Ο κ. Γαβρόγλου ανακαλύπτει τους νόμους της αγοράς

Ο κ. Γαβρόγλου ανακαλύπτει τους νόμους της αγοράς

Της Έφης Μπάσδρα

Αν μου έλεγε κάποιος ότι η αριστερή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ο υπουργός της παιδείας κ. Γαβρόγλου σχεδίασε το πολυδιαφημισμένο νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ με βάση τους νόμους της αγοράς, ζήτηση και προσφορά δηλαδή, ειλικρινά θα διάβαζα το κείμενο και δυο και τρεις φορές.

Είναι όμως αλήθεια. Σύμφωνα με το νέο σύστημα, οι φοιτητές έχουν δύο επιλογές εισαγωγής στα πανεπιστήμια: με εξετάσεις εισαγωγής -πανελλήνιες και με ελεύθερη πρόσβαση.

Τα τμήματα ορίζουν τον αριθμό των φοιτητών που θα εισαχθούν σε αυτά. Οι φοιτητές επιλέγουν μέχρι και 10 τμήματα στα οποία επιθυμούν να εισαχθούν. Εφόσον ο αριθμός των φοιτητών που επέλεξε ένα συγκεκριμένο τμήμα είναι μεγαλύτερος από αυτόν που όρισε το τμήμα, τότε αυτόματα ο μόνος τρόπος εισαγωγής σε αυτό το τμήμα είναι με εξετάσεις. Χωρίς εξετάσεις εισάγονται οι φοιτητές στα τμήματα χωρίς ζήτηση. Εξαιρετικά!

Είδες τι σου κάνουν τρεισήμισι χρόνια μνημονιακής εξουσίας; Μεταμορφώνεσαι όχι μόνο σε σοσιαλοδημοκράτη αλλά σε ακραιφνή νεοφιλελεύθερο και σκέφτεσαι ακόμη και την εκπαίδευση με όρους αγοράς, προσφοράς και ζήτησης δηλαδή! Είναι και αυτό σημεία των καιρών!

Πέρα όμως από την ειρωνεία του πράγματος το νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια πάσχει σοβαρά στα κάτωθι:

1. Τα τμήματα ελεύθερης εισαγωγής θα αλλάζουν κάθε χρόνο σύμφωνα με την ζήτηση και την προσφορά! Άρα το σύστημα θα είναι ρευστό και οι φοιτητές θα παίζουν κάθε χρόνο στον «τροχό της τύχης» για την ελεύθερη προσβασή τους στα πανεπιστήμια.

2. Το νέο σύστημα εισαγωγής επιπλέον είναι εξαιρετικά πολύπλοκο και δαιδαλώδες. Δεν εξηγεί και δεν απαντά στο τι πρόκειται να συμβεί μελλοντικά στα τμήματα μειωμένης ζήτησης. Θα κλείσουν;

3. Διακατέχεται από την λογική του «λεφτά υπάρχουν» αφού φαίνεται να έχει λύσει όλα τα προβλήματα όσον αφορά την ολοκληρωμένη στελέχωση των τμημάτων νέων και παλαιών με νέα μέλη ΔΕΠ, τη στιγμή που είναι ευρέως γνωστό οτι τμήματα και σχολές «βογκάνε» από την υποστελέχωση και την έλλειψη επιστημονικού προσωπικού. Βέβαια υπάρχουν και οι λύσεις μετατάξεων εκπαιδευτικών με διδακτορικά...

4. Εισάγει τις ενδοσχολικές εξετάσεις απολυτηρίου σε μία λογική εξετάσεων σε επίπεδο Δήμων, ή Νομού όπου τα θέματα των εξετάσεων θα μπαίνουν με κλήρο από τους τοπικούς καθηγητές χωρίς να υπάρχει κάποια τράπεζα θεμάτων, γεγονός που υποκειμενοποιεί τα θέματα και εγείρει ζητήματα αντικειμενικότητας της τελικής βαθμολογίας. Αλλού δύσκολα και αλλού εύκολα θέματα!

5. Με το σημερινό σύστημα πανελληνίων εξετάσεων εισάγονται σε χαμηλόβαθμα τμήματα ΑΕΙ φοιτητές με βαθμολογία κατά μέσο όρο 2 και 3 για να συμπληρωθεί ο αριθμός των φοιτητών. Στο νέο σύστημα ελεύθερης εισαγωγής απαιτείται προφανώς προβιβάσιμος βαθμός απολυτηρίου, δηλαδή πάνω από 10. Είναι έτσι ή θα καταργηθεί και η έννοια της βάσης προαγωγής, δηλαδή το 10;

6. Το νέο σύστημα εισαγωγής προάγει την μετριότητα! Με το νέο σύστημα εισαγωγής στα ελεύθερης πρόσβασης τμήματα θα εισάγονται πρακτικά οι χαμηλόβαθμοι μαθητές. Μαθητές με μεγαλύτερη βαθμολογία που επιλέγουν την οδό των πανελληνίων εξετάσεων είναι δυνατόν να μείνουν τελικά εκτός πανεπιστημίων εφόσον δεν πιάσουν τον στόχο τους και αφού οι θέσεις στα πιο χαμηλόβαθμα τμήματα θα έχουν ήδη καλυφθεί από όσους επιλέξουν την ελεύθερη πρόσβαση.

Αυτά και άλλα πολλά σε πρώτη ανάγνωση. Έχουμε μέχρι τον Δεκέμβρη να τα συζητάμε και να βρίσκουμε τα λάθη.

Όχι από ιδεοληψία, ή και αντιπολιτευτική αντιθετική διάθεση. Καθαρά από επιστημονικό ενδιαφέρον για να ανακαλύψουμε πως τελικά ενστερνίζεται η αριστερά τους νόμους της αγοράς: προσφορά και ζήτηση και στην εκπαίδευση! Εύγε!