Η επέλαση της Green Cola Hellas μέσα στην κρίση

Η επέλαση της Green Cola Hellas μέσα στην κρίση

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Ένα από τα κορυφαία success story κατά τη διάρκεια της κρίσης σε ό,τι αφορά την εγχώρια επιχειρηματικότητα είναι η εταιρεία Green Cola. Μέσα σε μια τετραετία, όχι μόνο έχει καθιερωθεί σε έναν κλάδο που είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικός και ελέγχεται από τις μεγάλες πολυεθνικές, αλλά έχει αποκτήσει σεβαστά μερίδια αγοράς, τέτοια που άλλοι όμιλοι χρειάστηκαν δεκαετίες για να «χτίσουν».

Πρόκειται για την ταχύτερα αναπτυσσόμενη εταιρεία του κλάδου των αναψυκτικών, έχοντας φτάσει να ελέγχει σ'' αυτά τα λίγα χρόνια το 5,5% της συνολικής αγοράς, ενώ στην κατηγορία των προϊόντων Cola έχει αποκτήσει μερίδιο 8,5%! Πορεία αν μη τι άλλο αξιοσημείωτη, την οποία αναγνωρίζουν οι πάντες και κυρίως οι ανταγωνιστές.

Μέσα σ'' αυτήν την τετραετία η Green Cola Hellas έχει προλάβει να επεκταθεί σ'' όλη την Ελλάδα, έχοντας δύο μονάδες εμφιάλωσης και ετοιμάζει την τρίτη, ενώ ήδη μέσω συνεργασιών εμφιαλώνει σε πέντε ακόμη χώρες του εξωτερικού!

Ασφαλώς, ένας από τους λόγους που η εταιρεία βρήκε ανοικτό δρόμο και ευρεία αποδοχή είναι και η σημαντική αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων. Λόγω της κρίσης, η προτίμηση για τα ελληνικά προϊόντα εκτοξεύτηκε, κάτι που έξυπνα και σωστά εκμεταλλεύθηκαν πολλές ελληνικές εταιρείες τροφίμων και ποτών.

Αναφερόμενος σ'' αυτό το φαινόμενο και στη «στροφή» του καταναλωτικού κοινού, ο επικεφαλής της Green Cola, κ. Περικλής Βενιέρης (ΦΩΤ.), σημειώνει στο Liberal ότι «υπήρξε μια σαφής στροφή των καταναλωτών, σε προϊόντα τα οποία έχουν υψηλή αξία για αυτούς, δηλαδή στα ποιοτικά προϊόντα και σε προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα, ως μια ελάχιστη, νομίζω, αναγνώριση και στήριξη στις ελληνικές επιχειρήσεις που συνεχίζουν τη λειτουργία τους στη χώρα μας».

Πάνω στο ίδιο ζήτημα, άλλο στέλεχος του χώρου, ιδιοκτήτης μεγάλης μονάδας εμφιάλωσης νερού και αναψυκτικών τονίζει ότι «προ κρίσης η ελληνικότητα ήταν ένα χαμένο στοιχείο. Είχαμε, ως χώρα και ως καταναλωτική κουλτούρα, την τάση να θεωρούμε τα ξένα προϊόντα, εκ προοιμίου, άκριτα και κατά σύστημα πιο ποιοτικά. Τα ελληνικά προϊόντα υποτιμούνταν σε βαθμό πλήρους απαξίωσης, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τις ελληνικές εταιρείες που προσπαθούσαν να μπουν σε αγορές που ελέγχονταν από ισχυρά ξένα brands».

Το μυστικό της επιτυχίας

Μετά από δοκιμές πολλών μηνών τόσο στο εργαστήριο της Ορεστιάδας, όσο και σε άλλα ερευνητικά κέντρα και συνεργασίες με ελληνικά πανεπιστήμια, η Green Cola βγήκε στην αγορά αρχές του 2013. Ήταν ένα καινοτόμο αναψυκτικό που «πάτησε» στη νέα... μόδα και στη νέα γενιά προϊόντων μακριά από ζάχαρη και κάθε άλλη... ενοχοποιημένη ουσία.

