Αεροπορικές εταιρείες: Μάχη …θέση με θέση για να ξανακερδίσουν τους επιβάτες

Αεροπορικές εταιρείες: Μάχη …θέση με θέση για να ξανακερδίσουν τους επιβάτες

Αντίδοτα στον κορονοϊό, που απειλεί ανοιχτά την αεροπορική βιομηχανία με τον πιο δύσκολο χειμώνα της ιστορίας της αναζητούν εταιρείες του κλάδου. Αποφασισμένες να δώσουν …θέση με θέση τη μάχη της επιβίωσης, προσαρμόζονται στην αλλαγή των ταξιδιωτικών συνηθειών και επιστρατεύουν «όπλα» όπως οι εστιασμένες προσφορές και η ευελιξία, προσπαθώντας παράλληλα να καταγράψουν στην συνείδηση του κοινού, ότι το αεροσκάφος παραμένει το πλέον ασφαλές μέσο μαζικής μεταφοράς.

Για τον κλάδο, που πλήττεται όσο κανένα άλλος από την πανδημία, το καλοκαίρι δεν εξελίχθηκε όπως αναμένονταν και η προοπτική μια επαναφοράς στο 60-75% της δραστηριότητας στο τρίτο τρίμηνο δεν επαληθεύεται. Πρόκειται για μια κρίσιμη παράμετρο για τις αεροπορικές καθώς στο διάστημα αυτό οι περισσότερες «γράφουν» το 40% των κερδών τους εκμεταλλευόμενες την περίοδο των διακοπών στην οποία η αύξηση των ταξιδιών τους δίνει την ευκαιρία να γεμίσουν τα αεροπλάνα και να αποπληρώσουν τους μισθούς και τα καύσιμα.

Την περίσταση καθιστά ακόμη πιο περίπλοκη η ανακοίνωση των μερικών lockdown από χώρες όπως η Γερμανία και η Γαλλία η οποία καθιστά τις προοπτικές για την αγορά ταξιδιών εξαιρετικά αβέβαιες.

Ωστόσο οι αεροπορικές εταιρείες, εξακολουθούν να δίνουν τη μάχη για να κερδίσουν τον επιβάτη. Και πέρα από τα ενισχυμένα μέτρα προστασίας που έχουν λάβει για τους επιβάτες, προχωρούν σε συνεχείς και ελκυστικές προσφορές.

Το νέο περιβάλλον, έχει δύο παραμέτρους:

Πρώτον, οι αεροπορικές εστιάζουν στην ενίσχυση της ευελιξίας τους προκειμένου να είναι σε θέση να προσαρμόζονται συνεχώς και αποτελεσματικά στις απρόβλεπτες συνθήκες που δημιουργεί η πανδημία. Δεύτερον, προσπαθούν να ανταποκριθούν στις πραγματικές ανάγκες του επιβάτη της εποχής του κορονοϊού, ο οποίος έχει αναγκαστεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζει και προγραμματίζει το ταξίδι του.

Εάν στο πρόσφατο παρελθόν οι επιβάτες προγραμμάτιζαν το επόμενο ταξίδι τους 2 ή και 3 μήνες νωρίτερα (κάποιοι βόρειο ευρωπαίοι ακόμη και νωρίτερα) πλέον αυτό γίνεται 2 ή και 1 εβδομάδα πριν την τελική ημερομηνία ταξιδιού. Ταυτόχρονα, εάν προτιμούσαν ναύλους που ήταν απλά φθηνότεροι, τώρα επιλέγουν κατηγορίες ναύλων που προσφέρουν σε κάθε περίπτωση τη δυνατότητα αλλαγών. Και αυτό, καθώς η πιθανότητα μιας ξαφνικής αλλαγής στην ημερομηνία του ταξιδιού είναι κάτι περισσότερο από πιθανή.

Οι κινήσεις της Aegean

Αυτό έχει οδηγήσει τις αεροπορικές να προσαρμόσουν και την εμπορική πολιτική τους με εργαλεία αρκετά επιθετικού marketing σε ότι αφορά τις τιμές. Πρόκειται για μία πρακτική στην οποία επιδίδονται αδιακρίτως πλέον όλες οι εταιρείες, είτε οι low cost είτε οι legacy carriers. Μεταξύ αυτών και η Aegean, η οποία την τελευταία περίοδο πραγματοποιεί ένα δυναμικό πρόγραμμα προσφορών και προωθητικών ενεργειών για να τονώσει τη ζήτηση και να αποκαταστήσει τον χρονικό ορίζοντα προγραμματισμού των επιβατών, ο οποίος εξακολουθεί να παραμένει βραχυχρόνιος.

