7ος χρόνος, ημέρα 2058η
Κυριακή, 20 Ιουνίου 2021

Θ. Ντόκος: Το 30% της επένδυσης για τις φρεγάτες πρέπει να μείνει στην χώρα

Θ. Ντόκος: Το 30% της επένδυσης για τις φρεγάτες πρέπει να μείνει στην χώρα

Από τα 5 δις ευρώ που είναι η συνολική αξία του προγράμματος για τις φρεγάτες, πρέπει να μείνει το 1.5 δις ευρώ και αυτό θα δώσει μία μεγάλη ανάσα στη χώρα και ώθηση στην αμυντική βιομηχανία, τόνισε ο σύμβουλος εθνικής ασφάλειας του Έλληνα Πρωθυπουργού, κ. Θάνος Ντόκος, μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.

Ο σύμβουλος εθνικής ασφάλειας είπε ότι είναι μεγάλη αποτυχία για τη χώρα ότι δεν έχει σήμερα βιώσιμα ναυπηγεία.   Ωστόσο είπε ότι είναι αισιόδοξος ότι η χώρα θα εκμεταλλευτεί αυτό το «παράθυρο ευκαιρίας» που της ανοίγεται για εξέλιξη.

«Από γεωπολιτική διάσταση πρέπει να είμαστε ρεαλιστές, δεν πρέπει να περιμένουμε ότι θα έρθει κάποιος από το εξωτερικό για να «βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά» για λογαριασμό μας.  Υπάρχουν ευκαιρίες, τίποτα δεν θα μας έρθει ωστόσο δωρεάν, θα πρέπει να ξέρουμε τι θέλουμε να διεκδικήσουμε και να αποκτήσουμε», συμπλήρωσε.

Μπορούμε να αντιστρέψουμε την τάση διαρροής εγκεφάλων από τη χώρα μας, είναι μια ευκαιρία τόσο για την κρατική αμυντική βιομηχανία όσο και για τον ιδιωτικό τομέα να «τραβήξει» τέτοια μυαλά, υποστήριξε ο κ. Ντόκος.«Ο Νόμος Βενιζέλου μπορεί να λειτούργησε αποτρεπτικά στο να γίνουν κάποια πράγματα, αλλά τα προβλήματα διορθώθηκαν και πλέον δεν αποτελεί πρόβλημα ή δικαιολογία».

«Το 30% της επένδυσης στο πρόγραμμα των φρεγατών πρέπει να μείνει στην χώρα μας.  Πρόκειται για ένα μεγάλο ποσό.  Από τα 5 δις ευρώ που είναι η συνολική αξία του προγράμματος, να μείνει το 1.5 δις ευρώ.  Αυτό θα δώσει μία μεγάλη ανάσα στη χώρα και ώθηση στην αμυντική βιομηχανία», τόνισε και δήλωσε αισιόδοξος ότι η χώρα έχει τη δυνατότητα να απορροφήσει αυτά τα κονδύλια.

Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης είπε ότι το εξοπλιστικό πρόγραμμα της χώρας είναι σε εξέλιξη. Παραδέχτηκε ότι η Ελλάδα, στα 10 χρόνια της οικονομικής κρίσης, έμεινε πίσω και η Τουρκία την ξεπέρασε, αλλά και ότι διαταράχθηκαν οι ισορροπίες.  «Για αυτό είναι πολύ σημαντικό τώρα η χώρα μας να αυξήσει την αμυντική της ισχύ», τόνισε.

Η χώρα μας έχει κάνει σειρά διεθνών επαφών και υπάρχει ενδιαφέρον από στρατηγικούς επενδυτές να επενδύσουν στην αμυντική βιομηχανία της χώρας.  «Είναι στρατηγικοί επενδυτές από χώρες που εμπιστευόμαστε, όπως η Lockheed Martin από τις ΗΠΑ ή εταιρίες από το Ισραήλ, χώρα με την οποία μας συνδέουν κοινές αξίες», συμπλήρωσε.

Το «πλέγμα» της αμυντικής βιομηχανίας της χώρας είναι πολύπλοκο και σε αυτό θα μπορούσαν να υπάρξουν συνέργειες του δημόσιου τομέα με ιδιωτικές εταιρίες.  Η ελληνική γεωπολιτική έχει εξελιχθεί πάρα πολύ ενώ η Τουρκία έχει αποκοπεί από όλους στην περιοχή.  «Οι καλές μας σχέσεις σε γεωπολιτικό επίπεδο μας ανοίγουν προοπτικές για επενδύσεις στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας».

