Οι εταιρικές δράσεις σε περιόδους κρίσεων

Οι εταιρικές δράσεις σε περιόδους κρίσεων

Εκτός από ένα «εργαλείο» που οδηγεί στη βιώσιμη ανάπτυξη, η εταιρική κοινωνική ευθύνη και οι δράσεις της μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στον ευαίσθητο τομέα της κοινωνικής ευημερίας, όχι μόνο σε τοπικό και εθνικό επίπεδο αλλά και σε διεθνές, ειδικά σε περιπτώσεις κρίσεων, όπως η τωρινή με τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Σύμφωνα με τον ορισμό που αναφέρεται στην Πράσινη Βίβλο για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 2001), «Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη είναι η έννοια σύμφωνα με την οποία οι επιχειρήσεις ενσωματώνουν σε εθελοντική βάση κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς προβληματισμούς στις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες και στις επαφές τους με άλλα ενδιαφερόμενα μέρη, καθώς αντιλαμβάνονται ότι η υπεύθυνη συμπεριφορά οδηγεί στην αειφόρο επιχειρηματική επιτυχία». 

Από τότε έχουν μεταβληθεί πολλά πράγματα και κυρίως η θέση μιας μεγάλης επιχείρησης στο κοινωνικό σύνολο. Πλέον, η κοινωνική ευθύνη δεν αποτελεί μόνο μια διαδικασία που γίνεται σε εθελοντική βάση, αλλά είναι βασική προϋπόθεση για την ορθή λειτουργία των επιχειρήσεων. Άλλωστε, σε ό,τι αφορά την προστασία του περιβάλλοντος και την καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης, η θέσπιση των δεικτών ESG δείχνει την κατεύθυνση, καθώς η κοινωνική ευθύνη αποτελεί πλέον δείκτη για τους επενδυτές. 

Παράλληλα τα τελευταία 20 χρόνια, έχει μετεξελιχθεί η έννοια της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, καθώς πλέον επεκτείνεται σε τομείς και δράσεις που στο παρελθόν δεν αποτελούσαν ζωτικά στοιχεία αυτής. Εκτός από τα θέματα που πλέον συναποτελούν τον πυρήνα των δράσεων υπάρχει ακόμη μία ακόμη έκφανση της ΕΚΕ, εξίσου σημαντική με τα περιβαλλοντικά θέματα, που ήρθε να προστεθεί τα τελευταία χρόνια στην πολυσχιδή εταιρική υπευθυνότητα. Αυτή της ανταπόκρισης των επιχειρήσεων σε έκτακτες περιστάσεις.

Τα δυο μεγαλύτερα παραδείγματα έκτακτων περιστάσεων τόσο στη χώρα μας όσο και διεθνώς είναι αυτό της πανδημίας εδώ και δυο χρόνια και το πιο πρόσφατο του πολέμου στην Ουκρανία.

Βέβαια, το τελευταίο χρονικό διάστημα η ελληνική κοινωνία αντιμετώπισε και άλλα κοινωνικά προβλήματα, όπως οι πρόσφατες κακοκαιρίες, οι θανατηφόρες πυρκαγιές του 2021, οι πλημμύρες και άλλα γεγονότα που μετατράπηκαν σε ασύμμετρες απειλές. Βέβαια στα προβλήματα αυτά εδώ και αρκετά χρόνια υπάρχει και το μεταναστευτικό.

Έτσι, όλοι γίναμε μάρτυρες προσπαθειών εταιρειών να προσπαθούν να αμβλύνουν με κάθε τρόπο τις αρνητικές κοινωνικές συνέπειες των φυσικών καταστροφών, των πυρκαγιών και άλλων προβλημάτων.

Για παράδειγμα, υπήρξαν εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο παραγωγής μελιού που προσέφεραν σημαντική βοήθεια και υποστήριξη, πέραν των μέτρων της κυβέρνησης στους μελισσοκόμους - παραγωγούς μελιού στη Βόρεια Εύβοια.

Υπήρξαν εταιρείες του κατασκευαστικού τομέα που προσέφεραν υποστήριξη στους σεισμόπληκτους της Κρήτης με το να τους παρέχουν πρόχειρες, προσωρινές κατοικίες, όπως και σε αυτούς που τα σπίτια τους κάηκαν ή έπαθαν ζημιά από τις νεροποντές.

Στις δράσεις αυτές περιλαμβάνεται και η αποστολή τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης, ακόμη και ρούχα για όσους οι κατοικίες καταστράφηκαν μαζί με το περιεχόμενο τους. Μάλιστα υπήρξαν και εταιρείες του τουριστικού τομέα που άνοιξαν τα ξενοδοχεία για να στεγάσουν προσωρινά όσους αντιμετώπισαν πρόβλημα στέγης.

Επίσης εταιρείες συνέβαλαν και στην υποδοχή των μεταναστών στα νησιά μας και εξακολουθούν να συμβάλουν με την αποστολή ανθρωπιστικής βοήθειας στους πληγέντες από την ρωσική επίθεση στην Ουκρανία.

Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν πως οι εταιρείες είναι παρούσες πλέον όχι μόνο σε διαρκή κοινωνικά θέματα, όπως είναι η φτώχεια και η ανεργία, αλλά εμφανίζονται έτοιμες να συμβάλλουν και σε έκτακτες περιστάσεις. Με αυτό τον τρόπο ισχυροποιούνται οι δεσμοί που έχουν οι εταιρείες με την κοινωνία και συμβάλλουν ουσιαστικά στη στήριξη της κοινωνίας, όποτε αυτή την χρειάζεται.