Περί της λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας

Περί της λειτουργίας της Επιθεώρησης Εργασίας

«Η εμπέδωση όρων νομιμότητας στην αγορά εργασίας δεν αποτελεί μια άσκηση δήθεν 'φιλολαϊκής' πολιτικής, αλλά μια ουσιώδη προϋπόθεση για την προάσπιση των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων και την αποκατάσταση του υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων», αναφέρει η Γενική Γραμματέας του υπουργείου Εργασίας, Άννα Στρατινάκη, σε απάντηση του άρθρου του Κ. Χαροκόπου για τη λειτουργία της Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ).

Αναλυτικά, σχετικά με τη λειτουργία της Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ), αναφέρει τα εξής:

«Το άρθρο προβαίνει σε μια αυθαίρετη αξιολόγηση της σημερινής λειτουργίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας στη βάση αόριστων και μη τεκμηριωμένων αναφορών του τύπου «… τους ρώτησα ευθέως τι συμβαίνει. Τα νέα παιδιά αναφέρθηκαν στο περίφημο ΣΕΠΕ, δηλαδή στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας. Σύμφωνα με όσα μου αποκάλυψαν, πέρσι τέτοια εποχή το εργασιακό περιβάλλον, όσον αφορά στο θέμα των ωραρίων ήταν τελείως διαφορετικό…». Υιοθετώντας άκριτα αυτή τη προσέγγιση ο αρθρογράφος κάνει λόγο για «ανύπαρκτους ελέγχους». Θα είχε ενδιαφέρον να μας πει ο κ. Χαροκόπος ποια είναι αυτά τα νέα παιδιά και, κυρίως, ποια είναι τα στοιχεία που διαθέτουν.

Γιατί η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Και τα επίσημα στοιχεία τους διαψεύδουν. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σήμερα έχουν ενταθεί σημαντικά οι έλεγχοι για τη παραβατικότητα στην αγορά εργασίας, καθώς το Β` εξάμηνο του 2019, σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα καταγεγραμμένα στοιχεία στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό σύστημα του ΣΕΠΕ (ΟΠΣ ΣΕΠΕ), πραγματοποιήθηκαν από την Επιθεώρηση Εργασίας 28.513 έλεγχοι (έναντι 27.431 το Β` εξάμηνο του 2018) και επιβλήθηκαν πρόστιμα σε 5.270 περιπτώσεις (έναντι 4.672 το Β` εξάμηνο του 2018). Παράλληλα, από τα Περιφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα (ΠΕΚΑ) του ΕΦΚΑ υπερδιπλασιάστηκαν οι έλεγχοι το Β’ εξάμηνο του 2019 σε σχέση με το Α εξάμηνο του 2019 (26.004 έναντι 11.628).

Επιπλέον, με μια σειρά διατάξεων που συμπεριελήφθησαν στο πρόσφατο αναπτυξιακό νόμο (ν.4635 /2019 «Επενδύω στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις», ΦΕΚ 167 Α’) προβήκαμε στην περαιτέρω συστηματοποίηση και αυστηροποίηση των ελέγχων (ενδεικτικά: υποχρεωτικός επανέλεγχος εντός 12μήνου, πολλαπλασιασμός των προστίμων σε περίπτωση υποτροπής, κ.λπ.). Δημιουργήσαμε, για πρώτη φορά, μητρώο παραβατικότητας για την αδήλωτη εργασία, ενώ αναθεωρήσαμε την αρχιτεκτονική του αυστηρού και αποτελεσματικού προστίμου των 10.500 ευρώ (που εμείς καθιερώσαμε το 2013), παρέχοντας γενναία έκπτωση υπό την προϋπόθεση πρόσληψης του εργαζομένου για δώδεκα (12) τουλάχιστον μήνες, με πλήρη απασχόληση.

Ταυτόχρονα, θεσπίσαμε πρόσφατα ένα νέο σύστημα κυρώσεων και προστίμων που βασίζεται στην αντικειμενικότητα, τη διαφάνεια, τη σαφήνεια και την απλότητα, αλλά και στη ψηφιακή διαχείριση των προστίμων και στην θωράκιση έναντι πιθανών συμπτωμάτων διαφθοράς. Σε αυτό το νέο σύστημα προστίμων μάλιστα αντιμετωπίζουμε με ιδιαίτερη αυστηρότητα τις παραβάσεις που αφορούν την μερική απασχόληση, όπως την αδήλωτη και παράνομη υπέρβαση ωραρίου πέραν από το ωράριο που συμφωνήθηκε αρχικά. Σε συνδυασμό με την αύξηση κατά 12% του κόστους των επιπλέον αυτών ωρών, ενισχύουμε την πλήρη απασχόληση (εργασία πλήρους ωραρίου και αποτρέπουμε τους εργοδότες από τη συστηματική προσφυγή σε καταχρηστικού τύπου συμβάσεις «ψευδο-μερικής» απασχόλησης.

Σχετικά με τη λειτουργία της τηλεφωνικής γραμμής 15512, σας ενημερώνουμε ότι αυτή πράγματι λειτουργούσε από παλαιά και εξακολουθεί να λειτουργεί σε ημερήσια βάση, τις εργάσιμες ημέρες και ώρες. Σήμερα, όμως, υφίσταται σε πλήρη λειτουργία και η διαδικτυακή πύλη sepenet.gr, μέσω της οποίας κάθε πολίτης (επώνυμα ή ανώνυμα) μπορεί να προβεί σε καταγγελία εργοδότη για καταχρηστική συμπεριφορά. Η καταγγελία διοχετεύεται αυθημερόν ή το αργότερο την επόμενη μέρα στην αρμόδια υπηρεσία της Επιθεώρησης Εργασίας και διερευνείται κατά προτεραιότητα.

Πέραν των ανωτέρω, πρέπει να υπογραμμίσουμε τα εξής: Από την πρώτη μέρα της νέας διακυβέρνησης έχουμε δεσμευτεί στην εμπέδωση υγιών και βιώσιμων συνθηκών για την απρόσκοπτη άσκηση της επιχειρηματικότητας. Με τη δημιουργία ενός απλού και ευέλικτου ρυθμιστικού και οργανωτικού περιβάλλοντος, τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και εν γένει των φορολογικών επιβαρύνσεων στην οικονομία και την εργασία. Με σκοπό την πυροδότηση ενός νέου, βιώσιμου κύματος αναπτυξιακών επιδόσεων που θα βασίζονται στις προοπτικές και την απελευθέρωση των δυνατοτήτων του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας. Και για αυτόν ακριβώς το λόγο, απαιτούμε από όλες ανεξαιρέτως τις επιχειρήσεις (μικρές και μεγάλες) να τηρούν στο έπακρο τις υποχρεώσεις τους στα ασφαλιστικά ταμεία, τους εργαζόμενους και την κοινωνία.

Συνεπώς, η εμπέδωση όρων νομιμότητας στην αγορά εργασίας δεν αποτελεί για εμάς μια άσκηση δήθεν «φιλολαϊκής» πολιτικής, αλλά μια ουσιώδη προϋπόθεση για την προάσπιση των εργασιακών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων και, βεβαίως, την αποκατάσταση του υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων και την επιτυχή έκβαση αυτού του ίδιου του αναπτυξιακού στοιχήματος της χώρας».