Τα μέτρα ασφαλείας και ο συντονισμός όσων δουλεύουν στο εργοτάξιο της Βεΐκου είναι τα πρώτα πράγματα που παρατηρήσαμε ως επισκέπτες στην ξενάγηση που πραγματοποιήθηκε σε βάθος 35 μέτρων στο επιβλητικό φρέαρ της Γραμμής 4.
Η γνωριμία με τον υπερσύγχρονο Μετροπόντικα μήκους 110 μέτρων, που θα συναντηθεί στο τέλος του 2026 με τον δίδυμό του στον Ευαγγελισμό, αναμφίβολα έλυσε πολλές απορίες μας για το πως εκτελούνται οι εργασίες, αλλά και πόσο γρήγορα «κινείται» το έργο. Στην παρουσίαση για την πορεία της γραμμής μας μίλησε ο Νίκος Σπυριδωνάκος Διευθυντής του έργου και ο Χάρης Κυριαζής, Διευθυντής Κατασκευής.
Το πιο αξιομνημόνευτο ίσως είναι ότι οι πολίτες βλέπουν κυρίως αυτά που τους δημιουργούν ενόχληση και δεν βλέπουν αυτά που έχουν γίνει, γιατί πολύ απλά οι εργασίες είναι υπόγειες.
Να σημειώσουμε ότι υπάρχει μία υστέρηση χρόνου σχετικά με τα έργα που θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί όμως αυτή οφείλεται στην καθυστερημένη παράδοση κάποιων χώρων. Ωστόσο, μπορεί να επιταχυνθεί η ολοκλήρωση της κατασκευής με διάφορους τρόπους όπως η αλλαγή μεθοδολογίας κατά περίπτωση ή η επιτάχυνση της εργασίας που σημαίνει παραπάνω βάρδιες.
Μπαίνοντας σε έναν χώρο που δίνεται από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ η εταιρεία ξεκινάει κατασκευάζοντας περιμετρικά πασσάλους. Στη συνέχεια τα σκαπτικά μηχανήματα αρχίζουν περίπου ανά επίπεδα των τριών μέτρων να σκάβουν προς τα κάτω για να φτάσουν στο επίπεδο της σήραγγας. Η χάραξη της σήραγγας συνήθως επιλέγεται να είναι κάτω από οδούς, για παράδειγμα στο σημείο που βρεθήκαμε εμείς είναι κάτω από την Βεΐκου και στην συνέχεια στρίβει ανάλογα με την χάραξη της σε ελεύθερους χώρους.
Στη συνέχεια κατεβήκαμε 35 μέτρα για να μπούμε μέσα στην στοά, όπου μας περίμενε ο εργοταξιάρχης, Στέλιος Μούσκος. Μας ανέφερε ότι το μηχάνημα είναι γερμανικής κατασκευής και ζυγίζει 1500 τόνους, ενώ το μήκος του φτάνει τα 110 μέτρα. «Κάνει εκσκαφή περίπου 15 μέτρα την ημέρα και έχει περίπου 20 εργαζόμενους ανά βάρδια. Το πιο δύσκολο πράγμα είναι ο αλλαγές των εδαφών και αυτή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση μας», σημείωσε ο κ. Μούσκος.
Είδαμε τον θάλαμο διαφυγής, που είναι για 20 άτομα και έχει μέσα νερό, ξηρά τροφή, οξυγόνο, ακόμη και τουαλέτα. Το πιο συγκλονιστικό όμως είναι ο χειριστής του μετροπόντικα, όπου μέσα από έναν θάλαμο «οδηγεί» και ανοίγει την σήραγγα.
Το φορτηγάκι που μας μετέφερε λέγεται Msv, έχει έρθει για πρώτη φορά στην Ελλάδα και είναι πολλαπλών χρήσεων. Μεταφέρει τον εξοπλισμό και τον κόσμο. Στα προηγούμενα, στη γραμμή 3 για παράδειγμα χρησιμοποιούσαν τρενάκι.
