Αλλάζει εικόνα η Αθήνα με τα δισεκατομμύρια της διπλής ανάπλασης

Αλλάζει εικόνα η Αθήνα με τα δισεκατομμύρια της διπλής ανάπλασης

Ένα μεγαλόπνοο σχέδιο που σε βάθος χρόνου θα κινητοποιήσει επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ οι οποίες θα αποτελέσουν το δεύτερο μεγάλο «deal» μετά το Ελληνικό και θα αλλάξουν την εικόνα της πρωτεύουσας, βρίσκεται προ των πυλών.

Η διπλή ανάπλαση σε Λεωφόρο (Αλεξάνδρας) και Βοτανικό αποτελεί αναμφίβολα τη δεύτερη μεγαλύτερη ευκαιρία για το real estate μετά την επένδυση στο παραλιακό μέτωπο, τόσο για την  Αττική, όσο και τη χώρα συνολικά. Και είναι σίγουρο ότι δεν θα είναι οι μοναδικές, αφού τα επόμενα χρόνια θα δρομολογηθούν μεγάλα έργα και επενδύσεις στις υποδομές και στα ακίνητα, μέσω των 32 δισ. του Ταμείου Ανάκαμψης. Το σχέδιο ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας εκτιμάται ότι θα είναι πολύ μεγάλο και ειδικά ο κατασκευαστικός τομέας, πρόκειται στην επόμενη 5ετία έως 10ετία να διανύσει μια περίοδο αντίστοιχη εκείνης προ των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

Η διπλή ανάπλαση του Βοτανικού και της Λ. Αλεξάνδρας που πρακτικά ξεκίνησε χθες, αναμένεται να περιλάβει αρχικές επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ. Από αυτά τα 60-70 εκατ. ευρώ θα αξιοποιηθούν για την κατασκευή των νέων γηπέδων ποδοσφαίρου και μπάσκετ που θα διατεθούν στον Ερασιτέχνη και την ΚΑΕ «Παναθηναϊκός». Τα υπόλοιπα 40 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για αθλητικές εγκαταστάσεις του δήμου Αθηναίων και του ερασιτέχνη Παναθηναϊκού (π.χ. πισίνες, αθλητικές εγκαταστάσεις τη διαμόρφωση χώρων.

Από εκεί και πέρα, 80-100 εκατ. ευρώ θα απαιτηθούν για την ολοκλήρωση του εμπορικού κέντρου που είχε αρχίσει να κατασκευάζεται το 2012, αλλά σταμάτησε εξαιτίας απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας. Η επένδυση αυτή θα υλοποιηθεί από τις τράπεζες Alpha Bank και Πειραιώς καθώς θέλουν να αξιοποιήσουν το «κουφάρι» που κληρονόμησαν λόγω των χρεών της κατασκευαστικής εταιρείας Μπ. Βωβός.

Ταυτόχρονα θα απελευθερωθεί και θα επιστραφεί στο δήμο Αθηναίων στο γήπεδο του Παναθηναϊκού στην Λεωφόρο Αλεξάνδρας. Το γήπεδο εκεί θα γκρεμισθεί θα δημιουργηθεί πάρκινγκ και μια ήπια ανάπτυξη που θα περιλάβει τη δημιουργία μουσείου του Παναθηναϊκού και χώρους αναψυχής.

Αυτή η διπλή ανάπλαση ουσιαστικά θα προκαλέσει έργα πολλών επιπλέον δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ που θα αλλάξουν σημαντικά την εικόνα και την πραγματικότητα της πρωτεύουσας. Το γήπεδο, όπως έγραφε πριν λίγες ημέρες το liberal.gr, είναι μόνον η αφορμή. Στην πράξη ο σχεδιασμός θα συμπεριλάβει τη δημιουργία ενός χώρου αναψυχής (πάρκο) που θα ξεκινά από την περιοχή του Γκύζη, και μέσω του γηπέδου του Παναθηναϊκού, θα φτάνει μέχρι τα όρια του Λυκαβηττού και το Πάρκο Ελευθερίας (πρώην ΕΑΤ-ΕΣΑ).

Η ανάπλαση αυτή, αν και δεν περιλαμβάνεται σε εκείνη που συμφωνήθηκε χθες στο Δήμο Αθηναίων, θα σημάνει και το γκρέμισμα των προσφυγικών που βρίσκονται απέναντι από το στάδιο του Παναθηναϊκού, ενώ θεωρείται σχεδόν σίγουρη η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Αλεξάνδρας - τουλάχιστον στο κομμάτι που εφάπτεται με το γήπεδο του Παναθηναϊκού.

Οι συνολικές παρεμβάσεις στον πόλο της Λεωφόρου, εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 20 στρέμματα. Θα πραγματοποιηθούν στη καρδιά της Αθήνας και θα απαιτήσουν επενδύσεις ύψους δεκάδων εκατ. ευρώ. Η υποβαθμισμένη περιοχή του Γκύζη και των Αμπελοκήπων, δεν αποκλείεται να αποτελέσει το νέο επίκεντρο της πόλης, αντίστοιχα με εκείνο που είχε σημειωθεί στο παρελθόν στην περιοχή Ψυρρή.

