. Η Polipak δραστηριοποιείται στην παραγωγή σάκων απορριμμάτων, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη νέα επένδυση στο εργοστάσιο, η οποία θα οδηγήσει στην δημιουργία νέας γενιάς προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, πιο οικολογικά και πιο ανθεκτικά.

Μια από τις πιο κρίσιμες και στρατηγικές κινήσεις του ομίλου τα τελευταία χρόνια ήταν η εξαγορά της ουκρανικής εταιρείας Ergopack το Μάιο του 2018, που προσέθεσε επιπλέον 900 εργαζόμενους στον όμιλο. Η ουκρανική εταιρεία έχει σημαντική δραστηριότητα στην παραγωγή και διανομή προϊόντων οικιακής χρήσης και έντονη εξαγωγική δραστηριότητα σε όλες τις γειτονικές χώρες.

Επίσης, ένα σημαντικό έργο που ολοκληρώθηκε μέσα στο 2019 ήταν η επέκταση του εργοστασίου παραγωγής στα Οινόφυτα, που περιελάβανε την αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού και την βελτίωση των παραγωγικών διαδικασιών.

Δεδομένου ότι το εργοστάσιο ιδιοπαραγώμενων προϊόντων στα Οινόφυτα δουλεύει στο φουλ και σε τρεις βάρδιες, η ανάγκη για αύξηση της δυναμικότητας ήταν μεγάλη. Έτσι, η διοίκηση της Σαράντης υλοποιεί την τριετία 2018-2020 νέες επενδύσεις 20-25 εκατ. ευρώ στα Οινόφυτα, με στόχο το διπλασιασμό της παραγωγικής δυναμικότητας. Επίσης, δρομολογεί την σταδιακή απορρόφηση της παραγωγής των προϊόντων προσωπικής φροντίδας Indulona.

Ιστορικό - Η ίδρυση στην Πόλη και το μπαράζ εξαγορών

Η εταιρεία Σαράντης ιδρύθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1930, ενώ από 1956 και μέχρι σήμερα, εδρεύει στην Αθήνα.

Το 1965 δημιουργείται εργοστάσιο παραγωγής των πρώτων ιδιοπαραγόμενων καλλυντικών προϊόντων Prosar και Clochard.

Τη δεκαετία ‘70 - ’80 συνάπτονται οι πρώτες συνεργασίες με διεθνείς ηγετικές εταιρείες καλλυντικών, συμπεριλαμβανομένης και της συνεργασίας με την Estee Lauder Companies.

Η δεκαετία του '90 χαρακτηρίστηκε από την εισαγωγή στο Χ.Α. καθώς και τη διείσδυση στον χώρο των προϊόντων οικιακής χρήσης.

Τότε ξεκίνησε και η επέκταση της εταιρείας στη ΝΑ Ευρώπη μέσω θυγατρικών εταιρειών στη Βουλγαρία (1994), Ρουμανία (1996), Σερβία (1997), Σκόπια (1997) και Πολωνία (2000).

Μεταξύ 1997-1999 δημιουργήθηκε νέο εργοστάσιο παραγωγής με αποθηκευτικούς χώρους και κέντρο διανομής στην Ελλάδα.

Το 2002 υπογράφηκε κοινοπραξία με την Estee Lauder Hellas, έγινε η εξαγορά της πολωνικής εταιρείας προϊόντων οικιακής χρήσης Pack Plast, ενώ δημιουργήθηκε και η θυγατρικής εταιρεία Sarantis Czech Republic στην Τσεχία.