Μια ελληνική παρέμβαση για την οδική ασφάλεια στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Μια ελληνική παρέμβαση για την οδική ασφάλεια στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Όταν μια ελληνική πρόταση τυγχάνει πανευρωπαϊκής-διακομματικής αναγνώρισης τότε μπορεί να μιλήσει κανείς για εθνική επιτυχία. Πρόκειται την Έκθεση που κατάρτισε η Έλενα Κουντουρά ως εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για το “Πλαίσιο Πολιτικής της ΕΕ για την Οδική Ασφάλεια έως το 2030 - Συστάσεις για το Όραμα Μηδενικών Απωλειών (Vision Zero)”, η οποία υπερψηφίστηκε με συντριπτική πλειοψηφία στην Ολομέλεια της Ευρωβουλής τον περασμένο Οκτώβριο.

Η εν λόγω έκθεση παρουσιάστηκε την προηγούμενη βδομάδα σε ειδική εκδήλωση στην οποία παραβρέθηκαν σημαντικοί παράγοντες του χώρου της οδικής ασφάλειας σε Ελλάδα και Ευρώπη. Και να ήθελε κανείς να αποτυπώσει το κλίμα που επικράτησε στη συνάντηση αυτή και να αναδείξει τον αντίκτυπο σε ευρωπαϊκό επίπεδο της όλης πρωτοβουλίας θα μπορούσε να σταθεί στα λόγια του Εκτελεστικού Διευθυντή του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΤSC), Antonio Avenoso, ο οποίος είπε – ούτε λίγο ούτε πολύ – ότι η κ. Κουντουρά τους έφερε σε δύσκολη θέση, καθώς το τελικό κείμενο της έκθεση είναι τόσο καλό που δεν έχει κάτι να του προσάψει.

Ή ακόμα και να αναφερθεί στην παρέμβαση του Matthew Baldwin, Συντονιστή της ΕΕ για την Οδική Ασφάλεια και Αναπληρωτή Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, DG MOVE, που επεσήμανε το πόσο σημαντική επιτυχία υπήρξε η υπερψήφιση της έκθεσης από όλους τους Ευρωβουλευτές.

Βλέπετε, η οδική ασφάλεια ενώνει. Και σε αυτό ακριβώς το στοιχείο στάθηκε στον χαιρετισμό του ο Πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, βουλευτής ΝΔ Ν. Λάρισας, Χρήστος Κέλλας, που τόνισε ότι «τα κομματικά χρώματα δεν έχουν θέση στην οδική ασφάλεια» - και δεν είχε κανένα πρόβλημα να συγχαρεί και αυτός μία ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία, την Έλενα Κουντουρά για την πρωτοβουλία της.

Επί της ουσίας τώρα, οι δύο προσκεκλημένοι ομιλητές, Matthew Baldwin και Antonio Avenoso συνεχάρησαν την Έλενα Κουντουρά για την έκθεση που κατάρτισε, ως εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, και αποτελεί σήμερα τον οδικό χάρτη που προτείνει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για να επιτευχθεί ο στόχος της μείωσης κατά 50% των θανάτων και για πρώτη φορά των σοβαρών τραυματισμών τη δεκαετία 2021-2030.

Το ασφαλές σύστημα

Ο κ. Baldwin, αναφέρθηκε στις κατευθύνσεις της νέας ευρωπαϊκής πολιτικής για την οδική ασφάλεια στην ΕΕ έως το 2030 και στο λεγόμενο “Ασφαλές Σύστημα”, την καινοτόμο προσέγγιση για τη μείωση των θανάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους.

Τόνισε ότι «οι ευρωπαϊκοί δρόμοι είναι οι ασφαλέστεροι στον κόσμο, αλλά πρέπει να εντείνουμε τις προσπάθειες μας, γιατί καμία απώλεια ανθρώπινης ζωής δεν είναι αποδεκτή. Η εφαρμογή της αρχής του Ασφαλούς Συστήματος σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης είναι το κλειδί που θα μας επιτρέψει να προσεγγίσουμε το Όραμα Μηδενικών Απωλειών (Vision Zero) την επόμενη δεκαετία. Χαίρομαι που βρίσκομαι στην Ελλάδα, γιατί παρά τη μεγάλη μείωση θανάτων την τελευταία δεκαετία - τη μεγαλύτερη στην ΕΕ - υπάρχει έντονο το αίτημα για ασφαλέστερους δρόμους».

Επισήμανε ότι οι θάνατοι στην άσφαλτο είναι η «ξεχασμένη πανδημία» και ότι πρέπει να σταματήσουμε να μιλάμε για τροχαία ατυχήματα και να μιλάμε για τροχαίες συγκρούσεις, δεδομένου ότι μπορούν σε μεγάλο βαθμό να αποτραπούν. Επίσης, πρέπει να δοθεί έμφαση στην προστασία των ευάλωτων χρηστών, όπως για παράδειγμα των πεζών, των ποδηλατών και των δικυκλιστών.

