Γιατί βυθίστηκε η μετοχή του αερομεταφορέα SAS

Γιατί βυθίστηκε η μετοχή του αερομεταφορέα SAS

Η κυβέρνηση της Σουηδίας δεν πρόκειται να προβεί σε νέα κεφαλαιακή ένεση στο ζημιογόνο αερομεταφορέα SAS, απόφαση που βύθισε τη μετοχή 14% σε νέο ιστορικό χαμηλό στο χρηματιστήριο της Στοκχόλμης, καθώς ανατρέπει τις προσπάθειες αναδιάρθρωσης των Σκανδιναβικών Αερογραμμών. Με βάση το σχέδιο αναδιάρθρωσης της SAS που είχε ανακοινωθεί τον Φεβρουάριο, ο αερομεταφορέας σχεδίαζε να αντλήσει 9,5 δισ. σουηδικές κορώνες, γύρω στα 968 εκατ. δολάρια, σε μετρητά και να μετατρέψει 20 δισ. κορώνες χρέους σε μετοχές. 

Είχε προειδοποιήσει ότι διαφορετικά θα βρεθεί αντιμέτωπος με σοβαρά προβλήματα ρευστότητας. Όμως, παρά την προειδοποίηση, δεν υπήρξε δέσμευση από τους μετόχους της SAS ότι θα στηρίξουν το σχέδιο, ούτε από τους δύο μεγαλομετόχους. Δηλαδή, τις κυβερνήσεις της Σουηδίας και της Δανίας που διακρατούν ποσοστό 21,8% έκαστη στις Σκανδιναβικές Αερογραμμές.

Η κυβέρνηση της Σουηδίας ήταν ξεκάθαρη δια στόματος του υπουργού Βιομηχανίας σε συνέντευξη τύπου ότι δεν θα προβεί σε κεφαλαιακή ένεση στην SAS στο μέλλον. Ωστόσο, θα προτείνει στη Βουλή να επιτραπεί στην SAS να μετατρέψει το χρέος που οφείλει στο κράτος σε μετοχικό κεφάλαιο. Σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα η Σουηδία θέλει να αποχωρήσει ως μέτοχος ολοκληρωτικά, θέση που διατηρεί εδώ και χρόνια.

Η αντίδραση της εταιρείας ήταν ότι η απόφαση της κυβέρνησης να στηρίξει το σχέδιο μετατροπής του χρέους αποτελεί σημαντικό βήμα για την επιτυχία του σχεδίου αναδιάρθρωσης.

Η Σουηδία τις τελευταίες δεκαετίες διοχέτευσε 8,2 δισ. κορώνες, 834 εκατ. δολάρια, για τη στήριξη της εταιρείας. Η κρατική βοήθεια περιλαμβάνει και δάνεια για να συνεχίσει να λειτουργεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.

Όμως, οι Σκανδιναβικές Αερογραμμές αντιμετώπιζαν προβλήματα και πριν από την εμφάνιση της πανδημίας λόγω του αυξανόμενου ανταγωνισμού από αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair και η Norwegian Air και επεδίωξε νέες συλλογικές συμβάσεις με τα συνδικάτα σε μια προσπάθεια να μειώσει τα λειτουργικά κόστη.

Η στάση της σουηδικής κυβέρνησης θα πιέσει τους πιστωτές της SAS, όπως και το προσωπικό της, να καταλήξουν σε νέες συμφωνίες, εκτιμούν οι αναλυτές του κλάδου που προτείνουν πωλήσεις στη μετοχή που έχει απώλειες 67% μέχρι στιγμής φέτος. Στην περίπτωση που αποτύχει στην προσπάθεια άντλησης νέων κεφαλαίων, αν η Σουηδία και η Δανία δεν επενδύσουν πρόσθετα χρήματα, η SAS πιθανότατα θα οδηγηθεί στον «τάφο» της.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της SAS ,Anko van der Werff, για να προσελκύσει νέους επενδυτές ο αερομεταφορέας πρέπει να μειώσει το κόστος των μισθωμένων αεροσκαφών που δεν πετούν μετά το κλείσιμο του εναέριου χώρου της Ρωσίας και τη βραδεία ανάκαμψη της ασιατικής αγοράς.

Η SAS δεν είναι η μόνη που μάχεται να σταθεί στα πόδια της μετά την πανδημία. Ένας άλλος αερομεταφορέας που αποζητά τη στήριξη των μετόχων είναι η Air France-KLM που τον Μάιο ξεκίνησε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με την έκδοση νέων μετοχών με δικαίωμα προτίμησης με σκοπό να αντλήσει 2,3 δισ. ευρώ.

Το τρίμηνο Φεβρουαρίου-Απριλίου οι Σκανδιναβικές Αερογραμμές μείωσαν τις ζημιές προ φόρων στα 1,56 δισ. κορώνες, από 2,33 δις την ίδια περίοδο πέρυσι. Το καλοκαιρινό πρόγραμμα πτήσεων συρρικνώθηκε κατά 4.000 πτήσεις. Το 2020 οι δύο κυβερνήσεις παρείχαν δάνειο 3 δισ. κορωνών για τη διάσωση της εταιρείας.

Ρόλο-κλειδί για την επιτυχή αναδιάρθρωση της εταιρείας θα είναι η συμπίεση του κόστους των αεροσκαφών που έχουν μισθωθεί για τους προορισμούς στην Ασία που λόγω των περιορισμών βρίσκονται καθηλωμένα. Η SAS δεν μπορεί να συνεχίσει να εξυπηρετεί τις συμβάσεις leasing χωρίς να εισπράττει έσοδα και βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους εκμισθωτές των αεροσκαφών.