To βασικότερο στοιχείο είναι ότι πέτυχε καλή για το μέσο καταναλωτή γεύση, παρ'' ότι αντικαταστάθηκε εντελώς η ζάχαρη από το γλυκαντικό φυτό στέβια, ενώ δεν περιέχει καθόλου συντηρητικά (φωσφορικό οξύ κ.λπ.), αλλά φυσική καφεΐνη. Άλλωστε, το άνοιγμα στο εξωτερικό γίνεται κυρίως «πουλώντας» το γεγονός ότι δεν περιέχει συντηρητικά και ζάχαρη.

Εξηγώντας το μυστικό της επιτυχίας, ο κ. Βενιέρης στέκεται στον παράγοντα... διαφορετικότητα, τονίζοντας: «Μπήκαμε, σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία, σε μια αγορά που προσδιορίζεται από μια εταιρεία - παγκόσμιο κολοσσό. Στόχος μας εξ' αρχής δεν ήταν να κερδίσουμε ένα μικρό μερίδιο της αγοράς, αλλά να διευρύνουμε την αγορά, απευθυνόμενοι σε καταναλωτές που δεν προτιμούν τα αναψυκτικά, κυρίως λόγω των συστατικών τους. Νομίζω τα καταφέραμε, σε μεγάλο βαθμό, προτείνοντας στους καταναλωτές ένα νέο αναψυκτικό με φυσικά συστατικά, το οποίο διατηρεί όμως τη γεύση του. Εκεί βρίσκεται και το κλειδί της μέχρι σήμερα επιτυχίας μας».

Μέτοχοι και ισχυροί partners

Μπροστάρης και επικεφαλής της προσπάθειας είναι ο κ. Περικλής Βενιέρης, πρώην σημαίνων στέλεχος της Coca Cola Hellenic, συνεπικουρούμενος μετοχικά και διοικητικά από τον Στέφανο Οκταποδά (πρώην επικεφαλής της θυγατρικής της Cosmote στην Αλβανία) και τον Ευάγγελο Μαρτιγόπουλο (πρώην προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου ΟΤΕ - Cosmote).

Όμως, αντιπροσωπευτική της απόφασης να βγει από το... επαρχιακό προφίλ και να κάνει πρωταθλητισμό στον διεθνή στίβο είναι η εξαιρετικά καίρια προσθήκη προ λίγων μηνών του επί σειρά ετών επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος στην Ελλάδα και σημαίνων στελέχους της Delhaize στην ΝΑ Ευρώπη, κ. Κωνσταντίνου Μαχαίρα, o οποίος απέκτησε το 18% της εταιρείας.
Στέλεχος με τεράστια εμπειρία σ'' όλο το «πλέγμα» του λιανικού εμπορίου, που γνωρίζει τους «δρόμους» του ανταγωνισμού, τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς.

Συνάμα, καθοριστική για την εξέλιξή της ήταν η προ ενάμιση έτους είσοδος ενός νέου ισχυρού μετόχου, του κ. Γιάννη Χήτου (ΦΩΤ.) που απέκτησε έναντι 3 εκατ. ευρώ το 25% της Green Cola.

Πρόκειται για τον ιδιοκτήτη της εταιρείας Φυσικό Μεταλλικό Νερό ΖΑΓΟΡΙ, που έχει εξαιρετική πορεία και είναι μαζί με τη Βίκος οι εταιρείες που κοντράρονται για τη θέση leader της αγοράς νερού, ενώ είναι ο ίδιος που επαναλάνσαρε με εξαιρετική επιτυχία την ιστορική μπύρα Fix.

