To μήνυμα Μητσοτάκη για τη μάχη κατά της ακρίβειας και οι εκτεταμένοι έλεγχοι στις τιμές στο ράφι
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI
ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

To μήνυμα Μητσοτάκη για τη μάχη κατά της ακρίβειας και οι εκτεταμένοι έλεγχοι στις τιμές στο ράφι

Το μήνυμα ότι η κυβέρνηση θα συνεχίσει να λαμβάνει κάθε πρόσφορο μέτρο στη μάχη κατά της ακρίβειας, διορθώνοντας τις στρεβλώσεις στους μηχανισμούς διαμόρφωσης των τιμών και εντείνοντας τους ελέγχους στην αγορά πάντα προς όφελος του καταναλωτή και του ανταγωνισμού, στέλνει ο πρωθυπουργός.

Όπως τόνισε στην ανάρτησή του στο Facebook το πρωί της Κυριακής με τον εβδομαδιαίο απολογισμό του κυβερνητικού έργου, τα πρώτα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά και καταγράφεται μείωση των αρχικών τιμών σε παραπάνω από 4.000 προϊόντα, που σημαίνει, όπως υπογραμμίζει, ότι και οι τελικές τιμές θα κινηθούν πιο χαμηλά.

Υπενθυμίζεται ότι από την Παρασκευή τέθηκαν σε εφαρμογή και τα επιπλέον μέτρα που ελήφθησαν από την κυβέρνηση για να αναχαιτιστούν οι υψηλές τιμές σε σημαντικές κατηγορίες προϊόντων όπως είναι καθαριστικά σπιτιού, είδη προσωπικής υγιεινής, βρεφικές πάνες και άλλα βασικά προϊόντα για τη διαβίωση του νοικοκυριού.

«Όσον αφορά το βρεφικό γάλα, με το όριο στο κέρδος που έχουμε θέσει, θα δούμε την τιμή του να προσεγγίζει το μέσο όρο της Ευρώπης. Η μάχη με την ακρίβεια δεν θα σταματήσει εδώ, θα συνεχίσουμε να παίρνουμε κάθε πρόσφορο μέτρο, διορθώνοντας τις στρεβλώσεις στους μηχανισμούς διαμόρφωσης των τιμών και εντείνοντας τους ελέγχους στην αγορά πάντα προς όφελος του καταναλωτή και του ανταγωνισμού», επισημαίνει ο πρωθυπουργός.

Και σημειώνει πως «παράλληλα, δημιουργούμε νέο θεσμικό πλαίσιο για να θεραπεύσουμε μια από τις «πληγές» της αγοράς, τις ελληνοποιήσεις προϊόντων που αποβαίνουν σε βάρος των παραγωγών μας, των καταναλωτών και τελικά της οικονομίας μας. Μέχρι τώρα υπάρχουν διάσπαρτες διατάξεις που άφηναν "παράθυρα" για παράνομες ελληνοποιήσεις».

Σημειώνεται ότι το σχέδιο νόμου που εγκρίθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο της Πέμπτης προβλέπει ένα ενιαίο πλέγμα κανόνων για τα γεωργικά προϊόντα και τα τρόφιμα με προστατευόμενες ονομασίες προέλευσης και προστατευόμενες γεωγραφικές ενδείξεις και για τα εγγυημένα παραδοσιακά ιδιότυπα προϊόντα. Εκτός από το γάλα και τα προϊόντα γάλακτος, το νέο, πιο αυστηρό θεσμικό πλαίσιο για τις ελληνοποιήσεις θα αφορά το μέλι, το κρέας και τα οπωροκηπευτικά.

Ενδελεχείς με ηλεκτρονικά μέσα έλεγχοι στις τιμές στο ράφι

«Σκοπός των μέτρων κατά της ακρίβειας είναι να μειωθούν οι τιμές και οι εκπτώσεις, προσφορές μεταξύ λιανοπωλητή – χονδρεμπόρου να περάσουν απ ευθείας στον καταναλωτή», επισήμανε ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, μιλώντας στην ΕΡΤ.

Χαρακτήρισε «πλασματικές» τις έως τώρα εκπτώσεις σε πολλά προϊόντα, σημειώνοντας πως «πλέον από τη στιγμή που δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, οι προμηθευτές αλλά και οι λιανοπωλητές θα πρέπει να συναγωνιστούν με αντικείμενο πρωτίστως την τιμή και όχι το μέγεθος της έκπτωσης».

Όσον αφορά στους ελεγκτικούς μηχανισμούς επισήμανε πως με τα καλύτερα ηλεκτρονικά μέσα εποπτείας που υπάρχουν οι έλεγχοι στην αγορά «μπορεί να γίνουν σε μερικά λεπτά. Είναι μαζικοί, είναι εκτεταμένοι, είναι παντού» ενώ τόνισε πως τα πρόστιμα θα είναι αυστηρότατα και θα φτάνουν αυτή τη φορά μέχρι το ύψος των 2 εκατομμυρίων ευρώ.

