7ος χρόνος, ημέρα 2221η
Τρίτη, 30 Νοεμβρίου 2021

Πράσινο Πέρα(σ)μα για την οικολογία και τον νέο ουμανισμό

Πράσινο Πέρα(σ)μα για την οικολογία και τον νέο ουμανισμό

Κάποτε στους λόφους του Περάματος υπήρχε καταπράσινο δάσος. Μετά ήρθε ο πόλεμος, στη συνέχεια οι ανάγκες των ανθρώπων. Το δάσος εξαφανίστηκε, οι άνθρωποι εγκαταστάθηκαν και άρχισαν να εργάζονται: οι μεταλλικοί γερανοί έγιναν τα δέντρα τους. Η πετρελαϊκή ρύπανση και τα λύματα βλάπτουν το Πέραμα εδώ και δεκαετίες.

Σήμερα, από τη μία το Πέραμα αντιμετωπίζει νέες οικολογικές προκλήσεις, όπως για παράδειγμα, τον νέο περιφερειακό σχεδιασμό διαχείρισης αποβλήτων της Αττικής (στο Σχιστό, περιοχή ανάμεσα στα όρια των Δήμων Κερατσινίου και Περάματος) και προπαντός την επέκταση του εμπορικού λιμένα. Από την άλλη, η πρόσφατη οικολογική επίγνωση, αλλάζει τους κανόνες και το Πέραμα στοχεύει να αναδειχθεί στο οικολογικό μοντέλο ενός υπαρκτού πράσινου μέλλοντος, ξεπερνώντας το παρελθόν. Από τις αρχές του έτους, στην είσοδο της πόλης, οι δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων, αρχίζουν να απομακρύνονται. Σύντομα στη θέση τους θα αναπτυχθεί ένα πάρκο και τα δέντρα αντικαθιστώντας το πετρέλαιο, θα αναζωογονήσουν το μέλλον μας.

Εφιστώντας την προσοχή στην αδύναμη και ασθενική φύση των οικοσυστημάτων μας, προσκλήθηκαν δεκατρείς καλλιτέχνες – δέκα Έλληνες και τρεις ακόμη από το εξωτερικό, αντίστοιχα από τις Η.Π.Α, την Τουρκία και το Ηνωμένο Βασίλειο - να δημιουργήσουν ένα ζωντανό «Πράσινο Πέρα(σ)μα», να εκθέσουν ορισμένα από τα έργα τους που σχετίζονται με την οικολογία και την ιδέα μας για τον «Νέο Ουμανισμό». Το «πράσινο» εδώ προφανώς αναφέρεται στην οικολογία και την επείγουσα ανάγκη να προστατεύσουμε το περιβάλλον και στο Πέραμα το οποίο αποτελεί το "Πέρα(σ)μα" και στον υπόλοιπο κόσμο.

Ποιο μονοπάτι θα ακολουθήσουμε, αν όχι το πράσινο;

Η έκθεση στεγάζεται στο Μουσείο Αλιείας και Ναυπηγικής Αλιευτικών Σκαφών στο Πέραμα, ένα παλαιό μουσείο που για μεγάλο χρονικό διάστημα είναι εκτός λειτουργίας. Το ψάρεμα είναι τόσο προσδεμένο με απομακρυσμένους χρόνους όσο είναι και η ίδια η ιστορία της Μεσογείου, καθορίζοντας σε σημαντικό βαθμό, τόσο στο παρελθόν όσο και σήμερα, τον χώρο διαβίωσης των Ελλήνων. Εντός του χώρου του Μουσείου θα διατηρηθούν οι προθήκες με τα εκθέματα των παλαιών εργαλείων και οργάνων που κάποτε χρησιμοποιούνταν από του αλιείς και τους ναυπηγούς. Η έκθεση ενοποιείται με τα ουσιώδη αυτά αντικείμενα του παρελθόντος και τα χρησιμοποιεί σχεδιάζοντας ένα όραμα για το μέλλον του Περάματος και πέρα από αυτό. Ο όμορφος αυτός χώρος με αφορμή την έκθεση ενεργοποιείται, αναζωογονείται και αποδίδεται λειτουργικός πίσω στους κατοίκους της πόλης, για μελλοντική χρήση.

Η Βιβλιοθήκη της Βουλής, ο Δήμος Περάματος και ο Οργανισμός ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΠΕΡΑΜΑ (Sharing Perama) συνδιοργανώνουν βραδιά ανάγνωσης πεζών και ποιητικών κειμένων, με την ευκαιρία της έκθεσης "Πράσινο Πέρα(σ)μα", στο Μουσείο Αλιείας και Ναυπηγικής Αλιευτικών Σκαφών στο Πέραμα, αύριο Παρασκευή 19 Νοεμβρίου, στις 7 το απόγευμα.

Η έκθεση "Πράσινο Πέρα(σ)μα", σε επιμέλεια του Μάριου Φούρναρη και της Barbara Polla, άνοιξε τις πόρτες της στο τέλος Σεπτεμβρίου στο ανακαινισμένο για την περίσταση Μουσείο. Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να δουν από κοντά υλικά τεκμήρια της πολιτιστικής ταυτότητας του Περάματος και του ελληνικού ναυτικού πολιτισμού αλλά και τα έργα των προσκεκλημένων καλλιτεχνών.

Χαιρετισμούς θα απευθύνουν ο Δήμαρχος της πόλης Γιάννης Λαγουδάκης, η Διευθύντρια της Βιβλιοθήκης της Βουλής Μαρία Καμηλάκη, και η Barbara Polla, Ιδρύτρια του Sharing Perama. Διαβάζουν: Γιάννης Μετζικώφ, Σοφία Χηνιάδου Kαμπάνη, Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη, Μάριος Φούρναρης. Στο πιάνο συνοδεύει η Ευτυχία Αναστοπούλου.

Η δύναμη του λόγου και η επιδραστικότητα της ύλης συστρατεύονται για να αναδείξουν από κοινού ποικίλες όψεις μιας περιοχής με ξεχωριστή φυσιογνωμία, όπως είναι το Πέραμα.

Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν είναι οι: Κυριακή Γονή, Λυδία Δαμπασίνα, Δήμητρα Δέδε, Μάρθα Δημητροπούλου, Μάριος Φούρναρης, Βιργινία Μαστρογιαννάκη, Μάρω Μιχαλακάκου, Mανώλης Μπαμπούσης, Παύλος Νικολακόπουλος, Γιώργος Τσακίρης, Janet Biggs, Ali Kazma, Robert Montgomery.