Σούπερ μάρκετ: Νέος γύρος deals και ανακατατάξεων στην αγορά

Σούπερ μάρκετ: Νέος γύρος deals και ανακατατάξεων στην αγορά

Σε δέκα μεγάλους «παίκτες» θα έχει περάσει ως το τέλος της επόμενης δεκαετίας το σύνολο του λιανεμπορίου τροφίμων και ποτών, καθώς οι τάσεις συγκέντρωσης στην αγορά αυτή, τόσο σε επίπεδο παραγωγικών και μεταποιητικών βιομηχανιών στις οποίες συμμετέχουν και μεγάλα, διεθνή επενδυτικά funds, αλλά κυρίως σε επίπεδο λιανικής πώλησης, με τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ να κυριαρχούν στο παιχνίδι, συνεχίζονται. 

Καθώς οι επιπτώσεις από τις γεωπολιτικές εξελίξεις δείχνουν να αμβλύνονται, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το θέμα του ενεργειακού κόστους, της ανόδου των τιμών των πρώτων υλών και του κόστους των μεταφορών, έχουν αρχίσει να γίνονται κινήσεις που οδηγούν σε ανακατατάξεις στην αγορά, αλλά και σε συγκεντρωτισμό. 

Οι συγκεντρωτικές, αυτές, τάσεις έχουν ως στόχο την ισχυροποίηση των αλυσίδων σούπερ - μάρκετ  οι οποίες αντιμετώπισαν  σημαντικά προβλήματα, τόσο στην περίοδο της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας, όσο και πιό πρόσφατα με το ενεργειακό και την ακρίβεια, ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν σε τυχόν νέες κρίσεις, στο μέλλον. 

Οι κινήσεις με deals που αφορούν εξαγορές και συγχωνεύσεις δεν είναι μόνο στην ατζέντα των μεγάλων επιχειρήσεων, αλλά και των μικρότερων που έχουν ως στόχο να δημιουργήσουν μεγάλα σχήματα, ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν στον έντονο ανταγωνισμό, αλλά και να επιτυγχάνουν καλύτερες συμφωνίες με τις προμηθευτικές επιχειρήσεις.

Σε ό,τι αφορά τις συγκεντρωτικές τάσεις, όπως δείχνουν στατιστικά στοιχεία που έχουν επεξεργαστεί παράγοντες της λιανικής αγοράς παρατηρείται το φαινόμενο ανά δεκαετία να συγκεντρώνεται ο τζίρος κατά 10 ποσοστιαίες µονάδες σε 10  µεγάλους παίκτες. 

Ειδικότερα, οι δέκα  µεγαλύτερες αλυσίδες το 2000 αποτελούσαν το 60% του συνολικού τζίρου της αγοράς. Το 2010 έφτασαν το 70%, ενώ το 2020 το 80%, αντίστοιχα. Σήµερα εκτιμάται ότι το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 82%. Αυτό δείχνει ότι με μια ποσοστιαία μονάδα, στο τέλος της επόμενης δεκαετίας,  δέκα μεγάλα ονόματα θα ελέγχουν άνω του 90% του ετήσιου τζίρου. Σημειώνεται ότι σήμερα ο αριθμός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ έχει μειωθεί σε κάτω από 40, πανελλαδικά. 

Η τελευταία εξέλιξη στον κλάδο των σούπερ μάρκετ σημειώθηκε την περασμένη εβδομάδα και αφορά την ανερχόμενη αλυσίδα Retail & More, θυγατρική της εισηγμένης AVE. 

Η εταιρεία, η οποία μετά από 10 χρόνια επανέφερε το σήμα της Carrefour στην ελληνική αγορά,  εξαγόρασε την μικρότερη λιανεμπορική αλυσίδα Χουλιόπουλος ΕΠΕ, η οποία διατηρεί έντεκα καταστήματα super market στην Αθήνα, έναντι 3,15 εκατ.ευρώ. Tα έντεκα αυτά super market θα μετονομαστούν σε Carrefour Express. Σημειώνεται ότι από τον Σεπτέμβριο του 2022, στο κέντρο του Πειραιά ξεκίνησε να λειτουργεί το πρώτο κατάστημα Carrefour του ομίλου, το οποίο ανήκει στον τύπο Carrefour Market, City concept.

Οι δραστηριότητες τη Retail & More δεν περιορίζονται μόνο επί ελληνικού εδάφους, αλλά η Retail & More Bulgaria υπέγραψε συμφωνητικό με το Group Carrefour για το Master franchise agreement στην Βουλγαρία.

Η ΑΒ Βασιλόπουλος για την επόμενη τριετία έχει προγραμματίσει να επενδύσει περί τα 40 εκατ. ευρώ σε νέα καταστήματα. 

Η εταιρεία βασίζεται και στο μοντέλο franchising το οποίο και χαρακτηρίζει ως μοχλό για μελλοντική ανάπτυξη. Η εταιρεία διαθέτει, μέχρι στιγμής, περί τους 160 franchisees και στα πλάνα της είναι να αναπτύξι περαιτέρω το συγκεκριμένο δίκτυο. Η ΑΒ Βασιλόπουλος αναμένεται μέσα στο Νοέμβριο να εγκαινιάσει και να λειτουργήσει το πρώτο σούπερ μάρκετ στις Καρυές του Αγίου Όρους 

Η εταιρεία Metro συνεχίζει και αυτή την στρατηγική της επέκτασης, με την ολοκλήρωση της λειτουργίας μέσα στο 2023 25 νέων καταστημάτων - τα περισσότερα Mymarket local - με τη μέθοδο franchising. Ως το 2025 αναμένεται η λειτουργία 80 νέων καταστημάτων Mymarket local.