Τόνισε ότι δεν είναι λίγα όσα έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας.  «Το πρόγραμμα των φρεγατών αναμφίβολα συνδέεται και με την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία.  Αν θα υπάρξει ενοποίηση των ναυπηγείων είναι κάτι που θα το δούμε στο μέλλον.  Τα ναυπηγεία μας τώρα πρέπει να γίνουν φιλικά προς το περιβάλλον, να γίνουν επισκευές, αυτό είναι μια μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα.  Είναι αλήθεια ότι τα ναυπηγεία παρήκμασαν, αλλά τώρα μπορούμε να τα ξαναφτιάξουμε, έχουμε πολύ κέφι και όρεξη για αυτό», συμπλήρωσε.

Ο Ναύαρχος Κυριάκος Κυριακίδης, πρώην γενικός διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών, είπε ότι μετά από μία μακρά περίοδο αδράνειας, η αμυντική βιομηχανία έχει ξεκινήσει να είναι δραστήρια. Ωστόσο τόνισε ότι καμία αμυντική βιομηχανία δεν είναι βιώσιμη μόνο επενδύοντας στην εγχώρια αγορά.  

«Ο εξοπλισμός είναι μία ακριβή υπόθεση και δεν επιδέχεται καιροσκοπισμό και πανικό. Κάθε ανάπτυξη προγράμματος πρέπει να συνοδεύεται από μελέτη κόστους και ζωής», εξήγησε και αναφέρθηκε στην αποτυχία της  κοινής πρότασης του 2010 με την Σχολή Ναυτικών Δοκίμων για την αγορά πολεμικού πλοίου αλλά και της πρότασης ΤΟΜΑ Κένταυρος-  ΕΛΒΟ.

«Υπάρχει πολύ υλικό που θα μπορούσε η χώρα να εκμεταλλευτεί.  Το υλικό θα μπορούσε να πωληθεί και να είναι επωφελές για τη χώρα», συμπλήρωσε ενώ τόνισε ότι η επιλογή εκποίησης εταιριών σε εταιρίες ξένων συμφερόντων δεν είναι η καλύτερη επιλογή.  Θα ήταν προτιμότερη η ενδυνάμωση ή η συγχώνευση εταιριών ώστε να γίνει μία «πολυδιάστατη αμυντική βιομηχανία».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, κ. Δημήτρης Παπακώστας  είπε ότι η Ελλάδα βρίσκεται σήμερα σε μία φάση παρακμής στον χώρο της αμυντικής βιομηχανίας και ότι οι πρόσφατες κυβερνητικές πρωτοβουλίες για αναθέρμανση εξοπλιστικών προγραμμάτων είναι σημαντικές.

«Οι αμυντικές βιομηχανίες δεν είναι μόνο οικονομικές οντότητες, είναι εθνικές οντότητες που εξυπηρετούν την άμυνα της χώρας ώστε να μπορούμε να ανταπεξέλθουμε σε περίπτωση εξωτερικής απειλής».

Μίλησε αναλυτικά για την ΕΑΒ και το πρόγραμμα προσλήψεων που έχει ξεκινήσει.  «Μέχρι το τέλος του 2021 από 1400 θα έχουμε 2000 εργαζόμενους.  Η ΕΑΒ βρέθηκε ανέτοιμη να αντιμετωπίσει τον φόρτο εργασίας εμπρόθεσμα, χωρίς αρκετή ανθρωποδύναμη. Τώρα προσλαμβάνουμε κυρίως νέα παιδιά, με κατάρτιση, όρεξη και ενθουσιασμό και πιστεύω ότι θα είναι σε θέση να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις».

Όπως εξήγησε, η χώρα μας προχωρά ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε συνεργασία με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, κάτι που μπορεί να αποτελέσει έναυσμα για συνεργασίες σε εκπαιδευτικά προγράμματα και με άλλες χώρες.

Τέλος είπε ότι η αναβάθμιση των F-16 σε Viper, αλλά και τα αεροσκάφη P-3 αυξάνουν την ισχύ της χώρας μας και ότι η ΕΑΒ έχει αναλάβει το 30% του έργου επισκευής F-16 και C-130. «Ευελπιστούμε να βγούμε στον εξωτερικό και να ενισχύσουμε με αυτόν τον τρόπο τις διπλωματικές μας σχέσεις», συμπλήρωσε.