Πώς σχεδιάζει να πετάξει η AEGEAN στην «επόμενη ημέρα» του ελληνικού τουρισμού

Πώς σχεδιάζει να πετάξει η AEGEAN στην «επόμενη ημέρα» του ελληνικού τουρισμού

Οι ημερομηνίες δεν έχουν «κλειδώσει» ακόμη, αλλά με την πρόοδο των εμβολιασμών οι ενδείξεις είναι πλέον ισχυρές, για το σταδιακό «άνοιγμα» του τουρισμού και της επιστροφής στην ταξιδιωτική κανονικότητα.

Η απόδραση από τον ασφυκτικό περιορισμό των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας,  είναι ίσως το υπ’ αριθμόν 1 ζητούμενο, διεθνώς. Όμως η «ολική επαναφορά» θα γίνει με διαφορετικές και πολύ πιο απαιτητικές συνθήκες και προδιαγραφές, απαιτώντας από τους αερομεταφορείς που θα σηκώσουν το κύριο βάρος της προσπάθειας, προσαρμοστικότητα, νέες τακτικές και «νέα όπλα».

Η συγκυρία αυτή, βρίσκει την Ελλάδα, τους πολίτες και τον τουρισμό της με έναν αερομεταφορέα, που είναι ικανός να «σηκώσει» με πλήρεις δυνάμεις και αξιοπιστία την πραγματικότητα της νέας εποχής.

Έχοντας προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και τις ειδικές απαιτήσεις που προκύπτουν αλλά διατηρώντας στο ακέραιο τις δυνατότητές του. Η AEGEAN, άντεξε στη χειρότερη κρίση του κλάδου των αερομεταφορών, και σήμερα επανέρχεται ως «στυλοβάτης» του τουρισμού: για να δώσει στο εθνικό προϊόν την ευκαιρία της επόμενης ημέρας και στους πολίτες τη δυνατότητα να ταξιδέψουν ξανά, με ασφάλεια.

Η δυνατότητα αυτή, δεν είναι τυχαία. Ιδιαίτερα καθώς η κρίση των αερομεταφορών, «γονάτισε» ακόμα και διεθνείς κολοσσούς. Για την ελληνική αεροπορική ωστόσο, ανέδειξε τις αντοχές που βασίστηκαν στις αρετές ενός εταιρικού management και σχεδιασμού, ικανού να ανταποκρίνεται όχι μόνο στις καλές ημέρες, αλλά στις πιο ακραίες συνθήκες. Χάρη στις αρετές αυτές, αλλά και την ισχυρή κεφαλαιακή της βάση, η Αεροπορία Αιγαίου, κατάφερε να καταστήσει διαχειρίσιμα τα αποτελέσματα των τελευταίων καταστροφικών τριμήνων, να μην ακυρώσει την παραγγελία των 46 νέων αεροσκαφών της και να διατηρήσει στο ακέραιο την ανταγωνιστικότητά της για την επόμενη ημέρα, προσφέροντας ένα διαφοροποιημένο προϊόν. 

Πριν μερικές ημέρες, ο επικεφαλής του ομίλου, Ευτύχης Βασιλάκης, μιλώντας για τα «δύσκολα» αποτελέσματα που έφερε το 2020 στην Aegean επεσήμανε: «αντέξαμε να επιβιώσουμε χωρίς να μειωθεί η ρευστότητα κάτω από 400 εκατ. ευρώ. Καταφέραμε να επιβιώσουμε αυτής της δύσκολης συγκυρίας για 14 μήνες χωρίς ενίσχυση, και με την προγραμματιζόμενη αύξηση κεφαλαίου θα είμαστε έτοιμοι για το καλοκαίρι. Δεν υπάρχει κανείς που δεν επηρεάστηκε από αυτήν την κρίση, αλλά η πρόκληση είναι να δείξουμε αντοχή, ευελιξία. Η ανταγωνιστικότητά μας δεν θα είναι μικρότερη από πριν όταν κλείσει αυτός ο κύκλος».