Ιστορικό

H Green Cola μπορεί υπό τη σύγχρονή της μορφή να ιδρύθηκε το 2011, όμως η... μαγιά της επιτυχίας της κρατάει από το γεγονός ότι ουσιαστικά είναι η μετεξέλιξη της Ένωσης Παρασκευαστών Αεριούχων Ποτών (Ε.Π.Α.Π.) στην Ορεστιάδα.
H Ε.Π.Α.Π. Α.Ε. ιδρύθηκε στην Ορεστιάδα το 1959 από μια ομάδα τοπικών παραγωγών, με αντικείμενο δραστηριότητας την εμφιάλωση αναψυκτικών. Το 2011, το σύνολο των μετοχών της πέρασε στην κυριότητα της Green Cola Hellas A.E., με βασικό μέτοχο τον κ. Περικλή Βενιέρη.

H Green Cola Hellas διατηρεί στην περιοχή της Ορεστιάδας ένα ιδιόκτητο εργοστάσιο στο οποίο απασχολούνται 55 εργαζόμενοι. Συνολικά, όπως τονίζει ο κ. Βενιέρης, «έχουμε πλέον ξεπεράσει τους 100 εργαζόμενους και συνεχίζουμε την ανάπτυξή μας, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αριθμητική ενίσχυση του προσωπικού μας».

Λόγω της μεγάλης αύξησης των παραγγελιών, από το 2014 η εταιρεία σύναψε σύμβαση συνεργασίας με την ΕΑΣ Αργολίδος για την εμφιάλωση μέρους της παραγωγής, ενώ αναζητά συνεργασία με μονάδα εμφιάλωσης στην Αττική.

Όπως τονίζει ο κ. Βενιέρης, «σε λίγους μήνες θα είμαστε σε θέση να ξεκινήσουμε την εμφιάλωση και στην Αθήνα. Θα συνεχίσουμε στο ακέραιο την παραγωγή στην Ορεστιάδα, στο βασικό μας εργοστάσιο, καθώς και στην Αργολίδα. Η νέα παραγωγική μονάδα θα μας δώσει τη δυνατότητα να ανταποκριθούμε στη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση των προϊόντων μας».

Η εταιρεία διαθέτει τα δικά της σήματα –GREEN COLA, BLE, GR8, MIX & MATCH–, ενώ εμφιαλώνει και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας για λογαριασμό μεγάλων retailers.

Εκτός από την Green Cola, που είναι το προϊόν - ναυαρχίδα, η εταιρεία δημιουργεί και εμπορεύεται σειρά αναψυκτικών ΜΠΛΕ: πορτοκαλάδα, λεμονάδα, γκαζόζα και βυσσινάδα, όλα βασισμένα σε παραδοσιακές ελληνικές γεύσεις και με την προσθήκη στέβια, κατάλληλα για όσους αποφεύγουν τη ζάχαρη. Σήμερα παράγει 10 προϊόντα σε περίπου 35 κωδικούς.

Ανάμεσα στις πιο... μακροχρόνιες επιχειρηματικές σκέψεις είναι η δημιουργία δικών της πορτοκαλεώνων, καθώς και εκτάσεων με λεμονιές –ίσως μέσω και προγραμμάτων συμβολαιακής γεωργίας– κυρίως για την παρασκευή χυμών. «Στόχος μας είναι να διατηρούμε το υψηλό επίπεδο πρώτης ύλης για τα προϊόντα. Οτιδήποτε κινείται προς αυτήν την κατεύθυνση θα μας βρίσκει θετικούς και ανήσυχους. Είναι μια σκέψη, την οποία μελετάμε ενεργά», υποστηρίζει ο κ. Βενιέρης.

Η επέκταση στο εξωτερικό - Παραγωγή σε πέντε χώρες

Πλέον η Green Cola, πλην της Ελλάδας, παράγεται σε Κύπρο, Σερβία, Γερμανία και από τις αρχές Οκτωβρίου στη Ρουμανία, ενώ σύντομα θα αρχίσει η παραγωγή της σε δύο εργοστάσια της Σαουδικής Αραβίας.

Μέσα σε μια 4ετία, η Green Cola έχει βάλει «πόδι» σε αρκετές χώρες του εξωτερικού, έχοντας συνάψει σημαντικές συμφωνίες με τοπικούς εμφιαλωτές. Η ελληνική εταιρεία δεν σκοπεύει (φυσικά) να... χτίσει εργοστάσια στην Ευρώπη, αλλά να κάνει χρήση των έτοιμων, υπαρχόντων, μέσω συνεργασιών και κοινοπρακτικών σχημάτων με άλλες εταιρείες εμφιάλωσης ανά τις χώρες που «χτυπάει».

