Πρόστιμα ως 1 εκατ. για αισχροκέρδεια - Μήνυμα στα σούπερ μάρκετ

Πρόστιμα ως 1 εκατ. για αισχροκέρδεια - Μήνυμα στα σούπερ μάρκετ

Στην επιβολή προστίμων που θα ξεκινούν από τα 1.000 ευρώ και θα φτάνουν στα 1 εκατ. ευρώ προχωρά η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση φαινομένων αισχροκέρδειας γύρω από προϊόντα υψηλής ζήτησης και ενώ επιτήδειοι εκμεταλλεύονται εδώ και ημέρες τις αυξημένες ανάγκες και την αγωνία του κόσμου, έχοντας αυξήσεις αδικαιολόγητα τις τιμές σε συγκεκριμένα είδη.

Στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που ανακοινώνεται σήμερα θα περιγράφεται επακριβώς σε ποιο βαθμό οι ανατιμήσεις θα θεωρούνται αισχροκέρδεια με βάση και το μεσοσταθμικό ποσοστό κέρδους που είχε μια εταιρεία παραγωγής, προμήθειας και διάθεσης των επίμαχων προϊόντων το διάστημα πριν το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης. Εφόσον τα ποσοστά κέρδους είναι μεγαλύτερα από εκείνα που ίσχυαν πριν την 2η Φεβρουαρίου, προτού δηλαδή ληφθούν τα πρώτα μέτρα, τότε θα εφαρμόζεται η ΠΝΠ.

“Στόχος μας είναι να επιβάλουμε παραδειγματικές τιμωρίες για τα φαινόμενα αισχροκέρδειας”, αναφέρει στο liberal.gr ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης, εξηγώντας ότι δεν νοείται το ποσοστό κέρδους σε ένα για παράδειγμα, απολυμαντικό να ήταν 15% πριν τις 2 Φεβρουαρίου και τώρα να έχει εκτιναχθεί στο 150%. Ταυτόχρονα στέλνει μήνυμα στα σούπερ-μάρκετ ότι σε μια τόσο δύσκολη στιγμή για το κοινωνικό σύνολο, χρειάζεται να δείξουν υπεύθυνη στάση και προκειμένου να ανταπεξέλθουν στην διεύρυνση του ωραρίου, θα πρέπει να προβούν σε προσλήψεις. 

Εκτός από τα ποσοστά κέρδους για σειρά προϊόντων και τα πρόστιμα για υποθέσεις αισχροκέρδειας, η ΠΝΠ θα προβλέπει επίσης και ανώτατο όριο αγοράς για κάποια ευαίσθητα προϊόντα, όπως αντισηπτικά, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα πρόσκαιρης εξάντλησης των αποθεμάτων στα ράφια.

Η παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Σημειωτέον ότι από χθες, η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει κάνει σαφές ότι δεν προτίθεται να λάβει δράση ενάντια σε πρακτικές επιβολής «μέγιστων τιμών μεταπώλησης προϊόντων ή συνιστώμενων τιμών σε συμβάσεις προμήθειας και συμφωνίες διανομής (κάθετες συμφωνίες)» λόγω της ιδιαίτερης κατάστασης που επικρατεί στην αγορά.

Πρόκειται για μία κίνηση με την οποία επιχειρείται να μπει ένα φρένο σε φαινόμενα αισχροκέρδειας μέσω του ορισμού ανώτατης τιμής απ’ τον ίδιο τον παραγωγό που θα δεσμεύει και τον πωλητή. Στην ουσία πρόκειται για κίνηση που έρχεται μετά και τις διαβεβαιώσεις εκ μέρους των εταιρειών που παράγουν αντισηπτικά υγρά και μαντηλάκια πως δεν έχουν αλλάξει τις τιμές τους, έπειτα και την «έκρηξη» της υγιειονομικής κρίσης και πως διατηρούν ίδια την τιμολογιακή πολιτική.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η ΠΝΠ θα δίνει την δυνατότητα στο υπ. Ανάπτυξης να παρεμβαίνει για την διακοπη τηλεοπτικών διαφημίσεων  που πωλούν ακριβά προϊόντα, όπως μάσκες και αντισηπτικά, ενώ παράλληλα θα διενεργείται και έλεγχος στις συγκεκριμένες εταιρείες απ' τα κλιμάκια των ελεγκτών.