«Είναι οι προμηθευτές, οι οποίοι στην πραγματικότητα πιέστηκαν από τη νομοθεσία να μειώσουν τις τιμές και κυρίως οι πολυεθνικές επιχειρήσεις σε κατηγορίες προϊόντων όπως προϊόντα προσωπικής υγιεινής, προϊόντα καθαριότητας, όπως και βρεφικές πάνες, όπου οι πολυεθνικές επιχειρήσεις έχουν πολύ μεγάλα μερίδια αγοράς στη χώρα μας» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Όπως εξήγησε, «σκοπός δηλαδή του μέτρου όλων των μέτρων που έχουν ληφθεί είναι να μειωθούν οι τιμές και οι εκπτώσεις και προσφορές μεταξύ λιανοπωλητή – χονδρεμπόρων να περάσουν απ ευθείας στον καταναλωτή. Γιατί κάπου εκεί, όταν είχαμε εκπτώσεις από τον χονδρέμπορο στο λιανεμπόριο, χανόταν κάπου το νήμα των τιμών, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται εσωτερικές αμοιβές στο σύστημα, οι οποίες δεν έφταναν ποτέ στον καταναλωτή ως εκπτώσεις».

«Ο συναγωνισμός πρωτίστως στην τιμή και όχι στο μέγεθος της έκπτωσης»

Στην επισήμανση πως «βλέπουμε σε πολλά προϊόντα καταρχήν να έχει μειωθεί η αρχική τιμή, αλλά να έχει μειωθεί και το ύψος της έκπτωσης απάντησε πως «ήταν μια πλασματική έκπτωση που είχε ως σκοπό να προσελκύσει τον καταναλωτή σε ένα προϊόν που κατά τα άλλα ήταν ακριβό. Πλέον, από τη στιγμή που δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, οι προμηθευτές αλλά και οι λιανοπωλητές θα πρέπει να συναγωνιστούν με αντικείμενο πρωτίστως την τιμή και όχι το μέγεθος της έκπτωσης. Αυτό θα έχει καταλυτική επίδραση στις τιμές και τις αρχικές και σε αυτές μετά από έκπτωση. Οι επιχειρήσεις για να μην χάσουν το μερίδιο στην αγορά. όλες οι επιχειρήσεις δεν θέλουν να χάσουν μερίδια αγοράς, άρα θα αρχίσουν να έχουν σημαντική εκπτωτική προσπάθεια. Αλλά σε αυτή την περίπτωση ειλικρινή εκπτωτική προσπάθεια και όχι πλασματική όπως ήταν στο παρελθόν».

Όπως εκτίμησε «με τα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας δεν θα ξαναδούμε αυτό που βλέπαμε για πολλές δεκαετίες στη χώρα μας, ακριβές τιμές σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων που δε δικαιολογούνται. Ακριβώς επειδή είχαμε αυτό τη μορφή μάρκετινγκ που ακολουθούσαν πολλές επιχειρήσεις, με τις πολύ υψηλές πλασματικές όμως εκπτώσεις, οι οποίες δεν επέτρεπαν στον καταναλωτή να καταλάβουν ότι το αγαθό αυτό είναι ακριβό και θα πρέπει να πάνε σε κάτι εναλλακτικό, δηλαδή το ακριβό αγαθό αυτό πλασάρονται ως κάτι, ως μεγάλη ευκαιρία, ως πολύ μεγάλη έκπτωση και άρα καταναλωτής πολλές φορές επέλεγε αυτό έναντι κάποιου άλλου».

Για το κομμάτι της συσκευασίας των προϊόντων στο ράφι που ξαφνικά άρχισαν να μειώνονται ήταν ξεκάθαρος «Περιλαμβάνεται στα νέα μέτρα κατά της ακρίβειας οτι απαγορεύεται η πρακτική μείωσης της ποσότητας συσκευασίας. Εάν κάποιος κάνει αυτή την πρακτική λογίζεται ως αύξηση τιμής και άρα απαγορεύονται οι προωθητικές ενέργειες».

Μεσοσταθμική μείωση τιμών 16-17%

«Μεσοσταθμικά έχουμε μείωση στις τιμές 16% έως 17%, ωστόσο δεν μπορεί να απορροφηθεί συνολικά η ακρίβεια», σημείωσε.

Όσον αφορά στους ελέγχους επισήμανε «κανένα μέτρο δεν έχει σημασία εάν δεν υπάρχει ελεγκτική διαδικασία που να περιφρουρεί την τήρηση του μέτρου» και τόνισε πως οι έλεγχοι θα είναι και ενδελεχείς και έντονοι και τα πρόστιμα θα είναι αυστηρότατα και θα φτάνουν αυτή τη φορά μέχρι το ύψος των 2 εκατομμυρίων ευρώ.

Για τις ελλείψεις σε προσωπικό για τους ελέγχους σημείωσε πως αυτό που έχουμε τα τελευταία χρόνια για τους ελέγχους στην αγορά είναι ότι έχουμε πέρα από περισσότερο κόσμο που είναι αντικειμενικό και καλύτερα ηλεκτρονικά μέσα εποπτείας, τα οποία μπορούν να κάνουν μαζικούς ελέγχους, που ένας άνθρωπος δεν θα μπορούσε να κάνει σε δεκαετίες.
Μπορεί να γίνουν σε μερικά λεπτά. Είναι μαζικοί, είναι εκτεταμένοι, είναι παντού.

