Κρι Κρι: Οι νέες επενδύσεις και το επόμενο στοίχημα στο χώρο των τροφίμων

Κρι Κρι: Οι νέες επενδύσεις και το επόμενο στοίχημα στο χώρο των τροφίμων

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Αποτελώντας μια από τις πιο γοργά αναπτυσσόμενες εταιρείες η Κρι Κρι δρομολογεί νέες επενδύσεις για την επόμενη τριετία, καθώς και την είσοδο σε νέα προϊόντα στο χώρο των τροφίμων, που θα αναφέρονται στη μεσογειακή διατροφή.

Όπως τόνισε στο περιθώριο της συνέντευξης τύπου την Παρασκευή στις Σέρρες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Παναγιώτης Τσινάβος, - παρ' ότι το γιαούρτι έχει ακόμη πολλά χρόνια momentum ανάπτυξης – η εταιρεία αναζητά το νέο της «στοίχημα» που θα την περάσει στο επόμενο επίπεδο, όταν υπάρξει κόπωση και κορεσμός στον κλάδο του γιαουρτιού.

Πρόκειται για ένα πλάνο σε βάθος 5ετίας και θα κινηθεί αναλόγως με τις εξελίξεις, χωρίς φυσικά να σταματά επ' ουδενί το κεντρικό παραγωγικό focus που είναι το γιαούρτι και το παγωτό. Σύμφωνα με τον κ. Τσινάβο το άνοιγμα στα νέα προϊόντα θα γίνει με προσεκτικά βήματα, χωρίς ακρότητες, ασφαλώς θα έχει κύρια βάση τα γαλακτοκομικά, ενώ θα ποντάρει στο εξαιρετικό όνομα της εταιρείας διεθνώς, αλλά και την ολοένα αυξανόμενη τάση για στροφή στην υγιεινή διατροφή.

Ένα τέτοιο άνοιγμα, θα μπορούσε να περιλαμβάνει τα παράγωγα του γιαουρτιού, όπως π.χ. το τζατζίκι και όλα τα παρεμφερή προϊόντα και πολλά άλλα αγνά προϊόντα της προικισμένης ελληνικής γης και της μεσογειακής διατροφής, πάντα με τη «σφραγίδα» Κρι Κρι. «Το δίκτυο υπάρχει, έχουμε άριστο όνομα στο εξωτερικό, υπάρχει δηλαδή το brand, στόχος είναι να πουλάμε… Ελλάδα, πάντα στο χώρο των τροφίμων», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Τσινάβος.

Σε κάθε περίπτωση, έχοντας κατακτήσει  απαιτητικές - από πλευράς ποιοτικών στάνταρ - αγορές του κόσμου, ήτοι τις χώρες της κεντρικής Ευρώπης, η εταιρεία ετοιμάζει τα επόμενα βήματά της που θα τη βοηθήσουν να κρατήσει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και στο μέλλον.

«Προ ετών», τόνισε ο κ. Τσινάβος,«πήραμε τη στρατηγική απόφαση να επενδύσουμε στο γιαούρτι, που βλέπαμε ότι έχει momentum.Η απόφαση αποδείχτηκε σωστή. Αν είχαμε μείνει μόνο στο παγωτό, τώρα θα είχαμε τζίρο 30 εκατ. ευρώ μόνο. Το γιαούρτι πλέον είναι το 70% του τζίρου μας. Όταν ξεκινήσαμε η εταιρεία ΦΑΓΕ δέσποζε στο γιαούρτι με μερίδιο άνω του 65%. Τώρα η ίδια εταιρεία έχει 21% και εμείς 15,8%».

Οι νέες επενδύσεις

Η εταιρεία δρομολογεί νέες επενδύσεις συνολικού ύψους 27 εκατ. ευρώ την τριετία 2019-2021, με στόχο την επέκταση της παραγωγικής της δυναμικότητας στο γιαούρτι και την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων στο παγωτό. Τα 7 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας σε γιαούρτι και 6 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων και τη δημιουργία νέων αποθηκών και ψυκτικών θαλάμων.

Πέντε εκατ. ευρώ θα διατεθούν για τη δημιουργία νέας γραμμής παγωτού στην οποία θα παράγεται ένα καινοτόμο προϊόν που θα τοποθετηθεί στην αγορά από το νέο έτος, 5 εκατ. για τη δημιουργία μονάδας βιοαερίου, η οποία θα αξιοποιεί τα απόβλητα του εργοστασίου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και 4 εκατ. ευρώ για αντικατάσταση μηχανολογικού εξοπλισμού. Οι επενδύσεις θα χρηματοδοτηθούν από πόρους του αναπτυξιακού, ίδια κεφάλαια και δανεισμό.Σημειώνεται ότι πέρυσι η εταιρεία ολοκλήρωσε ένα πενταετές επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 43 εκατ. ευρώ.

Στους 450 οι εργαζόμενοι, +200 μέσα στην κρίση

Στα 450 άτομα φτάνουν πλέον οι εργαζόμενοι στην εταιρεία Κρι Κρι, κάτι που την καθιστά μακράν το μεγαλύτερο εργοδότη του Νομού Σερρών, ενώ 200 εργαζόμενους πρόσθεσε μέσα στην 5ετία της κρίσης. Πιο αναλυτικά, το 2014 απασχολούσε 245 άτομα, το 2015 έφτασε στους 301, το 2016 στους 309, το 2017 στους 344 και τώρα πλέον στους 450…

Μέσος ρυθμός ανάπτυξης 13,9% ετησίως από το 2000!

