Γ. Δραγασάκης: Ο στόχος αύξησης των εξαγωγών στο 50% του ΑΕΠ ως το 2025 δεν είναι ανέφικτος

Γ. Δραγασάκης: Ο στόχος αύξησης των εξαγωγών στο 50% του ΑΕΠ ως το 2025 δεν είναι ανέφικτος

Οι έξι βάσεις που θα συνδράμουν ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της Εθνικής Αναπτυξιακής Στρατηγικής για αύξηση των εξαγωγών εμπορευμάτων και υπηρεσιών στο 50% του ΑΕΠ ως το 2025, αποφασίστηκαν στη Διυπουργική Επιτροπή Εξωστρέφειας, η οποία συνεδρίασε σήμερα υπό την προεδρία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης και υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννη Δραγασάκη.

Το επόμενο διάστημα αποφασίστηκε να διαμορφωθούν νέες συγκριμένες προτάσεις, οι οποίες θα τεθούν στην κρίση της Επιτροπής Εξωστρέφειας για απόφαση, στην επόμενη συνεδρίασή της η οποία ορίστηκε για φέτος το φθινόπωρο.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης υπογράμμισε στην ομιλία του ότι «η εξωστρέφεια της οικονομίας αυξάνει σημαντικά στη διάρκεια της κρίσης, κυρίως από πλευράς εξαγωγών και εισροών άμεσων ξένων επενδύσεων (ΑΞΕ)» και πρόσθεσε ότι ο στόχος της Εθνικής Αναπτυξιακής Στρατηγικής για αύξηση των εξαγωγών εμπορευμάτων και υπηρεσιών στο 50% του ΑΕΠ ως το 2025 είναι φιλόδοξος, αλλά όχι ανέφικτος.

«Η επίτευξή του όμως θα απαιτήσει εντατική συστηματική προσπάθεια, σχεδιασμό και έλεγχο της υλοποίησής του, αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και λήψη των αναγκαίων διαρθρωτικών μέτρων» όπως είπε ο ίδιος

Ποιες δράσεις υλοποιούνται ή είναι προς υλοποίηση κατά το επόμενο διάστημα

Όπως ανέφερε ο κ. Δραγασάκης, στο πλαίσιο του Σχεδίου Δράσης που ήδη βρίσκεται σε ένα καλό επίπεδο υλοποίησης, βρίσκονται σε εξέλιξη οι παρακάτω δράσεις:

1) Δημιουργείται δυναμική διαδικτυακή πύλη ενημέρωσης, με την καταγραφή κάθε απαραίτητης για την εξαγωγική πολιτική, πληροφορίας, που θα περιλαμβάνει βάσεις δεδομένων και θα παρέχει πληροφορίες για κάθε πτυχή, που έμμεσα ή άμεσα επηρεάζει τη λήψη αποφάσεων στο πλαίσιο της εξαγωγικής πολιτικής. Η πύλη θα απευθύνεται στις επιχειρήσεις και ειδικότερα στον υπάρχοντα και δυνητικό εξαγωγέα, με τρόπο διαδραστικό και με δυνατότητα χρήσης πολυμέσων, για θέματα όπως εξαγωγικές διαδικασίες, προετοιμασία συμμετοχής σε διεθνείς εκθέσεις, επιχειρηματικές αποστολές, εκπαιδευτικό υλικό κ.λπ.

Το έργο έχει προϋπολογισμό 689.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, και θα δημοπρατηθεί από το Enterprise Greece κατ'' εκτίμηση στο τέλος του φθινοπώρου. Στο έργο έχει συνδράμει η Τεχνική Βοήθεια GIZ, ενώ η στενή συνεργασία που υπάρχει στο σχεδιασμό και στη λειτουργία με το υπουργείο Εξωτερικών, το Enterprise Greece και το ΥΠΟΙΑΝ, θα εξασφαλίσει συνολική ενημέρωση στις επιχειρήσεις.  

2. Αναβαθμίζονται οι υπηρεσίες Helpdesk. Η δράση έχει προϋπολογισμό 634.000 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, αναμένεται η έγκριση του από το ΕΠΑΝΕΚ, ενώ η υλοποίησή της θα ξεκινήσει στις αρχές του φθινοπώρου και θα απευθύνεται στις επιχειρήσεις, με στόχο την άμεση αντιμετώπιση ερωτημάτων ή θεμάτων που ανακύπτουν κατά την φάσης έναρξης ή υλοποίησης εξαγωγικών δραστηριοτήτων από τις επιχειρήσεις. Για την ενημέρωση και υποστήριξη των υπαρχόντων και δυνητικών εξαγωγέων, ήδη λειτουργούν από διάφορους φορείς υπηρεσίες helpdesk (π.χ. Enterprise Greece, Συνήγορος Αγοράς στο ΥΠΕΞ, φορείς εκπροσώπησης εξαγωγέων κ.ά.). Στόχος είναι η οργάνωση, συστηματοποίηση και παρακολούθηση των θεμάτων με τη χρήση εργαλείων πληροφορικής. 

3. Εκπονούνται οδηγοί επιχειρηματικότητας. Το έργο έχει προϋπολογισμό 2 εκατομμύρια και ήδη δημοπρατήθηκε από το ΥΠΕΞ. Οι οδηγοί επιχειρηματικότητας απευθύνονται στις Ελληνικές Επιχειρήσεις που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στο εξωτερικό. Στόχος είναι η ομοιογένεια και η τυποποίηση των παρεχόμενων πληροφοριών αναφορικά με τις εφαρμοζόμενες διαδικασίες ανά χώρα με τρόπο συνεκτικό, ολοκληρωμένο και εύκολα προσβάσιμο.

4. Αναβαθμίζεται η λειτουργία γραφείων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων. Το έργο έχει προϋπολογισμό 188.000 ευρώ και αναμένεται να εγκριθεί από το ΕΠΑΝΕΚ. Στόχος είναι η απλούστευση και περαιτέρω πιστοποίηση των διαδικασιών, ώστε να διασφαλιστεί η παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών, η υποστήριξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας μέσω της διευκόλυνσης της επιχειρηματικής διασύνδεσής τους, η προώθηση των εξαγωγών τους και η ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων, επενδυτικών δυνατοτήτων και ευκαιριών στην Ελλάδα.

5. Δημιουργούνται οι προδιαγραφές για προγράμματα κατάρτισης σε θέματα εξωστρέφειας. Στόχος είναι η αύξηση της προστιθέμενης αξίας των προγραμμάτων επιμόρφωσης-συμβουλευτικής που προσφέρονται, είτε σε εν δυνάμει συμβούλους εξωστρέφειας, είτε στις ίδιες τις εξαγωγικές επιχειρήσεις. Ζητούμενο είναι να διαμορφωθούν κριτήρια και προδιαγραφές που θα εξασφαλίζουν ότι η παρεχόμενη κατάρτιση είναι συγκροτημένη, ολοκληρωμένη, συνεκτική, ώστε να αποτελεί πραγματικό εφόδιο για τους καταρτιζόμενους και σημαντικό κίνητρο απασχόλησης τους από τις επιχειρήσεις.

6. Το αμέσως επόμενο διάστημα πρόκειται να εκτελεστεί η πιλοτική εφαρμογή της μεθοδολογίας προσδιορισμού εξαγωγικών στόχων και ευκαιριών που εκπόνησε το ΚΕΠΕ και παρουσιάστηκε τον προηγούμενο μήνα. Στόχος είναι η αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της πιλοτικής εφαρμογής της μελέτης αυτής προκειμένου να αναβαθμιστεί ο σχεδιασμός της εξαγωγικής πολιτικής.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