Όπως εξήγησε όταν μιλάμε για μειώσεις σε περισσότερα από 4.000 βασικά προϊόντα, εννοούμε μείωση σε 4.000 διαφορετικά barcode. Οπότε στην ουσία είναι πάρα πολλά τα προϊόντα. Αυτοί οι 4.000 κωδικοί στην πράξη αφορούν στο σύνολο των προϊόντων τα οποία πωλούνται από τις μεγάλες λιανικές αγορές, τα σούπερ μάρκετ.

«Δεν αποκλείεται η επέκταση του μέτρου» ανέφερε, «αφού συνυπολογίσουμε τι σημαίνουν τα μέτρα τα οποία λαμβάνουμε για τις επιχειρήσεις».

Για το καλάθι της Σαρακοστής που κάνει πρεμιέρα στις 13 Μαρτίου ανέφερε πως θα περιλαμβάνει ό,τι και πέρυσι. Στα θαλασσινά θα πρέπει να συμπεριλάβουν περισσότερα από ένα είδος που υπήρχε πέρυσι. Όλοι οι χαλβάδες θα είναι στο σαρακοστιανό καλάθι.

Κ. Σκρέκας: Θα έχουμε και φέτος Πασχαλινό καλάθι του νοικοκυριού

Στη δέσμευση της κυβέρνησης και του υπουργείου Ανάπτυξης να μειώνονται οι τιμές στα προϊόντα και να αποκλιμακωθεί ο πληθωρισμός για να στηριχθούν τα νοικοκυριά, αναφέρθηκε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, μιλώντας στον ΣΚΑΪ το Σάββατο για τα μέτρα που τέθηκαν σε ισχύ από την 1η Μαρτίου, τονίζοντας ότι «έχουμε μειώσεις που μπορεί να φτάσουν 15% ή και 20%. Έχουμε σταθεροποίηση και μείωση τιμών».

Προαναγγέλλοντας, επίσης, ότι θα υπάρχει και εφέτος Πασχαλινό καλάθι του νοικοκυριού. Όπως ο κ. Σκρέκας τόνισε, «προφανώς το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει το νοικοκυριό είναι η ακρίβεια και γι' αυτό τον λόγο είναι δέσμευση της κυβέρνησης και του υπουργείου Ανάπτυξης να μην σταματήσουμε μέχρι να δούμε τον πληθωρισμό και τις τιμές των προϊόντων στα ράφια να αρχίσουν να μειώνονται, ο πληθωρισμός να αποκλιμακώνεται και με αυτόν τον τρόπο να στηρίξουμε τα ελληνικά νοικοκυριά».

«Έχουμε λάβει μία σειρά από μέτρα, τα οποία ξεκίνησαν από χθες 1η Μαρτίου να έχουν εφαρμογή. Μία σειρά από προϊόντα, σχεδόν 4.000 προϊόντα στα σούπερ μάρκετ, μετά από ένα δραστικό μέτρο που ψηφίσαμε στη Βουλή, οι τιμές έχουν αρχίσει να αποκλιμακώνονται. Το πόσο θα είναι η μείωση θα το δούμε τις επόμενες ημέρες. Από την πρώτη μέρα, χθες (1/3), που πραγματοποιήσαμε αυτοψίες είδαμε ότι έχουμε αποκλιμάκωση των τιμών, μειώσεις στις τιμές των προϊόντων. Έχουμε μειώσεις που μπορεί να φτάσουν 15% ή και 20%. Έχουμε σταθεροποίηση και μείωση τιμών», πρόσθεσε.

Ο κ. Σκρέκας σημείωσε επίσης ότι «εμείς ζητήσαμε από τους προμηθευτές να μειωθεί η τιμή τιμοκαταλόγου και τώρα όλες οι προσφορές θα πρέπει να υπολογίζονται στις νέες μειωμένες τιμές. Έτσι, ο καταναλωτής θα μπορεί να αγοράζει και την προσφορά ακόμα πιο φθηνά απ' ότι αγόραζε πριν την εφαρμογή των μέτρων», τονίζοντας: «Δεν θα σταματήσουμε την προσπάθειά μας να στηρίξουμε τα νοικοκυριά απέναντι στον πληθωρισμό μέχρι να δούμε απτά αποτελέσματα».

«Δεν παρεμβαίνουμε στις προσφορές και τις εκπτώσεις που κάνει ο προμηθευτής προς τον καταναλωτή. Θέλαμε να μειωθούν οι τιμές των προϊόντων στα ράφια και επί των νέων τιμών να υπολογίζονται οι προσφορές», διευκρίνισε ο υπουργός Ανάπτυξης, και προσέθεσε: «τα μέτρα τα οποία εφαρμόστηκαν από χθες, είναι μέτρα μόνιμου χαρακτήρα. Θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε να μειωθούν οι τιμές στα ράφια και να αποκλιμακωθεί ο πληθωρισμός και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων».