Η Αυστραλία εξετάζει το ενδεχόμενο αυστηρότερης εφαρμογής του πρωτοποριακού νόμου που απαγορεύει σε παιδιά κάτω των 16 ετών να διατηρούν λογαριασμούς σε μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, καθώς νέα μελέτη δείχνει ότι το μέτρο δεν έχει μέχρι στιγμής μειώσει ουσιαστικά τη χρήση τους από εφήβους.
Ο πρωθυπουργός, Άντονι Αλμπανέζι, δήλωσε ότι η κυβέρνηση θέλει να διασφαλίσει πως το νομικό πλαίσιο είναι «όσο το δυνατόν ισχυρότερο» και ικανό να αντέξει σε πιθανές δικαστικές αμφισβητήσεις. Στο επίκεντρο βρίσκεται η ενίσχυση των αρμοδιοτήτων της eSafety Commission, της αυστραλιανής ρυθμιστικής αρχής για το Διαδίκτυο, ώστε να μπορεί να επιβλέπει αποτελεσματικά την εφαρμογή της απαγόρευσης.
Ο νόμος, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ πριν από έξι μήνες, απαγορεύει σε πλατφόρμες όπως το Instagram της Meta και το YouTube της Google να επιτρέπουν σε ανηλίκους κάτω των 16 ετών να έχουν λογαριασμό. Πρόκειται για ένα από τα πιο φιλόδοξα ρυθμιστικά εγχειρήματα διεθνώς, το οποίο παρακολουθούν στενά και άλλες χώρες που αναζητούν τρόπους προστασίας των παιδιών από τις επιπτώσεις της υπερβολικής χρήσης των social media στην ψυχική και σωματική υγεία.
Ωστόσο, τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι η απαγόρευση δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα. Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο British Medical Journal καταγράφει ότι το 85% των παιδιών ηλικίας 12 έως 15 ετών στην Αυστραλία εξακολουθούσε να χρησιμοποιεί μέσα κοινωνικής δικτύωσης τρεις μήνες μετά την εφαρμογή του μέτρου. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, πολλοί ανήλικοι παρέμειναν online δηλώνοντας ψευδώς ηλικία άνω των 16 ετών ή ανεβάζοντας φωτογραφία που έγινε δεκτή από τις πλατφόρμες ως επαλήθευση μεγαλύτερης ηλικίας.
Η κυβέρνηση και η eSafety Commission έχουν ήδη προειδοποιήσει ότι προετοιμάζουν νομικές ενέργειες κατά πολλών πλατφορμών. Οι εταιρείες που θα κριθούν ότι απέτυχαν συστηματικά να εφαρμόσουν την απαγόρευση αντιμετωπίζουν πρόστιμα έως 49,5 εκατ. δολάρια Αυστραλίας, δηλαδή περίπου 34 εκατ. δολάρια ΗΠΑ.
Την ίδια ώρα, η υπόθεση έχει ανοίξει και δικαστικό μέτωπο, καθώς το Reddit έχει προσφύγει στο Ανώτατο Δικαστήριο κατά της απαγόρευσης. Η αυστραλιανή εμπειρία θεωρείται πλέον κρίσιμο τεστ για το κατά πόσο τα κράτη μπορούν να επιβάλουν αποτελεσματικούς ηλικιακούς περιορισμούς στις μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες.