Η διοίκηση της AEGEAN εκτιμά ότι εφόσον οι εμβολιασμοί στην Ελλάδα αλλά και στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές προχωρήσουν με ταχείς ρυθμούς το προσεχές διάστημα, τότε τα 180 εκατ. ευρώ (60 εκατ. της ΑΜΚ και τα 120 εκατ. του πακέτου στήριξης) που θα εισρεύσουν στα ταμεία της εταιρείας είναι επαρκή για να στηρίξουν τη λειτουργία της με πλήρη ανταγωνιστικότητα τόσο αυτό το καλοκαίρι. Επομένως, όπως υπολογίζει, θα ξεκινήσει η σταδιακή ανάκαμψη στις αερομεταφορές της Ευρώπης, όσο και την επόμενη εξίσου δύσκολη χρονιά.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις στα μέσα Ιουνίου στην Ευρώπη, θα έχει εμβολιαστεί το 45-50% του ενήλικου πληθυσμού κάτι που διαμορφώνει τις  προϋποθέσεις για μεγαλύτερη διάθεση και δυνατότητα για ταξίδια, με έναρξη μιας τουριστικής σαιζόν από τον Ιούλιο οπότε και αναμένεται σταδιακή αποκλιμάκωση που μπορεί να φτάσει στο 75-80% σε σχέση με το 2019.

Στο νέο περιβάλλον η Aegean συνεκτιμά όμως και την διαφαινόμενη τροποποίηση των ταξιδιωτικών συνηθειών, που την έχουν οδηγήσει ήδη σε αναπροσαρμογή της στρατηγικής της, αλλά και την ανάπτυξη νέων προϊόντων και προσεγγίσεων για το ταξίδι και τους επιβάτες της νέας εποχής. 

Οι τελευταίες έρευνες διεθνών ταξιδιωτικών φορέων καταγράφουν ότι οι ταξιδιώτες θέτουν σε απόλυτη προτεραιότητα τις υγειονομικές συνθήκες και τα πρωτόκολλα που εφαρμόζονται σε όλη την αλυσίδα του αεροπορικού ταξιδιού. Και ταυτόχρονα, εμφανίζουν τους επιβάτες να αποφεύγουν τα ταξίδια πολλαπλών στάσεων ή προορισμών, επιλέγοντας τις απευθείας πτήσεις.

Την ίδια στιγμή 7 στους δέκα επιβάτες που θα μετακινηθούν το επόμενο διάστημα, θέλουν ευελιξία στα ταξίδια τους. Δηλαδή τη δυνατότητα ακύρωσης, επαναπρογραμματισμού ή και επιστροφής χρημάτων για το εισιτήριό τους εάν δεν μπορέσουν να πραγματοποιήσουν το ταξίδι. Και για τους λόγους αυτούς, δείχνουν να προτιμούν τους αερομεταφορείς που προσεγγίζουν όλα αυτά τα θέματα με αξιοπιστία και επαγγελματισμό.

Τους μήνες που προηγήθηκαν, η Aegean, εκτός από τη φροντίδα για την εταιρική της θωράκιση και προστασία, απέδωσε ιδιαίτερη σημασία στην μετεξέλιξη του προϊόντος της και την προσαρμογή στα νέα δεδομένα.

Τα νέα «εργαλεία»…

Η διοίκηση της εταιρείας θεωρεί ότι στο νέο περιβάλλον που «σχηματίζεται» για την επόμενη διετία, καθοριστικό ρόλο θα διαδραματίσει η ευελιξία των αεροπορικών να καλύψουν τις επιλογές των επιβατών, όπως επίσης και η στρατηγική των προορισμών και της εξυπηρέτησής τους. Από την ταυτόχρονη διαχείριση των δύο αυτών παραγόντων, θα εξαρτηθεί και η υποστήριξη του τουριστικού προϊόντος. Μια υπόθεση, ιδιαίτερα σημαντική για τη χώρα μας. 

Στην «άσκηση» αυτή, η Aegean, τοποθετήθηκε ήδη στρατηγικά, με μία μεγάλη τροποποίηση του πτητικού της προγράμματος για το 2021 που μεταφέρει ένα μεγάλο μέρος των απευθείας πτήσεών της προς το εξωτερικό, στην περιφέρεια και τα νησιά.