Όσον αφορά την Ελλάδα, παρότρυνε τις αρχές να αξιοποιήσουν στο μέγιστο τους πόρους μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και των υπολοίπων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών ταμείων και εργαλείων, για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και την ενίσχυση των υποδομών.

Ανάληψη πρωτοβουλιών

Ο κ. Αvenoso, τόνισε ότι οι προτάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην οδική ασφάλεια αντανακλούν πολλές από τις ανησυχίες των πολιτών της ΕΕ, ειδικά σε αστικές περιοχές όπου η υπερβολική ταχύτητα και οι ανεπαρκείς υποδομές αποτελούν προβλήματα, που έχουν έρθει στο επίκεντρο της προσοχής, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οπότε και μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού άρχισε να επιλέγει το περπάτημα και το ποδήλατο.

«Έχουμε δει τολμηρή δράση από την ΕΕ στη βελτίωση της ασφάλειας τα δύο τελευταία χρόνια. Τώρα ζητούμε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αναλάβει πρωτοβουλία σε άλλα ζητήματα, όπως η ταχύτητα και τα όρια οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, αλλά και να εξετάσει την ανάγκη αντιμετώπισης της οδήγησης υπό την επήρεια ναρκωτικών και της απόσπασης προσοχής. Πιο μακροπρόθεσμα σχέδια πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα, ώστε να έχουμε αποτελέσματα πριν το 2030, όπως για παράδειγμα η ανάγκη ενός νέου οργανισμού για την οδική ασφάλεια που θα επιβλέπει την εξέλιξη των αυτοματοποιημένων οχημάτων».

Απαιτείται εγρήγορση παρά την επιτυχία

Η Έλενα Κουντουρά παρουσιάζοντας τις προτάσεις και συστάσεις προς την Κομισιόν για πιο ασφαλή οχήματα, πιο ασφαλείς υποδομές, πιο ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου και ένα κατάλληλο πλαίσιο πολιτικής για το μέλλον και τα Κράτη-Μέλη που περιλαμβάνει η ‘Έκθεση της, επεσήμανε ότι η Ελλάδα σημείωσε μία μεγάλη επιτυχία στον τομέα της οδικής ασφάλειας: οι θάνατοι από τροχαία μειώθηκαν κατά 54% την προηγούμενη δεκαετία, κάτι που σημαίνει ότι ήταν η μόνη χώρα που έπιασε τον ευρωπαϊκό στόχο και βραβεύτηκε με το βραβείο PIN του ΕTSC. Τόνισε όμως ότι η χώρα μας εξακολουθεί να παραμένει χαμηλά στην ευρωπαϊκή κατάταξη, στη 23η θέση με 54 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων ετησίως, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 42.

«Με αυτά τα στοιχεία» όπως δήλωσε «αλλά και σε βάθος χρόνου, ο απολογισμός στην άσφαλτο μας συγκλονίζει. Όταν μετράμε συνολικά περισσότερους από 130.000 θανάτους στους ελληνικούς δρόμους και περισσότερες από 350.000 αναπηρίες τις πέντε προηγούμενες δεκαετίες σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, και θρηνούμε νέα παιδιά, με τα τροχαία να είναι η πρώτη αιτία θανάτου στις νεαρές ηλικίες, η οδική ασφάλεια δεν μπορεί παρά να είναι, εκτός από ευρωπαϊκή, και εθνική προτεραιότητα».

«Πλούσιος» προβληματισμός

Στην εκδήλωση συμμετείχαν και απηύθυναν χαιρετισμό, καταθέτοντας θέσεις και προτάσεις για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας:

Εκ μέρους του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμοδίου για θέματα Μεταφορών, Μιχάλη Παπαδόπουλου, ο Μάνος Παρίσης, Αν. Γενικός Διευθυντής Στρατηγικού Σχεδιασμού Μεταφορών και Οδικής Ασφάλειας του Υπουργείου.

Ο Πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, κ. Χρήστος Κέλλας, βουλευτής ΝΔ Ν. Λάρισας

Ο ταξίαρχος κ. Σπυρίδων Λάσκος, Διευθυντής της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής.

Ο Χρήστος Σπίρτζης, πρώην Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και νυν τομεάρχης Προστασίας του Πολίτη της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, βουλευτής Ανατολικής Αττικής

Η ηθοποιός Άννα Βαγενά, μέλος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ν. Λάρισας

Ο Βασίλης Γιαννακόπουλος, Αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας Αττικής

Στην εκδήλωση συμμετείχαν εκπρόσωποι φορέων του κλάδου των μεταφορών και επικεφαλής οργανισμών και μη κερδοσκοπικών οργανώσεων που έχουν αφιερωθεί στην οδική ασφάλεια και στην προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας. Συντόνισε η δημοσιογράφος Αλεξάνδρα Κασσίμη. Η εκδήλωση φιλοξενήθηκε στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων, Εχελιδών 19 & Πειραιώς 144.