Black Friday: Σε αύξηση τζίρου στοχεύουν οι ευρωπαϊκές εταιρίες λιανικού εμπορίου

Black Friday: Σε αύξηση τζίρου στοχεύουν οι ευρωπαϊκές εταιρίες λιανικού εμπορίου

Οι εταιρίες λιανικής πώλησης σε όλη την Ευρώπη προσπαθούν να προσελκύσουν αγοραστές στο πλαίσιο της "Black Friday", σε ένα τεστ για την καταναλωτική εμπιστοσύνη, ιδιαίτερα στη Βρετανία όπου η συγκεκριμένη, εισαγόμενη από τις ΗΠΑ, καταναλωτική συνήθεια έχει γίνει πιο δημοφιλής.

Μετά τη μεγαλύτερη μείωση των τελευταίων τεσσεράμισι ετών που σημείωσαν οι λιανικές πωλήσεις βάσει όγκου τον Οκτώβριο, οι Βρετανοί λιανέμποροι στηρίζουν τις ελπίδες τους στις εκπτώσεις για να προσελκύσουν τους αγοραστές, που έχουν υποστεί πιέσεις από τον πληθωρισμό και τη χαμηλή αύξηση των μισθών.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Μαύρη Παρασκευή, που παραδοσιακά επικεντρωνόταν σε ηλεκτρονικά προϊόντα, γίνεται κυρίως διαδικτυακά από το 2014 όταν σημειώθηκε χάος και μικροεπεισόδια στα καταστήματα.

«Πιστεύω ότι θα είναι η ημέρα του χρόνου με τη μεγαλύτερη εμπορική κίνηση», δήλωσε σήμερα στο Reuters ο Τζον Ρότζερς, διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Argoς, της εταιρίας που πουλά από ηλεκτρικά μέχρι παιχνίδια και ανήκει στη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρία λιανικών πωλήσεων της Βρετανίας, την Sainsbury''s.

Η εταιρία ερευνών GlobalData προβλέπει ότι οι καταναλωτικές δαπάνες στο Ηνωμένο Βασίλειο την περίοδο της Μαύρης Παρασκευής – από την Δευτέρα 20 Νοεμβρίου έως την Δευτέρα 27 Νοεμβρίου – θα αυξηθούν κατά 3,8% σε ετήσια βάση στα 10,1 δισεκ. λίρες.

Ωστόσο, δεν είναι σαφές κατά πόσο οι εταιρίες λιανικής πώλησης κερδίζουν χρήματα από την εμπορική αυτή πρακτική, την οποία καθιέρωσε στη Βρετανία το 2010 η εταιρία διαδικτυακών πωλήσεων Amazon.

Οι υποστηρικτές ισχυρίζονται ότι οι προσεκτικά σχεδιασμένες, στοχευμένες προωθητικές ενέργειες με παγκόσμιους προμηθευτές τους επιτρέπουν να πετύχουν μια αύξηση των πωλήσεών τους, διατηρώντας τα περιθώρια κέρδους τους.

Ωστόσο, οι επικριτές ισχυρίζονται ότι οι εκπτώσεις ροκανίζουν τις χριστουγεννιάτικες πωλήσεις, οι οποίες υπό κανονικές συνθήκες θα γίνονταν χωρίς εκπτώσεις, και μπορούν να πλήξουν την δραστηριότητα τις επόμενες εβδομάδες.

Ο Ρότζερς δήλωσε ότι οι προωθητικές ενέργειες της Argos για την Black Friday ξεκίνησαν τα μεσάνυχτα της Πέμπτης (ώρα Ελλάδας), με την ιστοσελίδα της να καταγράφει πάνω από 800.000 επισκέψεις στην πρώτη ώρα. Περίπου το 85% αυτών των επισκέψεων είναι από κινητά τηλέφωνα. Ο ίδιος είπε ότι ο αριθμός των επισκέψεων στην ιστοσελίδα για το σύνολο της ημέρας αναμένεται να φθάσει στα 12 εκατομμύρια.

Όπως και πέρυσι, οι εταιρίες λιανικών πωλήσεων όπως η Amazon, η Dixons Carphone και η ηγέτις της αγοράς Tesco παρατείνουν τις προσφορές για μία έως δύο εβδομάδες, ελπίζοντας ότι θα ομαλοποιήσουν τη ζήτηση και θα μειώσουν την πίεση για τα δίκτυα τροφοδοσίας και διανομής.

Η Μαύρη Παρασκευή, που έπεται της αργίας για την Ημέρα των Ευχαριστιών στις ΗΠΑ, ονομάστηκε έτσι διότι αυξάνονται οι καταναλωτικές δαπάνες και οι εταιρίες λιανικών πωλήσεων καταγράφουν αυξημένο τζίρο, βελτιώνοντας ακόμα και τις ετήσιες επιδόσεις τους.

Στη Γερμανία, οι προωθητικές ενέργειες που γίνονται στο πλαίσιο της Black Friday και της Cyber Monday (σ.σ. της Δευτέρας μετά την Μαύρη Παρασκευή) αναμένεται να φέρουν επιπλέον έσοδα 1,7 δισεκ. ευρώ για τους λιανεμπόρους, περίπου όσα και το 2016, σύμφωνα με έρευνα της γερμανικής εμπορικής ένωσης HDE. Η HDE ανακοίνωσε ότι το 16% των Γερμανών καταναλωτών εκμεταλλεύτηκε τις εκπτώσεις της Μαύρης Παρασκευής, με τη μέση δαπάνη ανά καταναλωτή να διαμορφώνεται λίγο πάνω από τα 170 ευρώ.

Περίπου 8 εκατ. καταναλωτές στη Γαλλία αναμένεται να ψωνίσουν από την Παρασκευή έως την Δευτέρα, αριθμός που μεταφράζεται σε εκτιμώμενα έσοδα περίπου 945 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με έρευνα που διενεργήθηκε από την Kantar TNS για την αμερικανική εταιρία ηλεκτρονικού εμπορίου eBay.

Η Black Friday φαίνεται να γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής και στην Ιταλία. Φέτος, όλες οι μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου διαφημίζουν εκπτώσεις. Το ιταλικό πολυκατάστημα La Rinascente είναι σήμερα ανοικτό έως τα μεσάνυκτα, προσφέροντας εκπτώσεις έως 50%.

Ωστόσο, οι Ισπανοί, που παραδοσιακά ανταλλάσουν δώρα την ημέρα των Φώτων, στις 6 Ιανουαρίου, ανταποκρίνονται στο νέο καταναλωτικό φαινόμενο με βραδύτερους ρυθμούς. Μόλις το 22% των Ισπανών σκοπεύει να κάνει κάποια αγορά την Μαύρη Παρασκευή ή την Cyber Monday φέτος, σύμφωνα με έρευνα της Metroscopia για την εφημερίδα El Pais.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