Η εταιρεία «ανοίγει» τρείς νέες βάσεις σε Κέρκυρα, Μύκονο και Σαντορίνη και «βάζει» 17 έως 20 αεροσκάφη που θα επιχειρούν απευθείας και αποκλειστικά από τις 7 περιφερειακές της βάσεις, σε συνολικά 65 δημοφιλή δρομολόγια του εξωτερικού με τακτικές πτήσεις. Παράλληλα, με ενίσχυση του αριθμού αεροσκαφών για ναυλωμένες πτήσεις, αναμένεται να προσθέσει 50 επιπλέον δρομολόγια, αυξάνοντας τον αριθμό αυτών που θα εξυπηρετούνται απευθείας από την περιφέρεια, σε περισσότερα από 100.

Ταυτόχρονα έδωσε ιδιαίτερο βάρος στην ασφάλεια, τόσο των επιβατών, όσο και του προσωπικού της, διαμορφώνοντας ένα περιβάλλον ταξιδιωτικής σιγουριάς.

Εκτός από την υψηλή τεχνολογία των αεροσκαφών στο τομέα των φίλτρων ανανέωσης αέρα HEPA και τις απολυμάνσεις, εφάρμοσε το πρόγραμμα Together we Care που συστηματοποιεί τα αυστηρότερα δυνατά μέτρα ασφαλείας. Και από πέρυσι το φθινόπωρο, έχει τεθεί σε ισχύ ο θεσμός των Hygiene Attendants. Ενας θεσμός για ειδικά μέλη του πληρώματος που φροντίζουν για την τήρηση όλων των μέτρων προστασίας κατά την πτήση. Για τους λόγους, αυτούς, έλαβε και τη διάκριση 4 αστέρων (4-Star COVID-19 Airline Safety Rating) στην αξιολόγηση της Skytrax, επιβραβευόμενη διεθνώς για τα ασφαλείας που λαμβάνει.

Την ίδια στιγμή, ως εταιρεία με ιδιαίτερα πελατοκεντρικό χαρακτήρα, ανταποκρίνεται στις ανάγκες των επιβατών, και τους προσφέρει ευέλικτες λύσεις. Ιδιαίτερα, δε σε ό,τι αφορά τους τακτικούς της επιβάτες που μετέχουν στα προγράμματα επιβράβευσης Miles & Bonus. Από πέρυσι, προχώρησε σε ειδικές ρυθμίσεις ώστε οι επιβάτες να μην χάνουν τα «μίλια» και τη βαθμίδα τους, επειδή δεν μπόρεσαν να πραγματοποιήσουν τα ταξίδια που προγραμμάτιζαν λόγω των περιοριστικών μέτρων. Παράλληλα, έδωσε τη δυνατότητα αλλαγής κρατήσεων και εισιτηρίων χωρίς να επιβαρύνεται ο επιβάτης, και σε πολλές περιπτώσεις δυνατότητα επιστροφής χρημάτων.

Για τη σεζόν του 2021, ήδη παρέχονται σημαντικές προσφορές για όσους κλείνουν έγκαιρα τα ταξίδια τους στο εξωτερικό, για ολόκληρη τη νέα χρονιά, ενώ το νέο «όπλο» στη φαρέτρα της εταιρείας ήρθε πιο πρόσφατα με τα AEGEAN Travel packages: ένα νέο εργαλείο που απευθύνεται κυρίως σε πελάτες του εξωτερικού και προσφέρει τη δυνατότατα στους ταξιδιώτες να κλείσουν τη διαμονή, παράλληλα με το αεροπορικό εισιτήριο.

Με επίκεντρο τον επιβάτη και ικανοποιώντας την επιθυμία όλων να σχεδιάσουν μετά από καιρό τις καλοκαιρινές διακοπές τους, καθώς η πρόοδος των εμβολιασμών και το πράσινο ταξιδιωτικό πιστοποιητικό προοδευτικά θα ενισχύουν τις προϋποθέσεις για ακόμη πιο υγειονομικά ασφαλή ταξίδια, η AEGEAN προσφέρει ολοκληρωμένα πακέτα πτήσεων και διαμονής σε ξενοδοχεία σε 96 προορισμούς σε όλο το δίκτυο εσωτερικού και εξωτερικού.

