Λιανικές αγορές: O Έλληνας καταναλωτής είναι «Phygital» και έχει λόγο
Shutterstock
Shutterstock

Λιανικές αγορές: O Έλληνας καταναλωτής είναι «Phygital» και έχει λόγο

Η μεταστροφή του ελληνικού καταναλωτικού κοινού στο ηλεκτρονικό εμπόριο (digital commerce) μπορεί να είναι αξιοσημείωτη, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει πως έχουν μειωθεί οι αγορές στα φυσικά καταστήματα του λιανεμπορίου (physical shopping).

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα έρευνας που διενήργησε η Focus Bari σε συνεργασία με την Plushost, μια από τις πλέον εξειδικευμένες εταιρείες στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα, η ταυτότητα του Έλληνα καταναλωτή θα μπορούσε να χαρακτηριστεί διττή. Κι αυτό γιατί ο φυσικός (physical) αλλά και ο ψηφιακός (digital) τρόπος των αγορών συντίθεται σε μία λέξη, δημιουργώντας τον «Phygital» καταναλωτή.

Η έρευνα παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση υπό τον τίτλο «Phygital Commerce Summit» στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ). Διενεργήθηκε τον Οκτώβριο 2022 σε ένα δείγμα 700 ατόμων απ’ όλη την Ελλάδα, το οποίο προέρχεται από την ηλικιακή ομάδα 16-74 ετών και ο στόχος της ήταν να σκιαγραφήσει τις συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών.

Τον διττό, phygital χαρακτήρα του Έλληνα καταναλωτή επιβεβαίωσε, κατά την παρουσίαση των συμπερασμάτων της έρευνας, η Ξένια Κούρτογλου, διευθύνουσα σύμβουλος της Focus Bari.

Σύμφωνα με τα ευρήματα, το 95% των ερωτηθέντων απάντησε ότι τους τελευταίους δύο μήνες πραγματοποίησε τουλάχιστον μία αγορά σε φυσικό κατάστημα, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για online αγορές έφθασε ποσοστό 78%.

Σημειώνεται πως η έρευνα επικεντρώθηκε σε 27 κατηγορίες προϊόντων και δεν αφορούσε σε αγορές υπηρεσιών ή προϊόντων σούπερ μάρκετ.

Τα «σκήπτρα» των αγορών στις γυναίκες και τους νέους

Ένα από τα πλέον αξιοπρόσεκτα ευρήματα της έρευνας της Focus Bari έχει να κάνει με το γεγονός πως οι γυναίκες και οι καταναλωτές ηλικίας 16-34 ετών ήταν οι δύο κατηγορίες με το υψηλότερο ποσοστό όσον αφορά στις online αγορές (80% και 82% αντίστοιχα).

Σε ό,τι αφορά, ειδικότερα, τους νεαρούς καταναλωτές, προκύπτει ότι ήταν εκείνοι που αγόρασαν προϊόντα από περισσότερες κατηγορίες (7,2 κατά μέσο όρο). 

Πού κερδίζει το φυσικό κατάστημα και πού η online αγορά

Σύμφωνα με την Ξένια Κούρτογλου, τα φυσικά καταστήματα έρχονται πρώτα στις προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών σε ό,τι αφορά τις αγορές φαρμάκων με ποσοστό 68% (έναντι 27% που ψωνίζουν μέσω Διαδικτύου).

Υπάρχουν, ωστόσο, και κατηγορίες όπου τα ποσοστά εμφανίζονται μοιρασμένα ανάμεσα στις φυσικές και τις ηλεκτρονικές αγορές, όπως, για παράδειγμα στα είδη τεχνολογίας (25%) ή στην αθλητική ένδυση όπου τα φυσικά καταστήματα διαθέτουν ελαφρύ προβάδισμα έναντι των ψηφιακών αγορών (37% έναντι 34% αντίστοιχα).

