Έργα 1,5 δισ. ευρώ διεκδικούν μέχρι τέλος του έτους οι μεγάλοι των κατασκευών

Έργα 1,5 δισ. ευρώ διεκδικούν μέχρι τέλος του έτους οι μεγάλοι των κατασκευών

Στις επάλξεις βρίσκονται εν μέσω εορτών οι Big 5 των κατασκευών καθώς λίγο πριν την εκπνοή του 2021 θα κατατεθούν προσφορές για εμβληματικά έργα προϋπολογισμού άνω του 1,5 δις. ευρώ στα οποία βρίσκεται ο Fly Over στη Θεσσαλονίκη αλλά και η πρώτη φάση του Ελληνικού αλλά και 3 οδικά ΣΔΙΤ ύψους 1 δισ. ευρώ.

Η κούρσα ξεκινά με τις προσφορές για την πρώτη φάση των υποδομών στο Ελληνικό, ύψους 250-300 εκατ. ευρώ για την οποία οι ισχυροί εγχώριοι όμιλοι προετοιμάζονται εδώ και καιρό.

Για τους, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Intrakat, Μυτιληναίου και ομίλων, ΑΚΤΩΡ (όμιλος Ελλάκτωρ) οι υποδομές της α' φάσης των έργων αποτελούν πρόκριμα καθώς περιλαμβάνουν την υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος, έργα στο Μητροπολιτικό Πάρκο αξίας περίπου 60 εκατ., οδικά δίκτυα και δίκτυα υποδομών, εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων, έργα στην παράκτια ζώνη.

Στις προσφορές που αναμένεται να κατατεθούν 1,5 δισ. ευρώ δεν υπολογίζονται μικρότερου μεγέθους διαγωνισμοί όπως ο λιμένας Μαρμαρά στη Χαλκιδική, έργα ιδιωτών, κάποιοι διαγωνισμοί της ΔΕΔΑ ή της ΔΕΗ ύψους 80 εκατ. ευρώ κ.ά.  

Οι κατασκευαστές θα διασταυρώσουν μετά το Ελληνικό τα ξίφη τους για οδικά ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ καθώς στις 30 Δεκεμβρίου αναμένεται να ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολής προσφορών για δύο από τα μεγάλα εμβληματικά οδικά έργα που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με μοντέλο Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, συνολικού ύψους άνω των 680 εκατ. ευρώ.

Πρόκειται για το έργο Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη, συνολικού μήκους περίπου 50 χιλιομέτρων και εκτιμώμενου κόστους σχεδόν 312 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) αλλά και για το μεγάλο οδικό έργο - ΣΔΙΤ κατασκευής του νέου υπέργειου τμήματος στην ανατολική πλευρά της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (γνωστό και ως «Fly Over»), ύψους 370 εκατ. ευρώ. 

Λίγες ημέρες αργότερα, στις 23 Δεκεμβρίου, αναμένεται να κατατεθούν και οι προσφορές για το ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ που αφορά στο κομμάτι Χερσόνησος-Νεάπολη, ύψους 360 εκατ. ευρώ.

Το Έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία και Συντήρηση του Οδικού Άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, Τμήμα Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη, με Σ.Δ.Ι.Τ.». διεκδικούν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Intrakat, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, «Ένωση Προσώπων Μυτιληναίος - Intertoll Europe ZRt».

Στη β' φάση του διαγωνισμού για το «Fly Over» είχαν περάσει όλοι οι Υποψήφιοι που κατέθεσαν Φάκελο Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος κατά την α' φάση, δηλαδή οι ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Intrakat και Ένωση Προσώπων «Μυτιληναίος Α.Ε. - Intertoll Europe ZRt.

Οι διεκδικητές του οδικού ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ είναι οι: «Ένωση Προσώπων Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη», στην οποία συμμετέχει η ΑΒΑΞ με το γνωστό fund Marguerite, «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ», «ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις», «Ένωση Προσώπων Μυτιληναίος Α.Ε. – Intertoll Europe ZRt».

Οι εν εξελίξει διαγωνισμοί αποτελούν την εναρκτήρια διαδικασία πρακτικά για τα μεγάλα έργα που έρχονται με τη νέα χρονιά σε κάθε φύσεως υποδομές (οδικά, σιδηρόδρομο, φράγματα, λιμενικά, κτιριακά, απορρίμματα, ακίνητα κ.α.) και με διάφορα χρηματοδοτικά μοντέλα (Ταμείο Ανάκαμψης, ΣΔΙΤ, ΠΔΕ, ΕΣΠΑ κ.α.), συν τις σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις (ΤΑΙΠΕΔ, π.χ. Αττική Οδός κ.α.) και τις ιδιωτικές επενδύσεις όπως το Ελληνικό.

Ωστόσο, τα μεγάλα τόσο σε προϋπολογισμό όσο και έκταση έργα που έρχονται αναμένεται ότι θα αλλάξουν και τη «γεωγραφία» του κατασκευαστικού κλάδου που βρίσκεται ήδη σε οργασμό με νέες συμμαχίες, νέα κεφάλαια αλλά και προσέλκυση ενδιαφέροντος και από διεθνείς παίκτες.