Aξίζει πράγματι  η Apple τρία τρισ. δολάρια;

Aξίζει πράγματι η Apple τρία τρισ. δολάρια;

Αξίζει η Apple πραγματικά 3 τρισ. δολάρια μόλις 16 μήνες μετά την εκτόξευση της κεφαλαιοποίησης της στα 2 τρισ. δολάρια; H απάντηση στο ερώτημα αυτό εξαρτάται από το πως βλέπει κανείς την ικανότητα της κατασκευάστριας των κινητών iPhone να διατηρήσει τους ρυθμούς ανάπτυξης που πέτυχε τα τελευταία 15 χρόνια.

Στην τελευταία της οικονομική χρήση που έκλεισε τον Σεπτέμβριο του 2021 η Apple κατάφερε αύξηση 33% στα έσοδα των πωλήσεων στα $365 δις χάρη στη δυνατή ζήτηση για αναβαθμίσεις των iPhone σε 5G. Η επίδοση αυτή ακολούθησε μια χρονιά μονοψήφιας αύξησης των πωλήσεων μετά από πτώση τους το 2019.

Το βασικό επιχείρημα των «ταύρων» της Apple είναι ότι έχει δημιουργήσει εν οικοσύστημα ενός δισεκατομμυρίου πελατών iPhone οι οποίοι ξοδεύουν χρήματα για υπηρεσίες που παρέχει και ;oτι είναι καλά τοποθετημένη για να φέρει στην αγορά τα νέα προϊόντα που σχεδιάζει, όπως την επαυξημένη πραγματικότητα και τα αυτοδηγούμενα αυτοκίνητα.

Το βαθύ discount που εμφάνιζε κάποτε η μετοχή της Apple λόγω της εξάρτησης της στα κινητά iPhone για την αύξηση των πωλήσεων έχει εξαφανιστεί καθώς η εταιρεία απέδειξε ότι τα κινητά της βρίσκονται στο κέντρο ενός οικοσυστήματος που διευρύνεται, προσθέτοντας νέες συσκευές όπως το Apple Watch και τα Apple Air Tags αλλά και νέες συνδρομητικές υπηρεσίες όπως το Apple TV και μαθήματα γυμναστικής.

Οι οπαδοί της πιστεύουν ότι η Apple ήταν και παραμένει μια απίστευτη ιστορία ανάπτυξης που βασίζεται σε πολύ δημοφιλή προϊόντα και ένα συνεχώς διευρυνόμενο χαρτοφυλάκιο υπηρεσιών. Θεωρούν ότι παρά την αύξηση της αξίας της σε επίπεδα ρεκόρ, η μετοχή της δεν προσφέρεται για πωλήσεις στα τρέχοντα επίπεδα αποτίμησης για τους επενδυτές με μακροπρόθεσμο ορίζοντα.

Η μετοχή της Apple έχει πολλαπλασιαστή κερδών (Ρ/Ε) γύρω στις 30 φορές τα προβλεπόμενα κέρδη του επόμενου δωδεκαμήνου, ελαφρώς χαμηλότερο από πέρυσι που το Ρ/Ε της έφτασε το 32. Η Apple έχει αποδειχτεί μετοχή ασφαλείας στην πανδημία και πολλοί επενδυτές αναμένουν δυνατές πωλήσεις την περίοδο των Χριστουγέννων. Η μετοχή της δείχνει να έχει εμβολιαστεί έναντι οτιδήποτε μπορεί να της ρίξει η μετάλλαξη Όμικρον και μερίδα των αναλυτών βλέπει περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης της τα επόμενα χρόνια με νέα προϊόντα όπως το Apple Car.

«Πιστεύουμε ότι οι προοπτικές του Apple Car δείχνουν ένα ξεκάθαρο δρόμο προς τον διπλασιασμό των πωλήσεων και της κεφαλαιοποίησης. Παίζουν καταλυτικό ρόλο στο επενδυτικό αφήγημα για διατήρηση της ελκυστικότητας της πλατφόρμας που έχει ένα δισεκατομμύριο πιστούς καταναλωτές», εκτιμά σε έκθεση της η Morgan Stanley.

Οι «αρκούδες» όμως εκτιμούν ότι η Apple έχει πιάσει ταβάνι όσον αφορά στο πόσο μπορεί να αυξήσει την πελατειακή της βάση και στα πόσα χρήματα μπορεί να ρουφήξει από τον κάθε πελάτη της, ενώ δεν υπάρχουν εγγυήσεις ότι τα μελλοντικά της προϊόντα θα είναι τόσο προσοδοφόρα όσο τα iPhone.

Σε έκθεση του ο χρηματιστηριακός οίκος Bernstein προειδοποιεί ότι οι προοπτικές της Apple στην επαυξημένη και την εικονική πραγματικότητα είναι λαμπρές αλλά θα αντιπροσωπεύουν μόλις το 4% των πωλήσεων μέχρι το 2030 ενώ η συνολική αγορά για τις νέες αυτές συσκευές δεν θα προσεγγίσει το $1 δις πριν από το 2040.

Δεν βλέπει καταλύτες για υψηλότερο Ρ/Ε στην μετοχή της Apple δεδομένης της πρόβλεψης για επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των πωλήσεων την επόμενη χρονιά. Μια άλλη ανησυχία έχει να κάνει με τη δυνατότητα της Apple να κλειδώσει τα ίδια περιθώρια κέρδους για τις συνδρομητικές υπηρεσίες που θα βασίζονται στο νέο hardware που σχεδιάζει.

Αναμφίβολα, ένας από τους κύριους λόγους που φούσκωσαν την αποτίμηση της ήταν ο στόχος της το 2018 να ξεφορτωθεί γύρω στα $100 δις μετρητών από τον ισολογισμό της. Ο στόχος αυτός δεν ήταν εύκολος καθώς η Apple συνέχισε να κερδίζει χρήματα. Στη χρήση 2021 παρήγαγε $104 δις μετρητών και επέστρεψε $106 δις στους μετόχους της. Ωστόσο, τα καθαρά μετρητά παρέμειναν στα $66 δις στο τέλος της χρήσης.

Με τις πιθανότητες μεγάλων εξαγορών να αποκλείονται λόγω του κανονιστικού πλαισίου των αρχών ανταγωνισμού, η Apple δεν έχει άλλες επιλογές από το να επιστρέψει μετρητά στους μετόχους της. Το γεγονός είναι ότι κάθε χρόνο συγκεντρώνει μετρητά $100 δις και είναι δύσκολο να ποντάρει κανείς ενάντια σε μια εταιρεία που παράγει τέτοιο cash flow.