Στον αντίποδα, περισσότεροι από επτά στους δέκα καταναλωτές (74%) προτιμούν τις online αγορές λόγω καλύτερων τιμών και προσφορών, ενώ ένα ποσοστό 62% τις προτιμά για λόγους εξοικονόμησης χρόνου.

Μετρητά ή κάρτα; 

Αξιοσημείωτο είναι και το εύρημα της έρευνας αναφορικά με τους τρόπους πληρωμής. Όπως προκύπτει, τα μετρητά παραμένουν δημοφιλή καθώς το 37% των αγορών σε φυσικά καταστήματα έγινε με μετρητά, ενώ το ποσοστό της αντικαταβολής στις online αγορές φθάνει στο 19%. Αναμφισβήτητα, πάντως, ο δημοφιλέστερος τρόπος πληρωμής είναι η χρεωστική κάρτα (44% στα φυσικά καταστήματα και 46% στα online) και ακολουθεί η πιστωτική (13% στα φυσικά καταστήματα και 19% στα online). 

Κάμψη σε ποσοστό 8% (Οκτώβριος 2021 – Οκτώβριος 2022) εμφανίζει το ποσοστό των καταναλωτών που διάλεξαν την αντικαταβολή ως τρόπο πληρωμής.

Η ιδιαίτερη δυναμική των τοπικών καταστημάτων

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, επιβεβαιώνεται η μεγάλη δυναμική και ανθεκτικότητα που επιδεικνύουν τα τοπικά καταστήματα.

Ειδικότερα, σχεδόν τέσσερις στους δέκα Έλληνες καταναλωτές που πηγαίνουν σε φυσικά σημεία αγορών (39%), προτίμησαν να ψωνίσουν σε τοπικά καταστήματα, ενώ το 28% έκανε τις αγορές του σε πολυκαταστήματα, το 21% σε καταστήματα επώνυμων brands και το 6% σε σούπερ μάρκετ.

Phygital συνήθειες με γνώμονα την καλύτερη καταναλωτική εμπειρία

Ένα εξίσου σημαντικό στοιχείο αναδεικνύεται και στο τι απαντούν οι καταναλωτές στο ερώτημα για τις υπηρεσίες που είναι σημαντικές για ένα online κατάστημα. Το 82% των ερωτηθέντων δηλώνει πως σημαντική τη δυνατότητα επιστροφής σε φυσικά καταστήματα προϊόντων που αγόρασε online, ενώ αντίστοιχο είναι το ποσοστό εκείνων που θέλουν να ελέγχουν online τη διαθεσιμότητα ενός προϊόντος σε φυσικό σημείο πώλησης. Εξάλλου, ποσοστό 57% δηλώνει ότι είναι σημαντική η δυνατότητα παραγγελίας online και παραλαβής σε φυσικό κατάστημα και το 53% το αντίστροφο.

Υπό το πρίσμα αυτό, καθίσταται σαφές ότι οι Έλληνες καταναλωτές αυτό που επιθυμούν περισσότερο είναι την καλύτερη δυνατή εμπειρία αγορών είτε ψωνίζουν από κάποιο φυσικό κατάστημα είτε από κάποιο e-shop.

Στην εκδήλωση «Phygital Commerce Summit» συμμετείχαν η πρόεδρος του ΕΒΕΑ, Σοφία Κουνενάκη - Εφραίμογλου, η ιδρύτρια της Focus Bari, Ξένια Κούρτογλου, ο CEO της Plushost, Θανάσης Καμέας, ο Καθηγητής Ηλεκτρονικού Εμπορίου Ο.Π.Α. (ELTRUN) Γιώργος Δουκίδης, ο πρόεδρος του ΙΕΛΚΑ Κωνσταντίνος Μαχαίρας, ο VP Brand Customer & Omnichannel του Ομίλου Public Νίκος Βαρβαδούκας και ο Regional Ominchannel Manager της Intersport, Βασίλης Κωστόπουλος. Το συντονισμό της εκδήλωσης έκανε η δημοσιογράφος Σόνια Χαϊμαντά.

Διαβάστε εδώ αναλυτικά τα συμπεράσματα της έρευνας της Focus Bari