Η έλλειψη ημιαγωγών και η άνοδος της τιμής τους: Aπειλή για τις πωλήσεις αυτοκινήτων;

Η έλλειψη ημιαγωγών και η άνοδος της τιμής τους: Aπειλή για τις πωλήσεις αυτοκινήτων;

Φαίνεται παράξενο, αλλά σε μία εποχή που πωλήσεις των αυτοκινήτων είναι για τους γνωστούς λόγους (covid-19/lockdown), μειωμένες οι αυτοκινητοβιομηχανίες δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στη ζήτηση λόγω έλλειψης… ημιαγωγών!

Tο ξέσπασμα της πανδημίας του κορoνοϊού είναι βέβαιο ότι προκάλεσε μία σειρά παρενέργειες στην οικονομία. Ωστόσο δεν επλήγησαν όλοι οι τομείς με τον ίδιο τρόπο. Έτσι, ενώ στο χώρο του αυτοκινήτου είχαμε θεαματική πτώση της αγοράς, η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις βρέθηκε να αγγίζει το μεταπολεμικό ναδίρ, άλλοι τομείς της βιομηχανίας δεν επηρεάστηκαν αρνητικά. Το αντίθετο μάλιστα, σε μία σειρά από καταναλωτικά προϊόντα, όπως στις ηλεκτρονικές συσκευές (με πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα, ίσως, τις κάμερες ηλεκτρονικών υπολογιστών / Web-Cams) σημειώθηκε αύξηση της ζήτησης.

Αυτό είναι ένα από τα στοιχεία που δημιούργησε αντίστοιχα μία αύξηση της ζήτησης για τους ημιαγωγούς, τα γνωστά «τσιπάκια», τα οποία όμως δεν χρησιμοποιούνται μόνο στα ηλεκτρονικά καταναλωτικά προϊόντα, αλλά και στο αυτοκίνητο.

Θυμίζουμε ότι το 40% του κόστους ενός σύγχρονου αυτοκινήτου αφορά τα ηλεκτρονικά του συστήματα. Και όταν μιλάμε για ηλεκτρονικά συστήματα, ξεκινάμε από τα πιο απλά, όπως ο αυτόματος κλιματισμός και η ρύθμιση της λειτουργίας του κινητήρα, προχωράμε στα γνωστά από δεκαετίες πλέον συστήματα ενεργητικής ασφάλειας όπως το ABS και το ESP, αλλά και τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων, τα συστήματα ελέγχου της πρόσφυσης κλπ. για να φτάσουμε τελικά στα σύγχρονα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης, στα γνωστά ως ADAS (Advanced Drivers Support Systems). Κατά συνέπεια το αυτοκίνητο είναι σήμερα βαθιά εξαρτώμενο από τη μικροηλεκτρονική.

Ενώ η αύξηση του ποσοστού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (που έχουν ιδιαίτερες απαιτήσεις στον τομέα των ηλεκτρονικών ισχύος) στο σύνολο της παραγωγής της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά και η αύξηση των απαιτήσεων στον τομέα της συνδεσιμότητας, στο πλαίσιο της μετάβασης σε μια νέα εποχή κινητικότητας δημιούργησε επίσης μεγαλύτερη ανάγκη σε ημιαγωγούς.

Πάντως γεγονός είναι ότι ακόμα και αν λείπει ένα μόνο, φθηνό «τσιπάκι», των 10 λεπτών, το αυτοκίνητο για το οποίο προορίζεται, που αντιλαμβάνεστε ότι μπορεί να κοστίζει 20.000 – 30.000 ευρώ, δεν μπορεί να βγει ολοκληρωμένο από το εργοστάσιο!

Ορισμένοι αναλυτές αποδίδουν τη σημερινή έλλειψη και σε ένα άλλο παράγοντα: στη μείωση των ποσοτήτων ημιαγωγών που παρήγγειλαν πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες βλέποντας την κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων, την άνοιξη του 2020. Ενώ το δικό τους ρόλο έπαιξαν και δύο πυρκαγιές στην Ιαπωνία: στην πρώτη περίπτωση, τον Ιούλιο «θύμα» υπήρξε ένα εργοστάσιο που παράγει fiberglass για τυπωμένα ολοκληρωμένα κυκλώματα, ενώ στη δεύτερη, τον Οκτώβριο ακολούθησε εργοστάσιο της Asahi Kasei Microdevices που κατασκευάζει συστήματα αισθητήρων για την αυτοκινητοβιομηχανία. Στα παραπάνω κάποιοι προσθέτουν και την έλλειψη σε… containers, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα το 7% των εμπορευμάτων που εξάγονται δια θαλάσσης από την Κίνα, να μην έχουν τρόπο να μεταφερθούν. Δεν λείπουν τέλος οι πολιτικές πλευρές αυτής της ιστορίας, καθώς ο εμπορικός πόλεμος που είχε κηρύξει στην Κίνα ο Τραμπ επηρέασε τις δυνατότητες προμήθειας ημιαγωγών των αυτοκινητοβιομηχανιών που είναι εγκατεστημένες στις ΗΠΑ.

Η έλλειψη των ημιαγωγών ανάγκασε αρκετές εταιρείες να αναπροσαρμόσουν τα σχέδιά τους μεταβάλλοντας το πρόγραμμα παραγωγής τους (General Motors, Ford, Toyota, Honda, Nissan, Fiat Chrysler Automobiles (που τώρα πλέον αποτελεί μέρος της Stellantis). Ενώ η Volkswagen προσωρινά εισήγαγε μειωμένο ωράριο στο εργοστάσιό του Kassel, το οποίο προμηθεύει με διάφορα υποσυστήματα 7 μάρκες σε 35 χώρες. Το συγκεκριμένο εργοστάσιο κατασκευάζει 3,6 εκατομμύρια συστήματα μετάδοσης (κιβώτια ταχυτήτων και διαφορικά) και 2,9 εκατομμύρια συστήματα εξαγωγής (εξατμίσεις και καταλύτες) κάθε χρόνο. Φαίνεται πάντως ότι οι Γερμανοί εξασφάλισαν τελικά τις ποσότητες εκείνες που απαιτούνται για να μην υπάρξουν άλλα προβλήματα στην παραγωγή.

Βεβαίως η έλλειψη των ημιαγωγών δεν έχει επηρεάσει όλους τους κατασκευαστές με τον ίδιο τρόπο: στο Twitter εύκολα μπορείτε να δείτε αναρτήσεις να κάνουν λόγο για το πώς η Hyundai έχοντας φροντίσει εγκαίρως να δημιουργήσει το δικό της απόθεμα από ημιαγωγούς έχει τις γραμμές παραγωγής της να δουλεύουν κανονικά - κάτι που δεν ισχύει για όλους τους ανταγωνιστές τους.

Όπως είναι φυσικό, η έλλειψη των ημιαγωγών σε συνδυασμό με την αυξημένη ζήτηση αναμένεται να προκαλέσει την αύξηση της τιμής τους κατά 4 έως 6% το 2021, κάτι που αναμένεται να γίνει εμφανές κατά το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του έτους. Αυτό τη στιγμή που οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να προσφέρουν σε καλύτερες τιμές τα προϊόντα τους και να κερδίσουν το χαμένο έδαφος. Το που θα οδηγήσει αυτή η κατάσταση μένει να το δούμε στην πράξη.