Ουσιαστικά η «Νίκη», ο δεύτερος μετροπόντικας της ΑΒΑΞ που κατασκευάζει μαζί με τον δίδυμό του «Αθηνά» τη Γραμμή 4 ολοκλήρωσε την αποστολή της κάτω από το Γαλάτσι, αφήνοντας πίσω της κατασκευασμένη σήραγγα 1.400 μέτρων και κατευθύνεται πια προς τον σταθμό «Ελικώνος».
Να υπενθυμίσουμε ότι η «Νίκη» θα ενώσει υπογείως το Γαλάτσι με τον Ευαγγελισμό, σημείο όπου στο τέλος του 2026 θα συναντηθούν οι δύο τελευταίας τεχνολογίας Μετροπόντικες της ΑΒΑΞ, έχοντας ολοκληρώσει την κατασκευή της σήραγγας 12,8 χλμ. της Γραμμής 4 «Αλσος Βεϊκου – Γουδή» του Μετρό της Αθήνας.
Σημειωτέον, ότι το έτερο TBM, η «Αθηνά» ακολουθεί αντίθετη πορεία από εκείνη της «Νίκης». Ξεκίνησε από το Φρέαρ Κατεχάκη και έως σήμερα έχει κατασκευάσει σήραγγα 3,1 χλμ, (60% της διαδρομής της) αφήνοντας πίσω τους σταθμούς «Γουδή», «Ζωγράφου» και «Ιλίσια» και ακολουθούν «Πανεπιστημιούπολη» και «Καισαριανή». Συνεπώς, συνολικά έχει ήδη έως τώρα κατασκευαστεί σήραγγα 4,5 χλμ από τα 12,8 χλμ του συνόλου της Γραμμής 4.
Άξιο αναφοράς ότι οι δύο - νέας γενιάς μετροπόντικες της ΑΒΑΞ δεν περιορίζονται στη διάνοιξη αλλά κατασκευάζουν τη σήραγγα, καθώς σε κάθε 1,5 μέτρο προόδου τοποθετούν αντίστοιχης διάστασης τσιμεντένιο δακτύλιο, που αποτελείται από 7 κομμάτια (segments). Επίσης, είναι εφοδιασμένοι με το σύστημα SSP-E που μπορεί να προβλέψει αν υπάρχει αλλαγή στη γεωλογία για τα επόμενα 40 μέτρα, μεταβολές που παρακολουθούνται συνεχώς από το πιλοτήριο του μετροπόντικα. Τα συνήθη πετρώματα είναι ο Αθηναϊκός Σχιστόλιθος, ο Ασβεστόλιθος και ο Ψαμμίτης.
Στο έργο υπάρχουν 120 εργαζόμενοι σε τρεις βάρδιες, όπου καθημερινά κατασκευάζονται 10 με 15 μέτρα σήραγγας αναλόγως με τις ιδιαιτερότητες του υπεδάφους και απομακρύνονται 1.500 – 2.000 κυβικών μέτρων χώματος.
Με συνολικό μήκος 12,8 χιλιόμετρα και 15 σύγχρονους σταθμούς, η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, που κατασκευάζεται από την κοινοπραξία ΑΒΑΞ – GHELLA – ALSTOM, θα συνδέσει περιοχές της Αθήνας, όπως την Κυψέλη, τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι, διευκολύνοντας αποφασιστικά τις μετακινήσεις. Ενδεικτικά, ο χρόνος μετακίνησης από το «Άλσος Βεΐκου» στα «Δικαστήρια» της Ευελπίδων θα είναι μόλις 5 λεπτά και μέχρι την «Πανεπιστημιούπολη» του Ζωγράφου σε 14 λεπτά της ώρας. H ολοκλήρωση της κατασκευής της σήραγγας της Γραμμής 4 αναμένεται εντός του 2026, επιβεβαιώνοντας την αξιοπιστία, την υψηλή τεχνογνωσία και την εμπειρία του Ομίλου ΑΒΑΞ στην κατασκευή σύνθετων έργων υποδομής.