Η Ε.Π.Α.Π. Α.Ε. κατέχει τα αποκλειστικά δικαιώματα παραγωγής και χρήσης των προϊόντων Green Cola για την Ελλάδα και 12 ακόμη αγορές του εξωτερικού. Στόχος είναι μέσα στην επόμενη διετία να υπάρξουν αντίστοιχες συμφωνίες σε εφτά ακόμη χώρες, με εστιασμό κυρίως στην Κεντρική Ευρώπη. Πάντως, οι ιθύνοντες της ελληνικής εταιρείας έχουν μεριμνήσει ώστε να κατοχυρώσουν την επωνυμία του προϊόντος σε περίπου 140 χώρες, δείχνοντας ότι οι στόχοι ανάπτυξης, δεν έχουν... ταβάνι.

Μεγέθη

Η αγορά των αναψυκτικών έχει πληγεί σημαντικά από την κρίση τα τελευταία χρόνια, ενώ (και) το πρώτο εξάμηνο του 2016 καταγράφηκε υποχώρηση περί το 8 - 10% περίπου. Στην εν λόγω αγορά, οι ελληνικές εταιρείες ελέγχουν περίπου μόλις το 15% συνολικά. Βεβαίως, παρ'' ότι η αγορά συρρικνώνεται λόγω μείωσης της κατανάλωσης, υπάρχει μια μετατόπιση –όπως προαναφέρθηκε– προς ελληνικά προϊόντα ή προϊόντα που «πουλάνε» τη στροφή στη... γνησιότητα.

Μέσα σ'' αυτές τις συνθήκες, η Green Cola αυξάνει την παρουσία και τη διείσδυσή της, καθώς από τα 9 εκατ. πωλήσεις το 2014, ανέβηκε στα 13,8 εκατ. ευρώ το 2015, ενώ για την τρέχουσα χρήση η εκτίμηση είναι για 18 εκατ. τζίρο.

Διατηρεί δηλαδή διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης. Οι εξαγωγές της, πάντως, σε πραγματικά μεγέθη εξακολουθούν να είναι σχετικά μικρές, αντιπροσωπεύοντας μόλις το 8% έως 10% των συνολικών πωλήσεων, ήτοι περίπου 1,5 εκατ. ευρώ. Ο στόχος σε βάθος πενταετίας κάνει λόγο για 80 εκατ. πωλήσεις το χρόνο.

Η πρόσφατη σοβαρή βράβευση

Σημαντική διάκριση έλαβε πρόσφατα η Green Cola όπου ξεχώρισε σε έναν διαγωνισμό – θεσμό – για την επιχειρηματικότητα στην Ευρώπη, ως National Champion. Τα European Business Awards sponsored by RSM είναι γνωστά ως τα πιο σημαντικά βραβεία επιχειρηματικότητας στην Ευρώπη, έχοντας ως στόχο την προώθηση και ανάπτυξη των επιχειρήσεων, επιβραβεύοντας την επιχειρηματική αριστεία και αναδεικνύοντας καλές πρακτικές.

Φέτος, περισσότερες από 33.000 επιχειρήσεις από 34 χώρες της Ευρώπης έλαβαν μέρος στη διαγωνιστική διαδικασία και μόνο 636 από αυτές αναδείχθηκαν National Champions περνώντας στη 2η φάση του διαγωνισμού.

Η Green Cola Hellas πληρώντας τα κριτήρια επιχειρηματικών αξιών της καινοτομίας, της ηθικής και της προόδου, επιλέχθηκε από την ανεξάρτητη κριτική επιτροπή των European Business Awards, περνώντας πλέον στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, εκεί όπου μαζί με άλλες 37 ελληνικές εταιρείες που κατάφεραν να αναδειχθούν National Champions, θα εκπροσωπήσουν την Ελλάδα και στις 10 κατηγορίες αντίστοιχα.