Έναρξη εθνικού διαλόγου για την Παιδεία με εξαγγελίες

Έναρξη εθνικού διαλόγου για την Παιδεία με εξαγγελίες

Με βαρύγδουπες διακηρύξεις και ρήσεις αλλά και δαπανηρές εξαγγελίες έγινε χθες η επίσημη έναρξη των εργασιών της 36μελούς Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία. Όπως μεταδίδει η Καθημερινή, κάθε Τρίτη, αρχής γενομένης από την Τρίτη 12 Ιανουαρίου, στο αμφιθέατρο του Ινστιτούτου Παστέρ θα γίνονται οι εβδομαδιαίες συναντήσεις εργασίας των υποομάδων της Επιτροπής.

Στις συναντήσεις θα καλούνται και εμπειρογνώμονες, ενώ θα μπορούν να πάρουν μέρος και οι πολίτες. Η χθεσινή επίσημη έναρξη έγινε ένα μήνα και πλέον μετά τις 26 Νοεμβρίου, όταν ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, ανακοίνωσε την έναρξη εθνικού διαλόγου για την Παιδεία.

Στη χθεσινή συνεδρίαση ο κ. Φίλης:

• Μίλησε «για ανάγκη ριζικών τομών».

• Ανέφερε ότι «στη μεταρρύθμιση θα ακολουθήσουμε τη λογική σειρά: από την προσχολική ηλικία έως και την τριτοβάθμια εκπαίδευση».

• Τόνισε ότι «μιας τέτοιας έκτασης μεταρρύθμιση χρειάζεται χρόνο, πόρους και σχεδιασμό. Χρειάζεται διακομματική συνεννόηση και κοινωνική συναίνεση. Γι' αυτό η μεταρρύθμιση δεν εξαντλείται σε 1-2 χρόνια, ούτε σε μία τετραετία. Είναι έργο πνοής».

• Επανέλαβε εξαγγελίες που είχαν γίνει στις 26 Νοεμβρίου, όπως «σχεδιάζουμε την καθιέρωση 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης συμπεριλαμβανομένης της 2χρονης προσχολικής αγωγής. Την αναμόρφωση της ειδικής αγωγής, μέσω του συστήματος της συνεκπαίδευσης, την καθιέρωση του ολοήμερου δημοτικού σχολείου παντού, την αλλαγή του Λυκείου και της πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».

Στην εισήγησή του ο πρόεδρος της Επιτροπής Αντώνης Λιάκος:

• Διακήρυξε «να ξαναδώσουμε στους εφήβους την εφηβεία που τους κλέψαμε»!

• Παραδέχθηκε ότι «η δημόσια εκπαίδευση κάθε άλλο παρά δωρεάν και δημόσια είναι», και ότι απαιτούνται αλλαγές γνωστές από τον περασμένο Ιανουάριο (π.χ. ανάγκη μείωσης των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών).

• Εξήγγειλε ότι «αρχίζοντας από το δημοτικό και το γυμνάσιο, στις πιο φτωχές και λαϊκές περιοχές, σε περιοχές με μεταναστευτικούς πληθυσμούς ή στις απομακρυσμένες περιοχές, θα δημιουργήσουμε δίκτυο πρότυπων δράσεων που θα μεταφέρει πολιτισμικούς πόρους στα παιδιά και τους γονείς και θα κάνει το σχολείο πολιτισμικό κέντρο με κυριολεκτικά ολοήμερη και εβδομαδιαία λειτουργία με μια πλούσια προσφορά δράσεων και προγραμμάτων. Θα δημιουργήσουμε μια ζώνη εκπαιδευτικής προτεραιότητας της οποίας στόχος θα είναι η καταπολέμηση των ανισοτήτων και των διακρίσεων, με τη δημιουργία δικτύου που θα μετατρέψει τα σχολεία σε εργαστήρια πολιτισμού. Εκεί, στις δύσκολες περιοχές, εκεί όπου υπάρχουν οι περισσότερες ανάγκες, θα δώσουμε τη δική μας μάχη αριστείας».

Η χθεσινή συνεδρίαση ήταν τετράωρη (ο κ. Φίλης παρέμεινε καθ' όλη τη διάρκειά της) ενώ τα παρόντα μέλη πήραν τον λόγο για 5 λεπτά και το τήρησαν.

Το χρονοδιάγραμμα του διαλόγου προβλέπει ότι από τα μέσα Ιανουαρίου έως τα μέσα Μαρτίου, θα διοργανωθούν δημόσιες συζητήσεις για επιμέρους θέματα σε εβδομαδιαία βάση. Ως το τέλος Μαρτίου, η Επιτροπή θα έχει καταρτίσει το πρώτο σχέδιο της Εκθεσης, το οποίο έως το τέλος Απριλίου θα τεθεί σε δημόσια συζήτηση. Παράλληλα, η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής θα προχωρεί τον δικό της διάλογο. Στο τέλος Απριλίου θα συνταχθεί η Εκθεση για τις προτεραιότητες των αλλαγών στην εκπαίδευση.