Πολεοδομική εξυγίανση του Βοτανικού

Ο πιο σημαντικός όγκος επενδύσεων ωστόσο θα συντελεστεί στο Βοτανικό. Όπως ανέφερε χθες ο Δήμος Αθηναίων, οι επενδύσεις που θα γίνουν, θα μετατρέψουν  την άναρχη ζώνη βιομηχανίας-βιοτεχνίας και χονδρεμπορίου, σε μια ορθολογικά πολεοδομένη περιοχή που θα συμπεριλάβει σύγχρονες αθλητικές εγκαταστάσεις, κοινόχρηστους χώρους, χώρους πρασίνου, καθώς και κτίρια κεντρικών λειτουργιών. Η παρέμβαση αυτή σε μια έκταση περίπου 220 στρεμμάτων θα συμβάλει στην πολεοδομική εξυγίανση της περιοχής και ταυτόχρονα θα την μετασχηματίσει σε μια περιοχή υψηλού προφίλ και αξίας.

Η διπλή ανάπλαση σύμφωνα με τις χθεσινές ανακοινώσεις θα ολοκληρωθεί στα επόμενα 3-4 χρόνια. Εκτιμάται ότι το κατασκευαστικό έργο θα ξεκινήσει στο τέλος του 2021, αφού ολοκληρωθούν όλες οι σχετικές μελέτες. Η ανάπτυξη θα γίνει βάσει του Προεδρικού Διατάγματος του 2012. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πλέον νομικές εντάσεις και προσφυγές που θα μπορούσαν να καθυστερήσουν την υλοποίησή του.

Από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση δια των υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης, ο Δήμος Αθηναίων και οι τράπεζες Alpha και Πειραιώς, έχουν δεσμευθεί για να χρηματοδοτήσουν την ανάπτυξη του έργου. Το βαρύ έργο βρίσκεται στα χέρια του Δημάρχου Αθηναίων Κώστα Μπακογιάννη, οποίος πρέπει να «τρέξει» τις μελέτες και τους διαγωνισμούς κατασκευής. Επίσης αξίζει να σημειωθεί ότι ο Δήμος Αθηναίων συνεισφέρει τη Γη, εκτιμώμενης αξίας άνω των 50 εκατ. ευρώ.

Οι δύο τράπεζες, κληρονόμοι των χρεών της πρώην κατασκευαστικής Μπ. Βωβός, έχουν κάθε λόγο να διευκολύνουν την ανάπτυξη του έργου, καθώς είναι κάτοχοι του μεγάλου εμπορικού κέντρου που ξεκίνησε να κατασκευάζεται και έμεινε «κουφάρι». Πρόκειται για ένα εμπορικό κέντρο μεγέθους 52.000 τ.μ. που θα αποτελέσει το αντίπαλο δέος του «Τhe Mall», στο κέντρο της Αθήνας. Σημειωτέον ότι δύο τράπεζες, ήδη έχουν βρει τον στρατηγικό επενδυτή, το αμερικανικό επενδυτικό fund Hines, με το οποίο έχουν υπογράψει Μνημόνιο Συναντίληψης με στόχο την κατασκευή και εκμετάλλευση του εμπορικού κέντρου.

Κατασκευαστικά έργα με… ουρά

Η διπλή ανάπλαση αναμένεται να ξεκινήσει σχεδόν παράλληλα με το Ελληνικό. Στην δεύτερη περίπτωση τα έργα ήδη έχουν ξεκινήσει με τις κατεδαφίσεις κτιρίων, αλλά όλα δείχνουν ότι το έργο θα «φουλάρει» στο β’ εξάμηνο του 2021. Μέχρι τότε θα έχει εξαλειφθεί και η πανδημική κρίση, καθώς θα νέα από το μέτωπο του εμβολίου, είναι όλο και πιο ενθαρρυντικά μέρα με τη μέρα.

Ωστόσο δεν είναι μόνον αυτά. Το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως επίσης και το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ) περιλαμβάνει κατασκευαστικά έργα τουλάχιστον 13 δισ. ευρώ. Ορισμένα από αυτά αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πριν λίγες ημέρες και είναι ο ΒΟΑΚ, ο Ε65, η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνα-Θεσσαλονίκη, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, της Εγνατίας Οδού, το Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης κ.ό.κ.

Δεν θα ήταν υπερβολικό να ισχυριστεί κάποιος ότι η επόμενη 10ετία να περιλάβει έργα της τάξης των 20 δισ. ευρώ. Τα έργα αυτά είναι τουλάχιστον διπλάσια σε όγκο εκείνων που υλοποιήθηκαν την οκταετία προ των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας του 2004. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, την δεκαετία 2000-2010 δαπανήθηκαν σε Ολυμπιακά Έργα 6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 5,1 δις., ευρώ τριετία 2002-2004. Οι επενδύσεις αυτές, έγιναν στο πλαίσιο ενός Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, συνολικού ύψους 33,2 δισ. ευρώ για την περίοδο 2000-2010. Με δεδομένο ότι το Ταμείο Ανάκαμψης θα περιλάβει πόρους 32 δισ. ευρώ για την περίοδο 2021-27, δείχνει το μέγεθος των παρεμβάσεων που πρόκειται να ακολουθήσουν.