Γιατί οι νέοι δεν οδηγούν πια;
Shutterstock
Shutterstock

Γιατί οι νέοι δεν οδηγούν πια;

Λίγες τεχνολογίες καθόρισαν τον 20ό αιώνα περισσότερο από το αυτοκίνητο.  Ο αριθμός των οδηγών στους δρόμους του κόσμου συνεχίζει να αυξάνεται σχεδόν παντού. Υπάρχουν όμως ενδείξεις ότι αυτό αλλάζει , σύμφωνα με το Economist. Η απόκτηση άδειας οδήγησης ήταν κάποτε μια σχεδόν καθολική ιεροτελεστία μετάβασης στην ενηλικίωση. Τώρα είναι κάτι που αυξανόμενος αριθμός νέων ανθρώπων είτε αγνοεί είτε αντιτίθεται ενεργά, μέχρι τα 20 τους και μετά.

Αυτό, με τη σειρά του, αρχίζει να δημιουργεί μεγαλύτερη υποστήριξη για τις πολιτικές κατά του αυτοκινήτου που ψηφίζονται σε πόλεις σε όλο τον κόσμο. Ένας αυξανόμενος αριθμός πόλεων ψηφίζουν νόμους κατά των αυτοκινήτων, καταργώντας χώρους στάθμευσης, αποκλείοντας δρόμους και αλλάζοντας τους κανόνες σχεδιασμού ώστε να ευνοούνται οι πεζοί έναντι των οδηγών.

Το Ανώτατο Δικαστήριο δήλωσε το 1977 ότι η κατοχή αυτοκινήτου ήταν «σχεδόν απαραίτητη» για όποιον ζούσε στην Αμερική. Μέχρι το 1997, το 43% των 16χρονων της χώρας είχε άδεια οδήγησης. Αλλά το 2020 ο αριθμός αυτός είχε πέσει μόλις στο 25%. Δεν πρόκειται μόνο για έφηβους. Ένας στους πέντε Αμερικανούς ηλικίας μεταξύ 20 και 24 ετών δεν έχει δίπλωμα οδήγησης, ενώ το 1983 ήταν μόλις ένας στους 12. Το ποσοστό των ατόμων με άδεια οδήγησης έχει μειωθεί για κάθε ηλικιακή ομάδα κάτω των 40 ετών, και σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, εξακολουθεί να μειώνεται.

Και όσοι έχουν, οδηγούν λιγότερο. Μεταξύ του 1990 και του 2017 η απόσταση που διανύθηκε από τους έφηβους οδηγούς στην Αμερική μειώθηκε κατά 35%, ενώ οι οδηγοί ηλικίας 20-34 ετών κατά 18%. Είναι αποκλειστικά οι μεγαλύτεροι σε ηλικία οδηγοί που ευθύνονται για την ακόμα αυξανόμενη κυκλοφορία.

Παρόμοια τάση έχει καθιερωθεί και στην Ευρώπη. Στη Βρετανία το ποσοστό των εφήβων που μπορούν να οδηγήσουν έχει μειωθεί σχεδόν στο μισό, από 41% σε 21%, τα τελευταία 20 χρόνια. Σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης υπάρχουν περισσότερα αυτοκίνητα από ποτέ. Ωστόσο, ακόμη και πριν τα λουκέτα του Covid-19 αδειάσουν τους δρόμους, η μέση απόσταση που διανύει το καθένα από αυτά είχε μειωθεί κατά περισσότερο από ένα δέκατο από την αλλαγή της χιλιετίας.

Γιατί οι νέοι δεν οδηγούν πια; 

Κανείς δεν είναι απολύτως σίγουρος γιατί οι νέοι δεν επιθυμούν, πλέον, να οδηγούν. Η ανάπτυξη του Διαδικτύου είναι μια προφανής πιθανότητα - όσο περισσότερο μπορείτε να ψωνίζουν online ή να βλέπουν ταινίες στο σπίτι, τόσο μικρότερη ανάγκη υπάρχει να μετακινηθούν.

Επιπλέον, η άνοδος των εφαρμογών ταξί, όπως η Uber, έχει συμβάλει σημαντικά, όπως και τα υψηλά ασφάλιστρα για τους νέους οδηγούς. Η οδήγηση γενικά είναι πιο ακριβή

Άλλοι λόγοι φαίνονται πιο πολιτιστικοί. Ένα μεγάλο κίνητρο, τουλάχιστον για τους πιο αφοσιωμένους, είναι οι ανησυχίες για την κλιματική αλλαγή. Έρευνες δείχνουν πως η κλιματική αλλαγή έχει ωθήσει πολλούς νέους ακτιβιστές να αρχίσουν εκστρατεία κατά της ανάπτυξης με επίκεντρο τα αυτοκίνητα.