7ος χρόνος, ημέρα 2222η
Τετάρτη, 1 Δεκεμβρίου 2021

Σπατάλη Τροφίμων: Οι αποκαλυπτικοί αριθμοί γύρω από ένα ζήτημα που μας αφορά όλους

Σπατάλη Τροφίμων: Οι αποκαλυπτικοί αριθμοί γύρω από ένα ζήτημα που μας αφορά  όλους
φωτογραφία αρχείου
Shutterstock

Ήρθε η στιγμή να βγούμε από το σκοτάδι! Αυτό μας προτρέπει να κάνουμε η ΑΒ Βασιλόπουλος σχετικά με τη σπατάλη τροφίμων. Σε συνεργασία με το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, η εταιρεία διεξήγαγε 18μηνη έρευνα με σκοπό να καταλήξει σε μετρήσιμα αποτελέσματα γύρω από το σημαντικό αυτό φαινόμενο και, με βάση αυτά, χαράζει ήδη ένα πλάνο για την αντιμετώπισή του.

Η έρευνα, εξέτασε τη σπατάλη τροφίμων σε τρία διαφορετικά στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας: εντός των νοικοκυριών, εντός των καταστημάτων και αποθηκών, αλλά και σε επίπεδο προμηθευτών. Το σημαντικότερο εύρημα είναι ότι 1.000.000 τόνοι φαγητού καταλήγουν, ετησίως, στα σκουπίδια από τα ελληνικά νοικοκυριά, ενώ 500.000 τόνοι από αυτούς είναι απόλυτα ασφαλείς προς κατανάλωση. Έτσι, αναλογικά, κάθε πολίτης πετά κάθε χρόνο 98,2 κιλά τροφίμων από το νοικοκυριό του ενώ, αντίστοιχα, μια τετραμελής οικογένεια πετά 392,8 κιλά τροφίμων ετησίως. Αξίζει, επιπλέον, να δώσουμε βάση και στις κατηγορίες τροφίμων που καταλήγουν πιο συχνά στα σκουπίδια. Σύμφωνα, λοιπόν, με την ίδια έρευνα, κάθε χρόνο μια τετραμελής οικογένεια πετά 35,6 κιλά σε λαχανικά, 24,8 κιλά σε φρούτα, 22 κιλά σε αρτοσκευάσματα, 20 κιλά σε γαλακτοκομικά, 12,4 κιλά σε ζυμαρικά και ρύζι, 10,8 κιλά σε πατάτες, 10,4 κιλά σε κρέας και ψάρι, 4,4 κιλά σε αβγά.

Και όλα τα παραπάνω μπορούσαν με ασφάλεια να είχαν καταναλωθεί! Το ζήτημα ωστόσο δεν είναι μόνο κοινωνικό, αν και υπογραμμίζει με τον πλέον τραγικό τρόπο την κοινωνική ανισότητα. Πέρα από τον ίδιο τον Άνθρωπο, το Περιβάλλον πλήττεται επίσης, αφού το φαινόμενο καθιστά μάταιη και τη σπατάλη φυσικών πόρων για τη δημιουργία αυτών των 1εκ. τόνων που, τελικά, δεν καταναλώνεται. Αθροίζοντας όλα τα παραπάνω νούμερα μπορεί κανείς να κατανοήσει εις βάθος το γιατί, τελικά, η σπατάλη τροφίμων μας αφορά όλους.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος, αναλαμβάνοντας τη δική της ευθύνη απέναντι στο πρόβλημα, έχει ήδη ξεκινήσει στρατηγική συνεργασία με το WWF Ελλάς, με απώτερο στόχο την ενημέρωση και την αλλαγή των συνηθειών των ανθρώπων και των συνεργατών της. Η εταιρεία, μάλιστα, από το 2019 έχει δεσμευτεί να μειώσει, το δικό της αποτύπωμα κατά 50% μέχρι το 2025.

Με συνοδοιπόρο το WWF Ελλάς ηγείται μιας προσπάθειας για μείωση της σπατάλης τροφίμων, ώστε να περιορίσει τις απώλειες στα καταστήματα και τις αποθήκες της ενώ παράλληλα εκπαιδεύει τους προμηθευτές της, παρέχοντάς τους πρακτική πληροφόρηση για τους τρόπους που μπορούν να μειώσουν τις απώλειες από τη δική τους πλευρά.

Επιπλέον, επιδιώκοντας να επηρεάσει θετικά και τη μείωση της σπατάλης τροφίμων στο επίπεδο του νοικοκυριού, δεσμεύεται να ενημερώνει με υπευθυνότητα και σεβασμό όλους τους πελάτες της και να αναπτύξει χρηστικά εργαλεία που θα βοηθήσουν στον σκοπό αυτό. Τέλος, αυξάνει και τη δωρεά ποιοτικών και απολύτως ασφαλών τροφίμων, όπως ήδη κάνει εδώ και χρόνια στο πλαίσιο του Προγράμματος δωρεάς κοντόληκτων τροφίμων, «Τρόφιμα Αγάπης».

Η ΑΒ κινητοποιεί όλους τους κρίκους της εφοδιαστικής της αλυσίδας για να δημιουργηθεί ένα πιο βιώσιμο μέλλον. Εμείς μπορούμε να συμβάλλουμε σε αυτή την προσπάθεια; Μπορούμε! Με απλές, καθημερινές συνήθειες που θα κάνουν τη διαφορά! Αγοράζοντας πάντα τις ποσότητες που πραγματικά χρειαζόμαστε, μαθαίνοντας να συντηρούμε και να αποθηκεύουμε σωστά τα τρόφιμά μας, μαγειρεύοντας με σύνεση, δωρίζοντας το φαγητό που δεν θα καταναλώσουμε σε συνανθρώπους μας που το έχουν ανάγκη. Ας κάνουμε, λοιπόν, από σήμερα την αρχή!