Όπως έδειξε μέσω της κλιμάκωσης των μεγεθών ο κ. Τσινάβος, η εταιρεία Κρι Κρι έχει μέσο ρυθμό ανάπτυξης 13,9% από το 2000 έως σήμερα. Συγκριτικά με το 2000 έχει υπερδεκαπλασιάσει τον τζίρο της που τότε ήταν 9,1 εκατ. ευρώ, ενώ την τελευταία 5ετία έχει τριπλασιάσει τα μεγέθη της.

Εισήλθε στο Χ.Α. στις 6 Αυγούστου 2003 ως μια μικρή, περιφερειακή εταιρεία με μόνο εσωτερική διακίνηση των προϊόντων της, αντλώντας 6 εκατ. ευρώ, ενώ πλέον έχει αποκτήσει διεθνές status, συνεργάζεται με κορυφαίες αλυσίδες του εξωτερικού, ενώ εδώ και καιρό είναι μέλος του MidCap του Χ.Α. «Αν κάποιος σέβεται την κοινωνία και τους μετόχους μπορεί να κάνει πολλά. Αυτό σε σχέση με το πώς θα πρέπει α αξιοποιείται το χρηματιστήριο», επισήμανε ο CEO της Κρι Κρι.

Το 2018 ανακοίνωσε τα κορυφαία αποτελέσματα στην ιστορία της με κύκλο εργασιών στα 94 εκατ. ευρώ, έναντι 79,25 εκατ. το 2017 (+18,9%), ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους, ανήλθαν σε10,12 εκατ., έναντι 7,33 εκατ. το 2017 (+38%). Φέτος, όπως τόνισε ο κ. Τσινάβος η εταιρεία θα υπερκεράσει κατά πολύ το φράγμα των 100 εκατ. ευρώ, ξεπερνώντας μάλιστα και το μέσο ρυθμό ανάπτυξης της εταιρείας!

Να σημειωθεί πως στο 1ο εξάμηνο του 2019 ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε σε 57,40 εκατ. ευρώ έναντι 51 εκατ. το 2018 (+12,6%), ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους έφτασαν στα 7,64 εκατ. ευρώ.

Η πυρκαγιά και η έκρηξη των εξαγωγών

Η εταιρεία επλήγη από καταστροφική πυρκαγιά το 2014, όμως «από τον κίνδυνο ολικής καταστροφής καταφέραμε να φτιάξουμε μια μονάδα υψηλής τεχνολογίας που δεν υπάρχει άλληστην Ευρώπη», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Τσινάβος και συμπλήρωσε:

«Πολλές εταιρείες είδαν στις εξαγωγές μια ευκαιρία μέσα στην κρίση. Εμείς δεν το είδαμε ευκαιριακά αλλά ως στρατηγική κατεύθυνση. Το 2015 οι εξαγωγές ήταν το 18% του τζίρου μας, το 2016 ανήλθαν στο 24%, το '17 έφτασαν στο 33%, το 2018 στο 36% και φέτος θα φτάσουν στο 40%». Η εταιρεία εξάγει σε 30 χώρες, με τη μεγαλύτερη αγορά της να είναι οι χώρες της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης.

Το 2009 η εταιρεία είχε μερίδιο αγοράς στο επώνυμο γιαούρτι μόλις 5%, το 2018 έφτασε στο 15,2%, ενώ το 2019 θα πλησιάσει το 16%, καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση στην Ελλάδα. Παράλληλα, η εταιρεία έχει και το 80% του γιαουρτιού στα ιδιωτικής ετικέτας, άρα το συνολικό της μερίδιο στην αγορά φτάνει το 25%. Στο παγωτό η εταιρεία έχει τη 2η θέση σε επώνυμα προϊόντα με 15,5%, ενώ είναι πλέον η μοναδική ελληνική εταιρεία με παραγωγή στην Ελλάδα.

Η άμυνα στο Brexit

Αναφορικά με το Brexit, ο κ. Τσινάβος τόνισε πως «έχουμε κάνει ειδική μελέτη, έχουμε πάρει μέτρα όπως ΑΦΜ, εκτελωνιστές κ.λπ., όμως η εκτίμησή μας είναι πως είναι δύσκολο έως αδύνατον η Αγγλία να βάλει δασμούς, καθώς οι ανάγκες της είναι μεγάλες και έχει έλλειμμα (παρά τη μεγάλη παραγωγή της) σε γαλακτοκομικά.

Το λογικό σενάριο είναι μια ήπιας έξοδος, και όπως και να 'χει θα υπάρξει κάποια αύξηση του κόστους για εμάς, το οποίο το έχουμε υπολογίσει στο 2%. Αν αλλάξει πολύ η κατάσταση θα μπορούσαμε να σκεφτούμε την παραγωγή εντός της χώρας, αλλά κάτι τέτοιο δε διαφαίνεται αυτή τη στιγμή. Η Αγγλία είναι η πιο δυνατή αγορά για την Κρι Κρι, καθώς φέρνει 18-20% από το 40% των εξαγωγών της, ήτοι περίπου 20 εκατ. ευρώ.