Ο ελληνικός αερομεταφορέας, την προηγούμενη εβδομάδα εγκαινίασε τα Tuesday Deals. Μία πλατφόρμα εβδομαδιαίων προσφορών που στόχο έχει να προσφέρει στον επιβάτη ευκαιρίες και αφορμές για να ξαναταξιδέψει άμεσα ή και τους επόμενους μήνες. Η «λογική» στην πρωτοβουλία της Aegean προβλέπει ότι κάθε Τρίτη, θα ανακοινώνει μια νέα προσφορά, δίνοντας την ευκαιρία στο επιβατικό κοινό για μια ολόκληρη εβδομάδα να προχωρήσει στην αγορά ενός εισιτηρίου για ταξίδι που είτε θέλει να πραγματοποιήσει άμεσα είτε και για μελλοντική ημερομηνία. Κάθε Δευτέρα οι συγκεκριμένες προσφορές θα ολοκληρώνονται δίνοντας τη σειρά τους στις ευκαιρίες της επόμενης εβδομάδας.

Αυτό είναι ένα παράδειγμα του πως μια εταιρεία προσαρμόζεται στη νέα ταξιδιωτική συνθήκη που έχει διαμορφωθεί και φροντίζει να δημιουργεί συνεχώς ευκαιρίες αλλά κυρίως να δίνει πολλαπλές διαφορετικές επιλογές στο ταξιδιωτικό κοινό.

Σύμφωνα με έρευνα της ForwardKeys, οι εμπορικές πολιτικές πολλών εταιρειών προσανατολίζονται πλέον σε προσφορές για εξαιρετικά χαμηλούς ναύλους για συγκεκριμένους προορισμούς και με συγκεκριμένη χρονική διάρκεια.

Στην Αμερική, πρόσφατη μελέτη της Cirium, που βασίστηκε σε δημοσιευμένα στοιχεία του αμερικανικού Υπουργείου Μεταφορών, έδειξε ότι τα εισιτήρια στις πτήσεις εσωτερικού κατά το δεύτερο τρίμηνο κατέγραψαν πτώση κατά περίπου 26% λόγω της πανδημίας. Πτώση ρεκόρ, εάν συνεκτιμηθεί, πως (σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία) η μεγαλύτερη αντίστοιχη πτώση, μέχρι τώρα, που καταγράφηκε στα τέλη του 2001, μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου, ήταν της τάξης του 14%.

Στην Ευρώπη πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν προσαρμόσει τις πτήσεις τους ανάλογα με τους προορισμούς προς τους οποίους οι επιβάτες νιώθουν τη μεγαλύτερη ασφάλεια. Καθώς οι πιο πολλοί επιβάτες που ταξιδεύουν αυτό το διάστημα προέρχονται από τις αγορές της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Αγγλίας και της Ολλανδίας, οι ναύλοι από αυτές τις χώρες προς αγορές για τις οποίες υπάρχει ακόμα ζήτηση και εμπιστοσύνη, όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία αλλά και η Ελλάδα, έχουν μειωθεί κατά σχεδόν 20%.

Από την πλευρά τους, οι low cost εταιρείες όπως η Ryanair έχουν επιδοθεί σε ακόμα πιο επιθετικές εμπορικές πρακτικές, όπως φθηνά εισιτήρια σε προορισμούς που έχουν αυξημένη ζήτηση (όπως για παράδειγμα τα Κανάρια Νησιά), ή μέσα από προσφορές που προσφέρονται σε επιβάτες για ένα εξαιρετικά μικρό χρονικό διάστημα, τα λεγόμενα flash deals. Ενδεικτικά, η εταιρεία προχώρησε πρόσφατα σε προσφορά μέσω της οποίας οι επιβάτες που έκλειναν ένα εισιτήριο έπαιρναν άλλο ένα δώρο αλλά και σε προσφορές που ανακοινώνονται και λήγουν μόλις το ίδιο 24ωρο.