Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ Zhang Heming
Ηλικίας 439 εκατ. ετών τα αρχαιότερα σαγόνια στον κόσμο
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ Zhang Heming

Ηλικίας 439 εκατ. ετών τα αρχαιότερα σαγόνια στον κόσμο

Τα αρχαιότερα σαγόνια που έχουν βρεθεί στον πλανήτη μας εντοπίστηκαν σε απολιθώματα ενός μικρού ψαριού που έμοιαζε με καρχαρία -το απολίθωμα έχει ηλικία σχεδόν 439 εκατομμύρια έτη και ανακαλύφθηκε στην επαρχία Γκουϊτσού στη νότια Κίνα, αναφέρουν ερευνητές της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών και του βρετανικού Πανεπιστημίου του Μπέρμιγχαμ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Nature».

Τα απολιθώματα του ψαριού Fanjingshania είναι μήκους 15 εκατοστών, προέρχονται από έναν πανάρχαιο πρόγονο των καρχαριών που ζούσε στην Παλαιοζωική περίοδο, και εξέπληξαν τους επιστήμονες λόγω της αρχαιότητας τους. Η ανακάλυψη μεταθέτει στο παρελθόν κατά περίπου 15 εκατομμύρια χρόνια τα ψάρια με τα αρχαιότερα γνωστά σαγόνια. Ο προηγούμενος κάτοχος του ρεκόρ αρχαιότερων σαγονιών ήταν ένα ψάρι ηλικίας 425 εκατομμυρίων ετών.

Σήμερα, οι άνθρωποι και σχεδόν όλα τα σπονδυλωτά ζώα (το 99,8%) διαθέτουν σαγόνια που τους βοηθούν να τρώνε. Τα ψάρια εμφανίστηκαν στη Γη πριν περίπου 520 εκατομμύρια χρόνια και για πολύ καιρό δεν είχαν σαγόνια. Προηγουμένως στις θάλασσες κυριαρχούσαν θαλάσσιοι σκορπιοί μήκους έως 2,5 μέτρων, αλλά η σταδιακή εξέλιξη σαγονιών στα ψάρια και η αύξηση του μεγέθους τους τα μετέτρεψε σε κυρίαρχους των θαλασσών. Τελικά από αυτά τα ψάρια με σαγόνια εξελίχτηκαν τα σπονδυλωτά ζώα της ξηράς.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