Μια πρωτοβουλία που συμπληρώνει το φετινό πτητικό πρόγραμμα της εταιρείας, που αναμένεται να εκκινήσει τις προσεχείς εβδομάδες, και προβλέπει περισσότερα απευθείας δρομολόγια εξωτερικού σε δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς στις 7 περιφερειακές της βάσης, στηρίζοντας την προσπάθεια της χώρας για γρήγορη επανεκκίνηση του τουρισμού.

…και το neo «ατού»

Ένα από τα σημαντικά όπλα της Aegean είναι και το νέο της αεροσκάφος: Το Airbus Α320neo, την παραγγελία του οποίου η εταιρεία επέλεξε να «περιφρουρήσει» σε μια συγκυρία που οι περισσότεροι αερομεταφορείς ακύρωναν λόγω των οδυνηρών επιπτώσεων της κρίσης. Με τον νέο τύπο, η Aegean ανανεώνει το στόλο, του προσφέρει μεγαλύτερη επιχειρησιακή ευελιξία ενώ κατεβάζει δραστικά και το μέσο όρο ηλικίας του. Πρόκειται για μια παράμετρο που «μετράει» και στο επιβατικό κοινό.

Παράλληλα, όμως τον φέρνει  και πιο κοντά στη νέα εποχή των περισσότερο πράσινων, ψηφιακά εξελιγμένων και βιώσιμων μεταφορών. Τα Airbus neo συμβάλλουν σημαντικά στη μείωση των εκπομπών CO2 (19-23% από την προηγούμενη γενιά και 50% από την πρώτη) ενώ ταυτόχρονα αποτελούν  πλατφόρμα ανάπτυξης μιας νέας ψηφιακά αναβαθμισμένης ταξιδιωτικής εμπειρίας για τους επιβάτες.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία θα παραλάβει εντός του Μαΐου το τέταρτο Α321neo και ένατο συνολικά αεροπλάνο της οικογένειας Airbus A320 neo από τη συνολική παραγγελία των 46 αεροσκαφών, που είναι προγραμματισμένα έως το 2026. Από αυτά τα 30 θα τα παραλάβει από το 2022 ως το 2024.

Η συνεισφορά στην ελληνική οικονομία και τον τουρισμό 

Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η  AEGEAN μέχρι και το 2019 είχε εντυπωσιακή πορεία και συνεισφορά στην ελληνική οικονομία. Σε 20 χρόνια από την ίδρυσή της έφτασε να συνδέει την Ελλάδα από 7 διαφορετικές βάσεις στην Αθήνα και την περιφέρεια με 154 προορισμούς, σε 47 χώρες, και να μεταφέρει 15 εκ επιβάτες ετησίως με τους 9,5 εκατομμύρια από αυτούς να είναι επιβάτες του εξωτερικού.  

Ο ετήσιος κύκλος εργατών είχε ξεπεράσει το 1,3 δις, με το 80% να προέρχεται από τις γραμμές εξωτερικού, όπου ανταγωνίζεται πάνω από 100 άλλες εταιρείες, με σημαντική συμβολή στον τουρισμό.   

Παράλληλα, μετά από μια σταθερή πορεία ανάπτυξης σε στόλο και απασχόληση, η ετήσια συνεισφορά σε φόρους, εισφορές και τέλη υποδομών προς τα δημόσια ταμεία έφτανε σχεδόν  τα 400 εκ. το 2019 και υπολογίζεται να έχει ξεπέρασε τα 2.8 δισ συνολικά τη δεκαετία 2009-2019. 

Φυσικά πέρα από την άμεση δημοσιονομική συνεισφορά, η κουλτούρα εξυπηρέτησης  και η κοινή προσπάθεια των ανθρώπων της εταιρείας, έφεραν την κατ’ επανάληψη αναγνώριση της AEGEAN, ως την καλύτερη περιφερειακή εταιρεία στην Ευρώπη, προσδίδοντας, ένα εξαιρετικό ποιοτικό χαρακτηριστικό για τη χώρα και το τουριστικό της προϊόν.

Ενώ πρωτοστάτησε και σε μεγάλες συλλογικές προσπάθειες για το τουριστικό rebranding της χώρας όπως η Marketing Greece και το This is Athens δείχνοντας το δρόμο για το πως πρέπει να διαμορφώνεται και να υλοποιείται μια αποτελεσματική στρατηγική τουριστικής προβολής της χώρας.