Τα πιο επιθυμητά έργα στη νέα δημοπρασία του Βέργου

Τα πιο επιθυμητά έργα στη νέα δημοπρασία του Βέργου

Ο Ανδρέας Βέργος στην επερχόμενη δημοπρασία του καλοκαιριού (1 Ιουνίου) αφήνει την Αθηναΐδα και τον Βοτανικό για να επιστρέψει στο Ζάππειο Μέγαρο. Η επιλογή, πιστεύουμε, θα τον δικαιώσει γιατί μετά την παρατεταμένη συνθήκη των περιοριστικών μέτρων, το κοινό έχει τη διάθεση να βγει από το σπίτι και να περπατήσει το αθηναϊκό κέντρο, ιδίως στην πιο όμορφη για περιπατητές πλευρά του. Σε αυτό συνηγορεί το καλοκαιρινό κλίμα, αλλά, κυρίως, η νέα κατηγορία αντικειμένων που έχει προσθέσει ο οίκος. Πρόκειται για κοσμήματα που φέρουν την υπογραφή φημισμένων κοσμηματοποιών της Ελλάδας, όπως Zolotas και Lalalounis, καθώς και του εξωτερικού, όπως οι οίκοι Chopard και Chaumet. Περισσότερα θα πούμε γι’ αυτό σε επόμενο σημείωμα οπότε και θα παρουσιάσουμε καλύτερα τις επιλογές μας.

Ο Βέργος συνεχίζει και μια ιδιότυπη παράδοση από τον πατέρα του Πέτρο και δείχνεται συνεπής ως προς το κοινό με φιλελληνικά ενδιαφέροντα. Μέσα στο επιβλητικό μέγαρο πρόκειται να αναδειχθούν οι τοπογραφίες που μας άφησαν οι φιλέλληνες ταξιδιώτες και καλλιτέχνες της εποχής, ιστορικά πορτρέτα, αντικείμενα καθημερινής χρήσης με φιλελληνική ταυτότητα, καθώς και πολλά άλλα είδη εθνικής και πολιτιστικής αξίας.

Ανάμεσα στα 158 έργα ζωγραφικής και γλυπτικής που έχουν συγκεντρώσει οι άνθρωποι του οίκου, έχουμε επιλέξει μια ομάδα 10 έργων για την υπογραφή, την ποιότητα, αλλά και την τιμή στην οποία εκπλειστηριάζονται. Πρόκειται για έργα καταξιωμένων αλλά και σύγχρονων καλλιτεχνών που αξίζουν την προσοχή σας.

Μικρό σε διάσταση, αλλά μοναδικό έργο που συνιστά την «πρώτη ιδέα», δηλαδή την σπουδή του ζωγράφου για την τελική σύνθεση. Όχι ενός οποιουδήποτε ζωγράφου, αλλά του πλέον περιζήτητου δημιουργού με τιμές που είναι στην κορυφή της εγχώριας αγοράς στην τέχνη. Ο Γιάννης Μόραλης φιλοτεχνεί την προσφερόμενη σύνθεση το 1993, όπως μαρτυρεί η υπογραφή του, πράγμα που σημαίνει ότι τη θεωρεί ολοκληρωμένο έργο κι όχι απλοϊκή μελέτη που δεν αξίζει να έχει «ζωή» μετά το εργαστήριο. Έχει αρχική τιμή 10.000 ευρώ (λαχνός 24), ενώ στην πώληση προσφέρεται παρόμοια σύνθεση του ζωγράφου στην ίδια τιμή.

«Ζούλα σε μια βάρκα μπήκα…» τιτλοφορείται το έργο κι αυτός θα μπορούσε να είναι ο τίτλος ενός πολυτάραχου βίου που τα είχε όλα. Ο Αλέξης Ακριθάκης εδώ αποθέτει ό,τι τον καθιέρωσε, μελάνι με «τσικι-τσικισμό» και χρωματικά σύμβολα στο γνωστό ύφος του. Όλα εκτός από βαλίτσα (αν προτιμάτε, προσφέρεται τέτοιο έργο στην πώληση). Είναι μια όμορφη, ολοζώντανη σύνθεση από τον παλμό που της δίνει ο αυθεντικός δημιουργός. Έχει αρχική τιμή 8.000 ευρώ (λαχνός 37).

Σε εξαιρετική τιμή βγαίνει ένα θαυμάσιο τοπίο του Κωνσταντίνου Μαλέα (λαχνός 41, 3.000 ευρώ). Η μικρή σε διάσταση υδατογραφία βγάζει όλη τη μαστοριά του Δασκάλου της ελληνικής ζωγραφικής. Το έργο θα μπορούσε κάλλιστα να εκτίθεται σε κάποιο δημόσιο μουσείο ή πινακοθήκη.

Ανάμεσα στα μουσειακά ονόματα κι αυτό του Γιώργου Ζογγολόπουλου, του εικαστικού που ταύτισε το όνομά του με τον δημόσιο χώρο. Μνημειακό έργο του από τη σειρά των υδροκινητικών δεσπόζει βέβαια στην πλατεία Ομόνοιας στην πρωτεύουσα. Παρόμοιο χαρακτήρα έχει η «ασπίδα» με τιμή εκκίνησης 8.000 ευρώ (λαχνός 67).

Έργο από την τελευταία φουρνιά του Κώστα Παπανικολάου είναι ο Γαλατάς, τόπος αγαπημένος του δημιουργού όπου περνά τα καλοκαίρια. Αρκετά μεγάλο σε διάσταση 60 x 130 εκ., προσφέρεται μόλις για 3.000 ευρώ (λαχνός 154). Η τιμή του έργου είναι εξαιρετικά ελκυστική και, πραγματικά, ανήκει στην κατηγορία των «ευκαιριών».

«Ευκαιρία» είναι και το προσφερόμενο έργο από τη Μαρία Φιλοπούλου. Αν και μας έρχεται από παλιότερη περίοδο της ζωγράφου, είναι μια δουλειά με χρωματική και συνθετική ποιότητα που αναδεικνύεται στη μεγάλη διάσταση του έργου (174x58 εκ.). Είμαστε βέβαιοι ότι θα μαγνητίσει το συλλεκτικό κοινό που τον τελευταίο καιρό αναζητά μανιωδώς την υπογραφή της Φιλοπούλου. Βγαίνει στις 4.000 (λαχνός 156).

Από το παρελθόν έρχεται και μια σύνθεση του Εδουάρδου Σακαγιάν, από αυτές που τον καθιέρωσαν στην πρωτοπορία της ελληνικής ζωγραφικής με διεθνή χαρακτήρα. «Η λαιμαργία μου σαν αμφιβολία για το πρόσωπο της μητέρας μου» χρονολογείται το 1987 και ανήκε στον «Πατριάρχη» των σύγχρονων Ελλήνων συλλεκτών, Βλάση Φρυσίρα. Είναι γνωστή η σχέση των δύο ανδρών, καθώς ο ζωγράφος υπήρξε, για χρόνια, στο κοντινό περιβάλλον του συλλέκτη, επηρεάζοντας τις αγοραστικές του επιλογές. Παράλληλα, ο Φρυσίρας ήταν ο πρώτος που είχε λόγο στα πιο «δυνατά» έργα του Σακαγιάν. Το εντυπωσιακό λάδι βγαίνει στις 7.000 ευρώ (λαχνός 148).

Πολύ καλή θεωρούμε την τιμή για τον «Βιζυηνό» του πρόσφατα χαμένου Χρόνη Μπότσογλου, με τον ωραίο τίτλο «Ο Γιώργης Βιζυηνός, αλπινιστής της σκέψης του». Φιλοτεχνημένο το 2006, το ολόσωμο πορτραίτο προσφέρεται στις 3.000 ευρώ (λαχνός 126).

Το πιο αγαπημένο μας από τον κατάλογο είναι ένα άτιτλο έργο με την υπογραφή του Νίκου Χουλιαρά. Εκτιμάται από 7.000 έως 9.000 ευρώ και είναι σε καλή διάσταση 70x100 εκ (λαχνός 129).

Πιο ακριβό από τις επιλογές μας, χωρίς να είναι το ακριβότερο της δημοπρασίας (όπως τα έργα των Σαμαρά, Παύλου και Τάκη), είναι το έργο με τον τσαρουχικό νέο ως «πνεύμα σκεπτόμενο». Με διπλή υπογραφή και χρονολογία 28-11-66, προσφέρεται στις 12.000 ευρώ (λαχνός 15).

Η έκθεση των έργων θα ξεκινήσει την Κυριακή 29 Μαΐου έως Τρίτη 31 Μαΐου από 10.00 – 21.00 στο Ζάππειο Μέγαρο. Μπορείτε να δείτε τον κατάλογο εδώ